• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Akademia uczniowska

      Rozprawki naukowe Akademii Uczniowskiej

      Rozprawka – czym jest? Do czego służy? Jak z niej korzystać?

      Rozprawki  wprowadzone zostały w Akademii uczniowskiej, jako sposób ewaluacji. To teksty, w których uczniowie powinni umieć rozpoznać podstawowe elementy badań naukowych. Scenariusz rozprawki konstruowany jest tak, aby wzbudzał u uczniów potrzebę zaspokojenia poznawczej ciekawości.

      Kluczowy problem rozprawki powinien być atrakcyjny dla gimnazjalisty, budzący chęć zbadania, a hipotezy, czyli pomysły jego rozwiązania, sformułowane powinny być zgodnie z posiadaną wiedzą i doświadczeniem ucznia, aby łatwo mógł się z nimi utożsamić.

      Rozprawki powinny opisywać także plan badań, na tyle precyzyjnie, by, mimo warstwy literackiej, można go było potraktować jak instrukcję. Kolejny element to możliwe do określania zmienne. W końcu, rozprawka ma dawać odpowiedzi na wątpliwości bohaterów, w tym na kwestię będącą przedmiotem badań. Pokazuje, jaki jest ich wynik, daje odpowiedź na pytanie badawcze.

      Istotną częścią rozprawek jest część testowa. Uczniowie odpowiadają na kilka pytań otwartych w teście jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Podstawowym zadaniem jest zidentyfikowanie właściwego pytania badawczego, a następnie hipotezy. Ze względu na zróżnicowany poziom uczniów, w rozprawkach ewaluacyjnych nie chodzi o samodzielne stawianie hipotez, ale o rozpoznanie, które z przypuszczeń odnoszą się bezpośrednio do pytania badawczego. Pojawiają się też pytania o elementy planu badawczego, a także o zmienne. Ważne jest, więc, by zmienne: zależna, niezależna i kontrolna dały się precyzyjnie ustalić. Należy wskazać także wynik eksperymentu.

       

       

       

      Podczas lekcji, rozprawka stanowić może także bliższą uczniom alternatywę dla narracji nauczycielskich, dookreślając zakres poszukiwań oraz precyzując ich założenia. Uczeń, korzystając z narzędzia, jakim jest rozprawka, nawet nieświadomie zaczyna używać języka naukowego, interpretuje pojęcia, jest zmuszony do prowadzenia prostych rozumowań i argumentowania. Zachęcamy, więc do korzystania z rozprawek, nie tylko na kursach Akademii uczniowskiej, ale także podczas lekcji, w celu ich urozmaicenia i rozbudzenia zainteresowania uczniów. Może, trzymając się opisanych na początku zasad konstruowania rozprawki, ktoś z Was albo waszych uczniów, też spróbuje swoich sił i stworzy taki aspirujący do naukowego tekst ze szczyptą literackiej fantazji?

      Opracowanie Jerzy Kielech / adaptacja Ewelina Kieller