• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Bezpieczeństwo w sieci

      Przeważająca część użytkowników TIK zupełnie nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń, jakie na nich czyhają, jeśli nie zostają zachowane zasady bezpieczeństwa. Powinien znać je każdy, gdyż środowisko informacyjne otacza nas zewsząd i nie jest to tylko komputer w szkole, czy w domu. Każdy użytkownik Internetu, telefonu komórkowego, nawigacji satelitarnej, karty bankomatowej i wielu innych urządzeń, zawierających układy elektroniczne jest źródłem danych o sobie i może stać się celem dla kogoś, kto chce je przechwycić.

      Niebezpieczne jest użytkowanie Internetu bez szyfrowania SSL (sposób przesyłania danych, który pozwala na zachowanie poufności transmisji). Jeśli komunikacja odbywa się bez szyfrowania danych, są one potencjalnie dostępne dla innych użytkowników sieci, co oznacza, że mogą one w niezauważalny dla nas sposób odczytać to, co my czytam lub piszemy.

      Na drodze od naszego komputera, celu przesyłania informacji, jest wiele innych urządzeń: routery, serwery i dostawcy usług internetowych. Dane, które przesyłamy mogą być z łatwością rozpoznane przez oprogramowanie analizujące ruch. Jeśli połączymy się z Internetem bez szyfrowania danych, każdy może mieć dostęp do naszych haseł, czytać maile, czaty, sms-y, przechwycić zdjęcia. Ponadto na trasie komunikacji między komputerami, twój komputer może zidentyfikować źródło oraz cel przesłania informacji. Wynika to z faktu, że każda przeglądarka internetowa w momencie jej uruchomienia przesyła dane kompleksowe (w tym numer IP komputera), na podstawie których można zidentyfikować źródło przekazu. Można skutecznie zabezpieczyć się przed przejmowaniem danych stosując szyfrowanie SSL, ustawienia prywatności w przeglądarce internetowej, na portalach społecznościowych, poczcie, kontach osobistych i serwisach, których jesteś użytkownikiem. Nigdy nie korzystaj z opcji zapamiętywania haseł do żadnych swoich kont i serwisów, ponieważ każdy, kto ma dostęp do twojego komputera, będzie miał dostęp do nich i może użyć ich na własny sposób.

      Nie sposób opisać w krótkim materiale wszystkich zagadnień związanych z bezpieczeństwem i ochroną danych w sieci. W Internecie ma miejsce nieuczciwa działalność handlowa, prowadzona przez pospolitych naciągaczy, a nawet przestępcza (handel artykułami zabronionymi, pornografia, usługi nielegalne itp.). Trzeba mieć świadomość tych zagrożeń, tym bardziej, że pracujemy z uczniami – młodymi ludźmi, którzy nie zdają sobie sprawy, na co mogą się narazić, gdy nierozsądnie korzystają z komunikacji za pomocą TIK. Uświadomienie im tego oraz uczenie bezpiecznego korzystania z TIK jest zadaniem nauczycieli. Żeby być skutecznym w tym działaniu, koniecznie przeczytaj materiały (w ramce poniżej), których autorami są eksperci: Grzegorz Prujszczyk i Kamil Śliwowski. Publikacje te udostępnione są na licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach 3.0 PL, co oznacza, że można z nich korzystać z podaniem nazwiska autora).

       

      Zobacz koniecznie:

      Kilka publikacji na temat bezpieczeństwa w sieci opublikowanych jest na stronie Szkoły z klasą 2.0

      Jako obowiązkowe dla siebie potraktuj:

       

      1. Bezpieczeństwo informacyjne w serwisach WEB 2.0 Grzegorz Prujszczyk, Kamil Śliwowski

      2. Browsing „Wirtualne” zagrożenia Grzegorz Prujszczyk, Kamil Śliwowski

      3. Prezentacja: Jak mądrze korzystać z serwisów społecznościowych?

       

      ZADANIE NR 2 DLA KOORDYNATORA

      Przekaż nauczycielom TIK informacje na temat bezpieczeństwa w sieci i podaj źródła artykułów na ten temat. Wszyscy zapoznajcie uczniów z podstawowymi zasadami:

      • ustawienia prywatności,
      • tworzenia i korzystania z haseł,
      • sposobami reagowania na niechciane kontakty w sieci.

      Podzielcie się refleksjami na ten temat w gronie nauczycieli i ustalcie, co zrobicie w szkole dla poprawienia bezpieczeństwa uczniów w sieci. Zapisz w sprawozdaniu na platformie kursu podjęte ustalenia.

       

      O czym jeszcze należy bezwzględnie pamiętać korzystając z komputera i Internetu?

      1. Technologie informacyjno-komunikacyjne same w sobie nie podnoszą wyników nauczania. Aby to się stało, muszą być mądrze, efektywnie i bezpiecznie wykorzystywane.

      2. Do pełnego intelektualnego i społecznego rozwoju ucznia potrzebne jest obcowanie z ludźmi, z tego powodu kontakt wirtualny z drugim człowiekiem i praca z komputerem są niewystarczającymi bodźcami rozwojowymi.

      3. Zagrożeń zdrowotnych związanych z TIK można uniknąć, zapewniając sobie dobre stanowisko pracy z komputerem i ograniczając czas spędzany przed monitorem.

      4. Dostęp do informacji z Internetu musi być kontrolowany, szczególnie dotyczy to treści związanych z pornografią, przemocą i brutalnością. Można zabezpieczyć komputer przed dostępem do takich stron za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Wiele programów użytecznych dla bezpieczeństwa w sieci możesz pobrać za darmo, np. ze strony eprogramy.

      5. Przed złośliwym oprogramowaniem niszczącym zasoby naszego komputera można zabezpieczyć się przez m.in.: zainstalowanie monitora antywirusowego i włączenie go non stop, regularne używanie skanera antywirusowego i systematyczne uaktualnianie bazy wirusów, unikanie pobierania plików z niepewnych źródeł i otwierania plików niewiadomego pochodzenia.

      6. Szczególnie niebezpieczne w sieci jest nawiązywanie kontaktu z nieznanymi osobami na „niezaufanych” stronach www, niekontrolowane udostępnianie danych osobowych, ujawnianie informacji, które mogą sprzyjać kradzieży w Internecie, np. podawanie kodów, numerów kont i kart kredytowych, danych o posiadanym sprzęcie, wyposażeniu domu, dochodach itp. Jeśli korzystasz z sieci bezprzewodowej, sprawdź, czy dostęp do niej zabezpieczony jest kluczem?

      7. Duża część zawartości Internetu objęta jest prawami autorskimi, naruszenie których podlega odpowiedzialności karnej. W prawie autorskim istnieje pojęcie „dozwolonego użytku”. Można wykorzystać krótkie fragmenty dzieła poprzez zamieszczenie cytatów z podaniem jego autora i źródła. Warto zapoznać się także z informacjami na temat licencji związanych z prawami autorskimi, np. Creative Commons.