• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Dobre praktyki realizacji projektów szkolnych z wykorzystaniem TIK

      Uczniowie realizując projekt edukacyjny z TIK powinni skupić się na jego celach i dobrym planowaniu, realizacji, prezentacji efektów oraz ocenie. TIK w tym procesie ma odegrać jedynie funkcję narzędzi wspierających, ułatwiających lub umożliwiających przejście przez wszystkie etapy projektu i udokumentowanie ich a także pomagających w sprawnej, efektywnej komunikacji. Projekt uczniowski z TIK jest dobrą praktyką wówczas, gdy narzędzia towarzyszą uczniom w osiąganiu celów, a nie jest nią, jeśli uczniowie odbiegają od realizacji zdefiniowanych przez siebie celów edukacyjnych, koncentrują się na korzystaniu z TIK i czynią to celem projektu . Warto zachować balans i harmonijnie łączyć różne sposoby pracy: tradycyjne i nowoczesne technologie, kierując się przy tym kryterium efektywności oraz zdrowym rozsądkiem.  

       

      Kryteria dobrego projektu z TIK

      Nauczycielom zależy na realizacji dobrych projektów, uczniom też; nikt nie chce pracować w mało wartościowym i słabym projekcie. Jak odróżnić projekt dobry od miernego? Trzeba wyznaczyć kryteria jakości, które dotyczą wszystkich etapów pracy nad projektem i dążyć do ich spełnienia.

      Wyznacznikami dobrego projektu edukacyjnego z TIK mogą być na przykład następujące kryteria: 

      • cele projektu dotyczą na przykład: podstawy programowej, programu wychowawczego szkoły, programu profilaktyki lub planu pracy szkoły;
      • cele określone są w formie oczekiwanych efektów dydaktycznych lub wychowawczych;
      • cele projektu zostały osiągnięte przez realizatorów (nastąpiła oczekiwana zmiana w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw);
      • wyznaczone kryteria sukcesu są zrozumiałe, konkretne, mierzalne i realistyczne;
      • harmonogram działań dostosowany jest do wieku i możliwości uczniów;
      • realistyczny czas trwania projektu, pozwala na terminowe wykonanie zadań;
      • określone są zasady współpracy w zespołach projektowych;
      • odpowiedzialność za wykonanie zadań jest podzielona między uczniów;
      • efekty projektu zostały przedstawione publicznie (odbyła się prezentacja);
      • uczniowie dokonują samooceny bieżących zadań i oceny końcowej projektu na podstawie kryteriów oceny ustalonych na etapie planowania projektu;
      • nauczyciel – opiekun pełni rolę mentora – doradcy, nie narzuca uczniom swoich pomysłów;
      • TIK towarzyszy uczniom w planowaniu, realizacji i podsumowaniu projektu;
      • najnowsze technologie używane są celowo i wspierają pracę uczniów;
      • ….. inne określone przez realizatorów projektu.

      Aby projekt uznać za dobry nie trzeba spełnić wszystkich kryteriów wymienionych powyżej . Niektóre z nich są kluczowe dla projektu, np. osiągnięcie celów, inne maja mniejsze znaczenie. Im więcej jednak kryteriów z listy powyżej zostanie osiągniętych, tym lepiej. Nie zawsze spełnienie kryteriów widoczne jest w opisie projektu, dlatego warto do oceny podchodzić z ostrożnością i opierać się na stwierdzalnych faktach, unikać ich interpretacji, domysłów i kategorycznych wniosków.

       

      Przykłady projektów edukacyjnych z TIK

      W Internecie można znaleźć wiele przykładów dobrych projektów przeprowadzonych z wykorzystaniem TIK. Polecamy przede wszystkim korzystanie z wyszukiwarek projektów tworzących Biblioteki, ale również strony organizacji pozarządowych działających głównie poprzez realizację projektów edukacyjnych i propagujących tę metodę pracy zespołowej. Tabela poniżej zawiera przykłady Bibliotek, Skarbców i pojedynczych projektów, które różnią się sposobem pracy i użytymi narzędziami TIK. Zachęcamy Cię do spaceru wirtualnego po Bibliotekach i Skarbcach Projektów. Wiele opisów projektów edukacyjnych przeprowadzonych w programie „Edukacja z Internetem (EZI)” znajduje się w poradniku załączonym do materiałów kursu.

       

       

      Zawartość

      Źródło

      Projekt: Biblioteki projektów

      http://www.ceo.org.pl/pl/projekt/news/biblioteka-projektow-jezyk-polski (na tej stronie także dostęp do projektów z innych przedmiotów)

      Akademia uczniowska: badawcze projekty uczniowskie w Skarbcu Akademii uczniowskiej

      http://www.ceo.org.pl/pl/au/projekty/matematyka

      Edukacja z Internetem (program archiwalny – EZI): Biblioteka projektów (z wyszukiwarką projektów przedmiotowo)

      http://www.ezi.edu.pl/?id=438

       

      Szkoła z klasą 2.0: wyszukiwarka projektów

      http://szkolazklasa2zero.nq.pl/baza20/dobre_praktyki_tik?search=1&page=1&q=&el=&type=projekt&et=&h=&send=1

      Szkoła z klasą 2.0: Wideoblog ze szkoły w Chwalibogowie:

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/wideoblog-z-chwalibogowa

      Szkoła z klasą 2.0: Lekcje WF z TIK

       

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/jak-zrobic-dwutakt-czyli-wuef-20

      Szkoła z klasą 2.0: Jak to się robi na religii

       

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/jak-sie-robi-na-religii

      Szkoła z klasą 2.0: Szkoły też czatują

       

       

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/decado-czatuje-z-dyrektorem-o-moonriderze

      Szkoła z klasą 2.0: trzy ciekawe zadania TIK

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/zadania-tik-dla-wszystkich

      Dwa projekty na konkurs „Graj w dziedzictwo”

      http://www.nid.pl/idm,1294,konkurs-graj-w-dziedzictwo-linki-do-prezentacji.html

      http://www.ceo.org.pl/pl/slady/news/zwyciezcy-konkursu-graj-w-dziedzictwo

      Szkoła z klasą 2.0

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/library/moja-szkola-zastosowanie-matematyki-w-zyciu-codziennym

      Podsumowanie: film z prezentacji projektów Szkoły z klasą 2.0

      http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/festiwal-projektow-2012-film

      CEO: Młodzi Aktywiści Prezydencji

       

      http://www.ceo.org.pl/pl/projekt/news/promujemy-nasza-gimne-podczas-polskiej-prezydencji-w-ue

      CEO: Język angielski

       

      http://www.youtube.com/watch?v=vIPP8Vs_Bfw

      http://www.youtube.com/watch?v=OnCEq7Gdx9I

      http://www.youtube.com/watch?v=o-CNFi-Z4k4

      CEO: Historia – poziom gimnazjum i liceum, ciekawy sposób pracy

      http://blogiceo.nq.pl/opowiem/2012/07/09/przy-trzepaku/

      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=maoqKzbZ4O0

      http://www.youtube.com/watch?v=u4XkUWLxIyY

      http://www.youtube.com/watch?v=5aDnyJibnFI&feature=youtu.be

      CEO: Etnolog

       

      http://www.ceo.org.pl/pl/projekt/news/%C5%9Bladami-%C5%82emk%C3%B3w-grupy-etnicznej-w-gminie-koma%C5%84cza

      CEO: Kulthurra!

       

      http://blogiceo.nq.pl/kulthurra/2013/02/06/lip-dub-w-bestwinie/

      http://www.ceo.org.pl/pl/kulthurra/news/zory-fryzjer-i-fotokast

      http://www.ceo.org.pl/pl/kulthurra/news/relacja-i-fotokast-z-mucharza