• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Jak przygotować lekcję z TIK?

      Zacznij przygotowanie lekcji od podstawy programowej lub od opracowanego na jej podstawie własnego planu nauczania dla danej klasy. Nie zaczynaj przygotowania lekcji od tego, że znasz fajne narzędzie TIK i przydałoby się je jakoś wykorzystać.

      Kłopoty mogą wyniknąć także, gdy tworzysz scenariusz zajęć z TIK, bo masz taki obowiązek jako nauczyciel uczestniczący w programie rządowym „Cyfrowa szkoła”. Podobne podejście sprawia, że w małym stopniu angażujemy swój potencjał a nasze działanie często ogranicza się do incydentu. Uczniowie lubią lekcje z komputerem. Warto to wykorzystać częściej i podawać cel użycia danego oprogramowania, aby łatwiej mogli zrozumieć, czemu ma służyć TIK, jak również poznawać relacje między uczeniem się a celowym i świadomym zastosowaniem odpowiednich narzędzi. My, nauczyciele chcielibyśmy przygotować uczniów (i siebie) do tego, aby w konkretnej potrzebie wyciągnąć z wachlarza znanych sobie narzędzi to, które jest najbardziej odpowiednie dla realizacji naszego celu. Jak tego dokonać?

      Kiedy już wiesz, jaki temat lekcji będziesz realizować:

      • określ cele uczenia się dla uczniów i sformułuj je w języku dla nich zrozumiałym;
      • sformułuj kryteria sukcesu dla każdego celu tak, aby były konkretne, jednoznaczne i mierzalne (możliwe do zaobserwowania) oraz aby były dowodami, że osiągnęli cele uczenia się;
      • zastanów się nad tym, jaka dotychczasowa wiedza oraz umiejętności będą potrzebne uczniom do osiągnięcia zakładanych celów;
      • zaplanuj sposoby osiągnięcia celów, drogę uczenia się, jaką mają przejść uczniowie w czasie lekcji;
      • pomyśl o specyfice, rodzaju narzędzi TIK, które mogłyby ułatwić przejście uczniom drogi służącej realizacji celów. Określ cele wykorzystania tych narzędzi TIK; zastanów się, czy jest to najlepszy, najefektywniejszy sposób pracy uczniów, jaki możesz zastosować. Więcej informacji o doborze narzędzi znajdziesz w kolejnym rozdziale;
      • przemyśl i ustal ostateczne aktywności dla uczniów oraz narzędzia TIK, które będą wykorzystane w czasie lekcji/ podczas pracy w domu (na przykład, aby uczniowie samodzielnie przygotowali się do zajęć, korzystając z poleconych przez ciebie stron internetowych narzędzi i materiałów, które w tym celu przygotujesz);
      • uwzględnij podsumowanie lekcji i zapytaj uczniów, czego się nauczyli. Jeśli wymienią to, co było zawarte w celach lekcji, będzie znaczyło, że TIK wspierała ten proces. Zwróć uwagę, czy dla uczniów uczenie się obsługi narzędzia TIK nie stało się głównym celem zajęć Twojego przedmiotu;
      • wypełnij dla siebie skrócony formularz konspektu lekcji (znajdziesz go w materiałach modułu III);
      • przeprowadź lekcję zgodnie z zaplanowanym tokiem.

       

      Po przeprowadzonych zajęciach zastanów się, jak przebiegała praca uczniów i jakie były jej efekty. Jeszcze raz wróć myślami do lekcji i oceń, na ile uczniowie osiągnęli zakładane cele uczenia się, co pomagało im w uczeniu się, a co utrudniało ten proces (jeśli takie elementy zauważyłaś/ zauważyłeś). Rozważ, co możesz zmienić następnym razem, aby uczenie się uczniów przebiegało lepiej i było skuteczniejsze.

      Z czasem, gdy zechcesz wymienić doświadczenie oraz doskonalić swój warsztat pracy i masz taką możliwość, możesz zaprosić na swoją lekcję zaprzyjaźnione osoby i poprosić je o obserwacje pracę uczniów; poszukanie dowodów, że w czasie lekcji istnieje proces uczenia się, że uczniowie nabywają nowej wiedzy i opanowują nowe lub doskonalą już posiadane umiejętności. Taki zewnętrzny obserwator może dostarczyć wielu ważnych informacji o tym, w jaki sposób wspierasz uczenie się uczniów, jak również wypowiedzieć się na temat efektywności wykorzystania TIK. Po zakończonej lekcji możecie ją wspólnie omówić. Obserwator przedstawi Ci fakty, które zaobserwował i pomoże wyciągnąć ważne wnioski dla dobrej praktyki. Możesz je wykorzystać podczas planowania i prowadzenia kolejnych zajęć z uczniami.

      Po przeprowadzeniu lekcji dokonaj samooceny użycia TIK (lub poproś o to obserwatora). Weź pod uwagę kryteria dobrej praktyki TIK podane w poprzednim rozdziale. Jeśli dojdziesz do wniosku, że Twoja praktyka TIK spełnia wybrane (lub wszystkie) kryteria, możesz uznać ją za dobrą praktykę TIK. Opisz ją w formularzu dobrej praktyki i prześlij do koordynatora.