• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Kompetencje nauczycieli i zespół TIK w szkole

      Wprowadzenie do szkoły nowoczesnego sprzętu informatycznego i telekomunikacyjnego oraz wykorzystanie go do wspierania efektywnych metod nauczania, wymusza zaangażowanie nauczycieli w podnoszenie umiejętności posługiwania się nowymi technologiami. Niektórzy z nas nie czują się pewnie w stosowaniu narzędzi TIK w nauczaniu. Wiele nieuzasadnionych lęków ma swoje źródło w słabej wierze we własne możliwości i w obawie skompromitowania się przed uczniami, gdy brakuje potrzebnych umiejętności. To normalne, że są ludzie, którzy wiedzą więcej w jakiejś dziedzinie niż ty, twoja koleżanka lub kolega. To normalne, że wielu potrafi zrobić rzeczy, które do tej pory pozostawały poza zasięgiem. Nikt nie wie wszystkiego, ale grupa potrafi o wiele więcej niż każdy jej członek z osobna, jest więc największym zasobem edukacyjnym szkoły o bardzo dużych możliwościach. Potencjał grupy nie jest prostą sumą wiedzy i umiejętności poszczególnych osób. Zintegrowany zespół jest bardziej efektywny, gdyż może budować w drodze dyskusji, wiązać ze sobą i rozwijać praktyczne doświadczenia wszystkich członków, dzielić zadania i pobudzać do głębokiej refleksji oraz tworzyć pomysły i odkrywać nowe możliwości pracy nad złożonymi problemami. Są to wystarczające powody, aby stworzyć zespół TIK w szkole i współdziałać w grupie nauczycieli w zakresie współdecydowania, koordynacji i współpracy.

      Budowanie sprawnie działającego zespołu TIK w szkole jest sprawą wszystkich jego członków. Koordynator ma jednak odegrać w tym procesie szczególną rolę.

      W skład zespołu TIK wchodzą pozostali nauczyciele ze szkoły zapisanej do programu Cyfrowa Szkoła. Koordynator jest liderem organizacyjnym. Nie musi znać odpowiedzi na wszystkie pytania i wiedzieć, jak rozwiązać każdą trudność – to zadania dla całego zespołu. Ważne, żeby nauczyciele mieli stworzoną przestrzeń do wspólnej dyskusji oraz działania.

      Nie ma dobrej pracy zespołu TIK bez sprawnej komunikacji. Szybki przepływ informacji jest niezbędny w wykonywaniu zadań, oszczędza czas. Technologia i narzędzia TIK są bardzo pomocne w przekazywaniu informacji i w pracy online podczas planowania lub wykonywania zadań.

       

      Zobacz koniecznie:

      Polecamy dwa artykuły pomocnicze, które dostarczają porcję wiedzy na temat włączania TIK do praktyki szkolnej. Zostały one przygotowane przez ekspertów i pochodzą one z bazy wiedzy Szkoły z klasą 2.0 – programu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.



      1. Marcin Paks, TIK w szkole – jak pokonać technofobię?

      2. Andrzej Grzybowski, Klasa laptopowa – jak przygotować szkołę?