• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Przykłady dobrych praktyk

      Zanim zaczniesz tworzyć własne lekcje z wykorzystaniem TIK, zachęcamy Cię do zapoznania się z przykładami dobrych praktyk TIK. Ich autorami są nauczyciele posiadający doświadczenie w stosowaniu najnowszych technologii w nauczaniu, którzy są moderatorami/ trenerami w projekcie. Dobre praktyki zostały przygotowane w formularzu do opisu dobrej praktyki. Część przykładów zamieściliśmy na stronie CEO.

      Analizując je, warto pamiętać, że warunkiem uznania praktyki za dobrą nie jest zastosowanie w nauczaniu skomplikowanych, wysoko specjalistycznych, zaawansowanych technologicznie narzędzi TIK. O jakości praktyki decyduje, czy stosowanie TIK jest efektywne i przyspiesza proces uczenia się uczniów.

       

      Zastosowanie TIK jest dobrą praktyką, jeśli:

      • jest uzasadnione i prowadzi do zwiększenia efektywności nauczania,
      • wspomaga lub wzbogaca tradycyjne treści kształcenia i formy przekazu,
      • umożliwia i ułatwia proces uczenia się oraz osobisty rozwój ucznia,
      • wzbogaca wiedzę uczniów oraz ich motywację,
      • stwarza szansę do przekształcenia uczniów/ nauczycieli w społeczność ucząca się – zdolną do przyswajania nowej wiedzy,
      • stanowi wsparcie wysiłków nauczyciela, ułatwia jego pracę,
      • inspiruje do szukania nowy rozwiązań metodycznych oraz poprawy jakości nauczania,
      • jest możliwa do wykorzystania, a także rozwijania przez innych nauczycieli.

      Uwzględnianie tych kryteriów podczas planowania zajęć z wykorzystaniem TIK jest potrzebne i uzasadnione. Oczywiście nie trzeba spełnić ich wszystkich, aby uznać praktykę za dobrą, jednak im więcej zgromadzimy „dowodów” tego typu, tym lepiej.

       

      ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA

      • Zapoznaj się z przykładami dobrych praktyk TIK, które otrzymałaś/ otrzymałeś od koordynatora oraz z materiałami zamieszczonymi na stronie CEO. Prześledź je pod kątem celowości wykorzystania technologii informacyjnej i wpływu TIK na realizację wymagań podstawy programowej.
      • Zastanów się, które z przedstawionych pomysłów mogłabyś/ mógłbyś powtórzyć ze swoimi uczniami. Wyciągnij wnioski dotyczące możliwości wykorzystania tych pomysłów w swojej praktyce. Przekaż je koordynatorowi mailem w ustalonym terminie tak, aby mógł je dołączyć do swojego sprawozdania.

       

      ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA

      • Przygotuj zajęcia dla uczniów, w których wykorzystasz TIK, aby zrealizować wymagania podstawy programowej albo rozwijać umiejętności uczniów związane z ich zainteresowaniami. Po przeprowadzonej lekcji sformułuj wnioski dotyczące korzyści, jakie uczniowie wynieśli z zastosowania TIK na lekcji. Określ, w jakim stopniu oraz w jakim momencie lekcji zastosowanie TIK było lepszym rozwiązaniem niż wykorzystanie metod tradycyjnych? Swoje refleksje i spostrzeżenia prześlij mailem do koordynatora.
      • Wypełnij formularz do opisu dobrej praktyki, wyślij go mailem do koordynatora w ustalonym razem z nim terminie. Wydrukuj opis i przyjdź z nim na spotkanie nauczycieli. Dobre praktyki wybrane/stworzone podczas spotkania koordynator zamieści w swoim sprawozdaniu w kursie.

       

      ZADANIE NR 3 DLA NAUCZYCIELA (dla chętnych)

      • Skorzystaj z jednego z samouczków zamieszczonych na platformie kursu (dane do logowania może udostępnić Ci koordynator) lub z katalogu opisów narzędzi na stronie CEO:
      1. Naucz się obsługi jednego z zaprezentowanych narzędzi TIK (lub wybranych jego funkcji).
      2. Zaplanuj oraz przeprowadź zajęcia z uczniami, w czasie których wykorzystasz poznane narzędzie oraz swoje umiejętności. Jeśli uznasz, że warto podzielić się swoim doświadczeniem z innymi nauczycielami, wypełnij formularz dobrej praktyki i przyjdź z nią na spotkanie z koordynatorem. Będzie ono poświęcone wyborowi przykładów dobrej praktyki w Twojej szkole, aby je popularyzować. Wybrane opisy dobrych praktyk koordynator zamieści w swoim sprawozdaniu w kursie.