• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Spotkanie otwierające

      Jest to pierwsze spotkanie, które organizuje i prowadzi w programie koordynator. Ma ono służyć integracji zespołu, ustaleniu zasad współpracy, zbadaniu potrzeb nauczycieli, ułatwić określenie problemów, z którymi będziecie musieli się zmierzyć i doprowadzić do ustalenia planu działania zespołu.

      Powinni wziąć w nim udział wszyscy uczestnicy programu – nauczyciele i dyrektor szkoły (jako członek zespołu). Obecność dyrektora jest ważna nie tylko ze względów prestiżowych, ale głównie dlatego, że nadaje charakter formalny podjętym ustaleniom. Dyrektor jest liderem zmiany w szkole.

       

      Jak przeprowadzić spotkanie otwierające?

      Warto dobrze przygotować się do tego wydarzenia – przygotować plan spotkania i poinformować o nim wcześniej wszystkich uczestników. Najważniejszym elementem każdego spotkania zespołu będzie omówienie zadań i wspólna dyskusja oraz wypracowanie określonych „produktów”. Będzie to łatwiejsze, gdy na kilka dni przed spotkaniem koordynator podzieli się z koleżankami i kolegami materiałami, jakie otrzymał w kursie. Proponujemy przykładowy program spotkania otwierającego. Można wykorzystać go w całości, zmodyfikować lub zastosować inny, własny pomysł.

      Spotkanie otwierające:

      1. Powitanie i runda krótkich wypowiedzi uczestników o nadziejach związanych z udziałem w projekcie.

      2. Przedstawienie przez koordynatora celów spotkania, np. uczestnicy spotkania:

      • będą znali zasady współpracy w zespole nauczycieli TIK podczas udziału szkoły w projekcie,
      • rozpoznają potrzeby zespołu, dotyczące wsparcia we wprowadzaniu TIK do pracy z uczniami,
      • dowiedzą się, jakie zadania mają wykonać nauczyciele z uczniami,
      • będą znali plan działań swojego zespołu TIK na czas pierwszego modułu (opracują plan działań).

      3. Ustalenie zasad współpracy zespołu, np.:

      • mówimy we własnym imieniu, używając komunikatu „ja”,
      • dzielimy się doświadczeniami z innymi członkami zespołu,
      • wsłuchujemy się z uwagą w wypowiedzi członków zespołu,
      • decyzje podejmujemy po wspólnej dyskusji,
      • utrzymujemy efektywną i sprawną komunikację,
      • wspieramy się w wykonywaniu zadań,
      • każdy podejmuje odpowiedzialność za wykonanie zadań,
      • jesteśmy otwarci i życzliwi dla siebie,
      • uczestniczymy regularnie w spotkaniach zespołu.

      4. Sporządzenie listy potrzeb nauczycieli, dotyczących wsparcia, konieczkoniecznego do realizacji zadań w projekcie. Podział na kategorie potrzeb, których zaspokojenie:

      • zależy od szkoły,
      • zależy od CEO.

      5. Dyskusja na temat: wykorzystania posiadanych zasobów i sposobów poradzenia sobie z wybranymi trudnościami, wsparcia CEO, potrzebnego w pierwszej kolejności.

      6. Omówienie treści merytorycznych zawartych w materiałach kursu w module I. Zapoznanie nauczycieli z zadaniami do wykonania i dyskusja nad zadaniami.

      7. Ustalenie planu działania zespołu na czas trwania modułu I.

      • Co szkoła chce zmienić w swoim systemie pracy po zapoznaniu się z materiałem modułu I? (cele sformułowane w postaci efektów, np. nauczyciele i uczniowie przestrzegają prawo autorskie, nauczyciele i uczniowie dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci itd.).
      • Po czym nauczyciele i uczniowie poznają, że cele zostały osiągnięte? (w postaci konkretnych, jasno określonych i mierzalnych dowodów, np. nauczyciele i uczniowie podają dokładne źródła pochodzenia materiałów pobranych z Internetu).
      • Jakie konkretne działania podejmie koordynator i poszczególni nauczyciele?
      • Kto będzie odpowiedzialny za realizację poszczególnych zadań?
      • Kiedy zmiany będą wprowadzane w życie?
      • Jak zostanie sprawdzone, czy wykonanie zadania zakończyło się sukcesem? (kto i w jaki sposób dokona oceny wprowadzonych zmian?).

      8. Określenie terminu i czasu trwania kolejnego spotkania.

      9. Podsumowanie spotkania (np. członkowie zespołu odpowiadają po kolei na pytanie: Co było dla mnie najważniejsze?).

       

      Produkty, jakie powinny powstać w czasie spotkania otwierającego to:

      1. Zasady współpracy w zespole TIK.

      2. Lista pytań i/ lub problemów do rozwiązania w ramach współpracy z CEO.

      3. Lista potrzeb, dotyczących realizacji zadań w projekcie, których zaspokojenie zależy:

      • od szkoły,
      • od CEO.

      4. Plan działania zespołu TIK na czas realizacji modułu I.

      Zależy nam na tym, aby plan działania zespołu TIK był konkretny i realistyczny.

       

      ZADANIE DLA KOORDYNATORA:

      Przeprowadź spotkanie otwierające ze szkolnym zespołem TIK. Osobą organizującą spotkanie, a zarazem Twoim sojusznikiem, jest dyrektor szkoły. Plan pracy zespołu TIK dołącz do swojego sprawozdania na platformie kursu.