• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Spotkanie z nauczycielami - cele i zasady

      Koordynator/koordynatorka, oprócz realizacji zadań z uczniami, pełnią także rolę pośrednika między szkołą a CEO. Z jednej strony, przekazują nauczycielom, którzy biorą udział w projekcie, materiały z kursu oraz informacje o zadaniach, które należy wykonać w szkole z uczniami. Z drugiej strony, zbierają refleksje nauczycieli związane z realizacją tych zadań oraz przykłady dobrych praktyk wypracowane w szkole, a następnie przekazujesz je do CEO.

       

      Ten typ zadań koordynatora wiąże się z potrzebą przeprowadzenia w każdym module kursu spotkania z nauczycielami. Spotkanie będzie efektywne dla biorących w nim udział nauczycieli i koordynatora, kiedy wszyscy dobrze się do niego przygotują. Warto zadać sobie pytanie kluczowe:

      Co mogę zrobić jako koordynator/koordynatorka przed spotkaniem, żeby zrealizować jego cele i przeprowadzić je sprawnie?

       

      Poniżej zamieszczamy kilka propozycji do rozważenia i wykorzystania - to wskazówki, a nie wzór postępowania. Zachęcamy do sprawdzenia naszych propozycji w praktyce, ale też do ich modyfikowania, inspirowania się nimi i wdrażania własnych pomysłów.



      O czym i dlaczego warto pamiętać przez spotkaniem z nauczycielami

       

      Zachowanie/działanie koordynatora Dlaczego warto?
      • ściągnięcie materiałów z platformy kursu w pierwszych dniach rozpoczęcia modułu;
      • wstępne zapoznanie się z materiałami i zadaniami do wykonania przez koordynatora przed udostępnieniem ich nauczycielom; wysłanie materiałów z modułu nauczycielom mailem oraz udostępnienie ich w sieci (np. skrzynka gmail, zakładka na stronie internetowej szkoły)
      termin działania: zaraz po rozpoczęciu modułu
      • nauczyciele mają czas na zapoznanie się z materiałami przed przystąpieniem do wykonywania zadań z uczniami;
      • nauczyciele mają w razie wątpliwości czas na zgłoszenie pytań do koordynatora, a koordynator ma czas na ewentualne wyjaśnienie ich u swojego moderatora w kursie;
      • nauczyciele znają wcześniej swoje zadania − mogą je więc zaplanować w czasie, uwzględniając charakter i organizację pracy na swoim przedmiocie; nauczyciele uczestniczący w spotkaniu prowadzonym przez koordynatora mają pod koniec modułu zakończone i podsumowane zadania
       
       
      • przypomnienie nauczycielom o rozpoczęciu kolejnego modułu w programie za pomocą maila oraz np. poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim informacji rzucającej się w oczy (warto ustalić jedno miejsce/założyć na tablicy „kącik cyfrowej szkoły”, wykorzystywać do oznaczania nowych informacji symbole graficzne, ustalone kolory papieru);

      Informacja powinna zawierać:

      • czas trwania modułu,
      • termin, do którego w szkole powinny zostać zakończone i podsumowane zadania do wykonania z uczniami,
      • przewidywany termin spotkania z nauczycielami w bieżącym module (spotkanie powinno się odbyć w terminie późniejszym niż czas wyznaczony na wykonanie zadań w szkole),
      • informację o formie przekazania nauczycielom materiałów z kursu (można napisać np.: wczoraj rozesłałam maile z materiałami i zadaniami do wykonania w tym module – proszę sprawdźcie swoje skrzynki mailowe lub materiały z kursu udostępniłam Wam na…),
      • prośbę o potwierdzenie odebrania/ściągnięcia przez nauczyciela materiałów i ewentualne pytania z nimi związane do określonego przez koordynatora terminu.
      termin działania: zaraz po rozpoczęciu modułu
      • nauczyciele na bieżąco poznają kalendarz trwającego modułu;
      • nauczyciele mają świadomość kiedy dokładnie zostały im udostępnione materiały;
      • materiały z kursu docierają do nauczycieli szybko i są przez nich od razu odbierane;
      • w sytuacji, kiedy mail z materiałami nie dochodzi lub nie można ściągnąć materiałów z sieci, mamy czas na reakcję;
      • możliwość ustosunkowania się nauczycieli do proponowanego terminu spotkania i jego ewentualnej modyfikacji;
      • podnosi się skuteczność komunikacji pomiędzy koordynatorem a nauczycielami; koordynator ułatwia sobie organizację pracy i dalsze jej planowanie
       
       
      • przypomnienie nauczycielom kryteriów dobrych praktyk oraz formularza ich opisu
      termin działania: zaraz po rozpoczęciu modułu: razem z materiałami i zadaniami do wykonania lub jako kolejna informacja 2-3 dni po pierwszym mailu (celem uwypuklenia)
      • nauczyciele realizując lekcje z wykorzystaniem TIK, zastanawiają się od razu, co jest dobrą praktyką;
      • nauczyciele przed spotkaniem z koordynatorem wiedzą jak wypełnić formularz dobrych praktyk;
      • nauczyciele są przygotowani do dyskusji na temat dobrych praktyk;
      • nauczyciele uświadomią sobie, że odpowiedzialność za wygenerowanie dobrych praktyk ze szkoły to wspólna odpowiedzialność, a nie tylko rola, czy zadanie koordynatora;
      • wybór/ wspólne opracowanie na spotkaniu z nauczycielami dobrych praktyk, które koordynator prześle w sprawozdaniu z modułu do CEO, będzie bardziej świadome, przebiegnie sprawniej i zajmie mniej czasu
       
       
      • przypomnienie nauczycielom o zbliżającym się terminie zakończenia wykonywania zadań z uczniami (mail, informacja na tablicy ogłoszeń);
      • ponowienie prośby do nauczycieli o przekazanie koordynatorowi wypełnionych formularzy dobrych praktyk, opracowanych na podstawie przeprowadzonych przez nich zajęć z uczniami;
      • przypomnienie nauczycielom o terminie oraz godzinie spotkania, poinformowanie o orientacyjnym czasie trwania spotkania
      termin działania: tydzień przed ustalonym w szkole terminem spotkania koordynatora z nauczycielami
      • nauczyciele, gdy dostaną „sygnał przypominający”, zmotywują się i  zakończą realizację zadań z uczniami przed spotkaniem z koordynatorem;
      • nauczyciele będą mieli czas na podsumowanie zadań i refleksję własną przed spotkaniem;
      • koordynator przed spotkaniem będzie wiedział, ilu nauczycieli wykonało zadania;
      • koordynator przed spotkaniem może przejrzeć/pogrupować refleksje nauczycieli dotyczące korzyści, jakie wynieśli uczniowie z zastosowania TIK na przeprowadzonych lekcjach. W jakim stopniu oraz w jakim momencie lekcji zastosowanie TIK było lepszym rozwiązaniem niż wykorzystanie metod tradycyjnych?; Koordynator wyjaśni ewentualne wątpliwości oraz ustali ostateczną wersję refleksji, które prześle w swoim sprawozdaniu do CEO;
      • koordynator przed spotkaniem będzie miał wgląd do opisu pomysłów proponowanych przez nauczycieli jako dobre praktyki, co ułatwi mu przygotowanie się do spotkania