• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Trudne sytuacje podczas spotkań z grupą

      PROBLEM: Dominacja jednej lub kilku osób
      Typowe błędy Mniej doświadczone osoby prowadzące spotkanie często próbują zacząć kontrolować tę osobę, np. mówiąc: Przepraszam, panie Z., ale mam nadzieję, że nie weźmie mi pan za złe, jeśli poproszę teraz kogoś innego o zabranie głosu?.

      Albo jeszcze gorzej: Przepraszam pani B., ale zajmuje pani zbyt wiele czasu naszej grupie.
      Efektywne zachowania Kiedy jeden z uczestników jest zbyt aktywny, oznacza to przede wszystkim, że pozostała część grupy pozostaje bierna. Postaraj się więc skoncentrować wysiłki na angażowaniu i aktywizowaniu pozostałych uczestników zebrania. Koncentrując uwagę na nadaktywnej osobie, nauczyciel/ka daje jej w gruncie rzeczy tylko jeszcze więcej uwagi.
       
       
      PROBLEM: Mała aktywność całej grupy
      Typowe błędy Niski poziom uczestnictwa może sprawiać wrażenie, że wszystkie zadania są wykonywane w pośpiechu. Może to doprowadzić do jednej z najgorszych pomyłek: zaniechania działań zwiększających aktywność uczestników.
      Efektywne zachowania Zastanów się nad tym, w jaki sposób zmienić sposób pracy grupy. Powinien dawać większe poczucie swobody zgłaszania pomysłów i bezpieczeństwa. Gdy to właśnie poczucie bezpieczeństwa wydaje Ci się najistotniejsza kwestią, podziel uczestników na małe grupy. Dobrym pomysłem jest też zapisywanie pomysłów grupy – można np. użyć „burzy mózgów”.
       
       
      PROBLEM: Dyskusja na tematy niezwiązane z przedmiotem zebrania, brak koncentracji, „głupawka”
      Typowe błędy Próba zdyscyplinowania grupy, skoncentrowania się na głównym wątku – takie działanie pomaga tylko w sytuacjach, kiedy problem nie jest poważny.
      Efektywne zachowania Przerwa!

      Ludzie są zmęczeni. Po przerwie dużo łatwiej będzie się skoncentrować na dyskusji.
       
       
      PROBLEM: Dwie osoby w konflikcie
      Typowe błędy Naprawdę wiele czasu można zmarnować próbując „rozwiązać konflikt” między parą uczestników, którzy wcale nie zamierzają osiągnąć porozumienia. Ludzie często traktują się jak partnerów sparringowych, którzy walcząc, pomagają wyjaśnić własne wątpliwości.
      Efektywne zachowania Rozszerz dyskusję na całą grupę. Spytaj: Kto jeszcze ma jakiś pogląd w tej kwestii? lub Cofnijmy się na moment w dyskusji, Czy są jeszcze jakieś kwestie, które powinny być przedyskutowane? . Pamiętaj: nie koncentruj całej swej uwagi na dominującej mniejszości! Skup się na większości grupy.
       
       
      PROBLEM: Szepty i żarty na boku
      Typowe błędy Prowadzący spotkanie często ignorują je w nadziei, że same miną. Czasami się to udaje, ale zazwyczaj sytuacja się tylko pogarsza.
      Efektywne zachowania Ciepło i z humorem powiedz: Kiedy ktoś nie słyszy żartu lub dowcipu, podejrzewa, że inni śmieją się właśnie z niego!.

      Jeśli sytuacja się utrzymuje, musisz zadać sobie pytanie, czy temat nie jest nudny dla grupy. Może każdy z uczestników potrzebuje trochę podyskutować.
       

       

      PROBLEM: Bardzo ograniczone uczestnictwo osób, które nie wyglądają na zainteresowane tematem
      Typowe błędy Działasz tak, jakby cisza, milczenie oznaczało zgodę na to, co zostało powiedziane. Ignorujesz ten brak zaangażowania i jesteś wdzięczny, że nikt nie stwarza problemu.
      Efektywne zachowania Spróbuj zapytać: Co dla ciebie jest interesującego w tym temacie?; podziel grupę na mniejsze zespoły i daj im czas zastanowić się i odnaleźć to, co mogłoby ich zainteresować.
       

       

      PROBLEM: Uczestnik ciągle wraca do tego samego tematu – zachowuje się jak „zdarta płyta”
      Typowe błędy Ignorujesz tę osobę.
      Efektywne zachowania Ludzie wracają do tematu, jeśli czują, że nie zostali wysłuchani. Dokonaj podsumowania punktu widzenia tej osoby – aż poczuje się wysłuchana i zrozumiana.
       

       

      materiał pochodzi ze szkolenia CEO „Jak skutecznie współpracować z rodzicami?”