• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Uświadamianie uczniom celów uczenia się z TIK

      W przypadku wykorzystania TIK, warto przedstawić uczniom cele zastosowania technologii podczas lekcji. Dobrze, aby uczniowie wiedzieli, dlaczego nauczyciel chce zastosować TIK. Warto, aby cele były w sposób widoczny przedstawione uczniom i aby towarzyszyły im w czasie nauki. Możesz ustalić z uczniami, czy przedstawisz cele na tablicy, czy je podyktujesz, czy może dasz uczniom kartkę z celami i poprosisz, aby wkleili je do zeszytu.

       

      Użycie TIK może ułatwić uczniom lub zapewnić stały kontakt wzrokowy z zapisanymi celami i kryteriami sukcesu, utrwalenie ich na przykład poprzez: eksponowanie na tablicy interaktywnej, wyświetlenie na ekranie za pomocą projektora, zanotowanie ich przez uczniów na dysku komputera osobistego, który mają do dyspozycji w klasie.

       

      Uczniowie mogą zapisywać i gromadzić cele uczenia się oraz kryteria sukcesu do kolejnych lekcji, dzięki korzystaniu z komunikacji elektronicznej. Ty możesz im to ułatwić poprzez przesyłanie do uczniów celów i kryteriów za pośrednictwem różnych narzędzi, np.: poczty e-mail, dokumentów Google (konieczne jest posiadanie konta G-mail), bloga edukacyjnego, platformy e-learningowej (jeśli korzysta z niej szkoła), strony internetowej szkoły (w dziale przedmiotowym dla uczniów), a nawet zdjęcia lub informacji na portalu społecznościowym.

      Lista możliwości jest otwarta i każdy inny pomysł, który pozwoli na skuteczne zwiększenie u uczniów świadomości celów uczenia się, może okazać się tym, który „chwyci” w twojej klasie. Są to sprawy ważne do przemyślenia, ponieważ nie zawsze wykorzystanie technologii komputerowej może okazać się najlepszym wyborem. Być może nakład pracy, włożony w obsługę urządzeń technicznych, okaże się niewspółmiernie duży w porównaniu z efektami oraz innymi możliwościami uświadamiania uczniom celów lekcji, np. przekazaniem ich ustnie lub zapisaniem na tablicy. Ty o tym decydujesz, który sposób jest celowy.

      Kiedy podasz cele uczenia się, zweryfikuj, na ile uczniowie je zrozumieli. Poproś ich, by wyrazili własnymi słowami, co mają osiągnąć w trakcie tej lekcji. Mogą np. porozmawiać o tym pół minuty w parach, a potem powiedzieć na forum klasy.

       

      Oryginalny pomysł zaproponowała nauczycielka języka angielskiego w klasie pierwszej szkoły podstawowej (Zofia Sołtys, szkoła podstawowa, Warszawa; materiał z kursu Lider oceniania kształtującego):

      „Ustaliliśmy, że aby realizację celów przedstawid im ciekawiej, będziemy cele zapisywad w języku ucznia na niewielkich kartonikach o proporcjach średniowiecznej cegły. Z tych cegiełek, które pod koniec zajęd ocenimy, jako zrealizowane cele, będziemy budowad zamek na ścianie z tyłu klasy. Cegiełki będzie można różnie układad, a także usuwad, jeśli dany materiał dzieciaki zapomną. Wtedy wyrwa w murze pokaże, jak ważna jest spójna wiedza. lekcje, kiedy wszyscy pracują będą zasługiwały na przywilej wprawienia okna, a nawet witrażu w zamku. Z czasem może zamieni się w rezydencję albo pałac.”