• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Wstęp

      Celem kursu dla koordynatorów jest dostarczenie wiedzy i umiejętności potrzebnych do pełnienia funkcji w projekcie: Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach, który stanowi wsparcie dla projektu: Cyfrowa szkoła.

       

      Celem projektu Cyfrowa szkoła jest zaopatrzenie szkół w nowoczesny sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny. Projekt, w którym bierzesz udział, ma doprowadzić do tego, żeby ten sprzęt był optymalnie wykorzystany jako narzędzie techniczne, wspierające nowoczesne i efektywne metody nauczania.

      Żeby to osiągnąć, zostaną stworzone na szczeblu lokalnym (w ramach szkół, gmin, miejscowości) sieci nauczycieli danego przedmiotu, którzy będą spotykali się co jakiś czas w małych grupach, żeby wymieniać się najlepszymi praktykami nauczycielskimi z wykorzystania TIK w nauczaniu różnych przedmiotów. Będą też wypracowywać dobre praktyki oraz przekazywać je do CEO w celu udostępnienia szerszym rzeszom nauczycieli.

      Konstrukcja projektu jest oparta na międzynarodowych doświadczeniach rozwoju efektywnych systemów edukacyjnych. Z doświadczeń tych wynika, jak pisał Michael Fulan, że inwestowanie nawet największych pieniędzy w nowoczesną technologię w szkołach nie przynosi spodziewanych efektów edukacyjnych, jeżeli inwestycja ta nie jest poparta innymi działaniami. Najważniejsze z nich to wdrażanie efektywnych metod nauczania oraz angażowanie nauczycieli w proces wzajemnej współpracy, wymiany doświadczeń oraz wiedzy, współtworzenia nowych rozwiązań.

      Badania firmy McKinsey&Companynad systemami edukacyjnymi i czynnikami, które wpływają na ich efektywność, wskazują, że najbardziej efektywne systemy, po etapie standaryzacji i centralizacji nauczania (czyli zbudowania solidnych fundamentów), stawiają na decentralizację procesu doskonalenia nauczycieli. A dzieje się to poprzez tworzenie małych grup nauczycielskich, które wymieniają doświadczenia, obserwują wzajemnie swoją pracę i dostarczają informacji zwrotnych, a także wypracowują nowe pomysły lub rozwiązują problemy edukacyjne. Dzięki temu mogą szybko i sprawnie reagować na nowe wyzwania w często zmieniającej się rzeczywistości.

      Rolą koordynatora będzie przekazywanie pozostałym nauczycielom ze szkoły wiedzy i materiałów uzyskanych na kursie internetowym:

      • zapoznanie ich z celami projektu oraz wsparcie w realizacji celów,
      • udostępnianie zasobów CEO (wiedzy z kursów, informacji o możliwościach podnoszenia kwalifikacji w zakresie TIK),
      • moderowanie pracy w grupach (w miarę możliwości: prowadzenie dyskusji, wymiana doświadczeń i wiedzy, tworzenie nowych praktyk użycia TIK),
      • zbieranie i przekazywanie do CEO dobrych praktyk związanych z realizacją projektu Wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach w celu ich upowszechniania.

      Koordynator współpracuje w szkolnym zespole TIK. Ponadto koordynator bierze udział w przeznaczonych dla niego konferencjach (otwierającej i regionalnych) i dwóch spotkaniach sieci współpracy koordynatorów.

       

      Wszystko to przy wsparciu ze strony Centrum Edukacji Obywatelskiej, które ma formę kursów e-learningowych oraz udostępniania niezbędnych materiałów.

       

      1. M. Fullan, Wybór złych sterowników w całościowej reformie systemu edukacji, Fundacja CEO, 2012.

      2. M. Mourshed, C. Chijioke, M. Barber, Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze,Fundacja CEO 201 ; cały raport jest dostępny na stronie CEO