• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Zasady korzystania z TIK: Kodeks TIK

      Przed rozpoczęciem w szkole zorganizowanych działań prowadzonych na szeroką skalę w projekcie, związanym z wdrażaniem technologii cyfrowej, warto określić zasady, jakimi będzie kierowała się cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele i dyrektor.

       

      Aby pomóc w koordynowaniu działań zespołu TIK, który wypracuje z uczniami te zasady, skorzystamy z trzyletnich doświadczeń zebranych w programie Szkoła z klasą 2.0. Materiał zamieszczony poniżej został opracowany na podstawie poradnika Szkoła z klasą 2.0 – Przewodnik po programie.

       

      Kodeks TIK w szkole ma porządkować sposób korzystania z technologii komunikacyjno - informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się. Powinien wyjaśnić, w jaki sposób komputer, Internet, komórka itp. mogą pomóc mądrej edukacji, a nie tylko dostarczać informacji, gotowców i ściąg. Chodzi o zdobywanie, rozwijanie i sprawdzanie wiedzy oraz umiejętności uczniów, ale także o komunikację wewnątrz szkoły oraz kontakty z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi (bibliotekami, muzeami, władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi, wyższymi uczelniami), które mogą pomóc nauczycielom i uczniom w pracy. Kodeks TIK ma być użytecznym, wykorzystywanym w szkole dokumentem, który odpowiada na prawdziwe potrzeby uczniów i nauczycieli.

      Opracowania kodeksu TIK nie można powierzyć wyłącznie nauczycielom. To zadanie dla uczniów we współpracy z dorosłymi. Nauczyciele ze swoją/ swoimi klasą/ klasami mogą przygotować projekt całego kodeksu, po czym wszystkie projekty przedstawiane są innym w ogólnodostępnej formie tak, aby można było je poznać i uzgodnić wspólną wersję.
      Inny sposób ustalenia zasad kodeksu TIK: nauczyciele dzielą się dziedzinami kodeksu i w ramach tego podziału wraz z uczniami przygotowują swoje propozycje. Podobnie można podzielić pracę w klasie: zespoły uczniów mogą pracować nad całym kodeksem albo podzielić się między sobą poszczególnymi obszarami. Wspólna praca uczniów nad szkolnym kodeksem może odbywać się na godzinie wychowawczej, na lekcji informatyki lub w ramach zajęć dodatkowych czy realizacji projektu uczniowskiego. Znalezienie optymalnego rozwiązania organizacyjnego jest zadaniem zespołu TIK.

      Po wypracowaniu pierwszej wersji kodeksu, nauczyciele w ramach prowadzonych zajęć i innych aktywności obserwują, jak w codziennym życiu szkoły sprawdzają się jego reguły. W tym czasie uczniowie, nauczyciele i dyrektor mogą zgłaszać propozycje modyfikacji oraz uwzględniać je w zapisach kodeksu. Po ustaleniu zasad użytkowania TIK w szkole trzeba zastosować je w praktyce.

       

      Propozycja kodeksu TIK, podana poniżej, jest niemal wiernym powtórzeniem zasadniczych zapisów Szk 2.0 w tym zakresie i pochodzi z materiałów tego programu.

      1. Ucz i ucz się z TIK, czyli jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?

      2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie, czyli do czego i w jaki sposób wykorzystywać zasoby Internetu?

      3. Nie kradnij i nie daj się okraść, czyli jak zgodnie z prawem korzystać z materiałów dostępnych w sieci?

      4. Komunikujmy się, czyli jak używać TIK do komunikacji w szkole i z rodzicami?

      5. Komputery pod ręką, czyli jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej?

      6. Bądź bezpieczny w sieci, czyli jak postępować, aby chronić swoje dane i siebie w Internecie?

      7. Naucz tego innych, czyli w jaki sposób uczniowie przy wsparciu nauczycieli mogą szkolić w zakresie TIK innych, np. swoje koleżanki i kolegów, rodziców, dziadków czy sąsiadów?

       

      Odpowiedzi na takie pytania ułożą się w Kodeks TIK i sprawią, że TIK w szkole i w domu będą użyteczne, dobrze wykorzystane i bezpieczne.
      Szkolny Kodeks TIK powinien zawierać kilka punktów, nie powinien być przeładowany. Na przykład:

      1. Uczniowie w naszej szkole nie kopiują tekstów z Internetu, udając, że sami je napisali. Jeśli je wykorzystują, zawsze zaznaczają, skąd pochodzi materiał i kto jest jego autorem.

      2. Telefony komórkowe uczniów i nauczyciela są podczas lekcji wyłączone.

      3. Nauczyciele w naszej szkole chętnie korzystają z pomysłów uczniów, jak stosować na lekcjach nowe technologie.

      4. Nauczyciele mają adresy e-mailowe przeznaczone do kontaktu z uczniami i rodzicami. Bez nadmiernej zwłoki odpowiadają na listy.

      5. Nauczyciele w naszej szkole proponują uczniom korzystanie z internetowych narzędzi i zasobów – programów, stron, filmów itp. – ułatwiających uczenie się. Zapraszają uczniów do współpracy w ich wyborze.

      6. W naszej szkole dążymy do tego, by ze sprzętu komputerowego korzystali nauczyciele wszystkich przedmiotów.

      7. Uczniowie naszej szkoły organizują i prowadzą zajęcia z TIK dla dorosłych. Uczą korzystania z Internetu chętnych rodziców, dziadków, sąsiadów itd.

      8. Uczniowie korzystają ze szkolnych komputerów w czasie przerw, podczas „okienek” i po lekcjach, zgodnie z regulaminem. (Uwaga! Określa on m.in., kto odpowiada za jego przestrzeganie i za sprzęt).

       

       

      Opracowanie dotyczące kodeksu TIK z wykorzystaniem fragmentów publikacji pochodzącej z programu Szkoła z klasą 2.0:
      Alicja Pacewicz, Piotr Pacewicz, Agata Łuczyńska, Magdalena Janiszewska, Claudia Snochowska-Gonzalez, Joanna Sroka-Małolepszy Przewodnik po programie