• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      E-portfolio – opis kursu

      Kurs UCZNIOWSKIE E-PORTFOLIO przygotowuje nauczycieli do wprowadzenia na zajęciach szkolnych metody elektronicznej teczki. Uczniowie, którzy  znakomicie funkcjonują w cyfrowym świecie  mogą w stosunkowo łatwy dla nich sposób stworzyć swoje  e-portfolio dokumentujące naukę w szkole. Gromadzone w czasie rezultaty ich pracy, dostępne online dla wybranych grup osób, będą stanowiły punkt odniesienia do refleksji, motywację do zmian, ale i powód do dumy z realizacji zamierzonych celów. Cyfrowa forma portfolio pozwala na łatwy dostęp, możliwość modyfikacji treści i dostosowanie ich do potrzeb odbiorcy.

       

      Celem kursu jest przygotowanie nauczycieli do wprowadzenia metody elektronicznego portfolio w klasie/na zajęciach z uczniami.

       

      Kurs rozpoczął się 1 grudnia 2014 i potrwa do maja 2015.

       

      Efekty kształcenia

      Nauczyciel:

      • planuje pracę z e-portfolio na zajęciach szkolnych,
      • wspiera uczniów tworzących e-portfolio na poziomie celów, treści i narzędzi,
      • monitoruje pracę uczniów i udziela im informacji zwrotnej,
      • ocenia pracę uczniów,
      • organizuje prezentację e-portfolio.

       

      Program kursu

      Moduł I. O kursie

      Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:

      • zna cele i program kursu
      • poznał organizację pracy w kursie oraz zasady zaliczenia szkolenia
      • zapozna ł się z harmonogramem szkolenia
      • współpracuje z moderatorem oraz z  innymi uczestnikami kursu

      Zawartość modułu:

      1. Program kursu.
      2. Zasady pracy.
      3. Zasady oceniania.
      4. Harmonogram kursu.
      5. Organizacja pracy.
      6. Integracja prowadzących i uczestników szkolenia.

       

      Moduł II. Wprowadzenie do e-portfolio

      Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:

      • wskazuje cechy e-portfolio,
      • definiuje cyfrowe dowody uczenia się i pomaga uczniowi je wybrać,
      • wybiera narzędzia TIK zgodne z potrzebami i możliwościami grupy,
      • wspiera uczniów przy tworzeniu i wyborze elementów e-portfolio,
      • planuje wykorzystanie e-portfolio w pracy z uczniem.

      Zawartość modułu:

      1. Definicje e-portfolio.
      2. Różnice między funkcjami i rodzajami e-portfolio.
      3. Elementy e- portfolio: dowody uczenia się.
      4. Przykłady realizacji e-portfolio w różnych narzędziach.

       

      Moduł III. Ocenianie e-portfolio

      Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:

      • projektuje sposób oceny e-portfolio w swojej klasie/grupie uczniów,
      • określa kryteria oceny e-portfolio w swojej klasie/grupie uczniów,
      • wybiera elementy e-portfolio podlegające ocenie,
      • wybiera narzędzia i aplikacje pomocne w ocenie uczniów.

      Zawartość modułu:

      1. Przedmiot oceny.
      2. Kryteria oceny.
      3. Ocena wzajemna.
      4. Ocena kształtująca i sumująca.
      5. Jakość e-portfolio i jakość dowodów uczenia się.

       

      Moduł IV. Tworzenie e-portfolio

      Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:

      • planuje najważniejsze składowe e-portfolio zgodnie z jego celem,
      • proponuje rozwiązania sprzyjające rozwojowi e-portfolio w klasie,
      • udziela wsparcia uczniom podczas rozwijania e-portfolio.

      Zawartość modułu:

      1. Własność e-portfolio.
      2. Tworzenie e-portfolio: produkt i proces.
      3. Organizacja pracy podczas tworzenia e-portfolio.
      4. Prawa autorskie w e-portfolio.
      5. Monitorowanie pracy .
      6. Refleksja w praktyce.

       

      Moduł V. Prezentacja e-portfolio

      Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:

      • wskazuje cechy e-portfolio prezentacyjnego,
      • planuje przygotowanie e-portfolio do celów prezentacyjnych,
      • weryfikuje kryteria oceny prezentacji e-portfolio,
      • planuje organizację prezentacji e-portfolio uczniowskiego.

      Zawartość modułu:

      1. Cechy e-portfolio prezentacyjnego.
      2. Organizacja prezentacji.
      3. Narzędzia do tworzenia prezentacji.
      4. Inspiracje.

       

      Moduł VI. Podsumowanie

      Po zakończeniu modułu uczestnik kursu:

      • dostrzega różnice oraz związki między e-portfolio rozwojowym a innymi typami e-portfolio,
      • zna instytucje propagujące e-portfolio w Polsce i na świecie oraz  projekty związane z tym tematem,
      • sięga do publikacji poszerzających wiedzę i umiejętności w zakresie e-portfolio.

      Zawartość modułu:

      1. Wartość e-portfolio refleksyjnego (rozwojowego).
      2. E-portfolio w Polsce i na świecie.
      3. Kilka pytań na zakończenie.
      4. Źródła i publikacje, do których warto sięgnąć.