• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Sieci współpracy 2012 / 2013

      Nasz program ma między innymi dać nauczycielom okazję i pretekst do rozmawiania ze sobą. Temu służy kurs, spotkania w regionie i spotkania w sieciach. Dlatego zorganizowaliśmy małe grupy fachowców, którzy sami zdecydują, która aplikacja, sprzęt jest dla nich najwygodniejsza i efektywna. Są to tak zwane sieci współpracy, czyli od pięciu do dziesięciu e-koordynatorów z różnych szkół uczestniczących w programie Cyfrowa Szkoła, wspomaganych przez moderatora z CEO. Podział na sieci został stworzony odgórnie przy uwzględnieniu podziału administracyjnego Polski (powiaty i gminy), a także odległości do przebycia dla każdego uczestnika – koordynatora szkolnego.

      Badania firmy McKinsey&Company (M. Mourshed i in., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, Fundacja CEO, 2012) nad systemami edukacyjnymi i czynnikami, które wpływają na ich efektywność, wskazują, że najbardziej skuteczne systemy, stawiają, między innymi, na decentralizację procesu doskonalenia nauczycieli. A dzieje się to poprzez tworzenie małych grup nauczycielskich, które wymieniają doświadczenia, obserwują wzajemnie swoją pracę i dostarczają sobie informacji zwrotnych, wypracowują nowe pomysły lub rozwiązują problemy edukacyjne. Dzięki temu mogą szybko i sprawnie reagować na nowe wyzwania w często zmieniającej się rzeczywistości.

       

      Sieci współpracy umożliwiają:

      • zbieranie dobrych praktyk z zakresu efektywnej realizacji podstawy programowej w nauczaniu przedmiotowym (sposoby wykorzystywania TIK),
      • zbieranie dobrych praktyk z zakresu organizacji i wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych w szkole,
      • dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami (programami i aplikacjami najbardziej wartymi wykorzystania na lekcjach przedmiotowych),
      • nabywanie nowych umiejętności i wiedzy od innych nauczycieli,
      • zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami.

       

      ZAŁOŻENIA I ORGANIZACJA PRACY SIECI:

      Stworzonych zostało 73 sieci, od 5 do 10 koordynatorów w każdej. Pełna lista sieci znajduje się na naszej stronie internetowej, to mapa i tabela, w której zamieszczone zostały numery sieci oraz ich skład. Dla wygody w tym samym pliku umieściliśmy również alfabetyczny spis szkół z numerem sieci.

      BLOG

      Podstawowym narzędziem do komunikacji i koordynacji sieci są blogi. Każda z sieci ma swój Blog (z opcją multiuser – wielu użytkowników tego samego bloga), który będzie jednocześnie forum wymiany doświadczeń i miejscem do tego, aby omówić kwestie organizacyjne spotkań. Informacje pomocnicze dotyczące prowadzenia i korzystania z bloga znajdą Państwo tutaj.

      KONFERENCJE REGIONALNE

      W marcu zorganizujemy po jednej konferencji w każdym z siedmiu miast Polski: Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu. Na każdą konferencję zaprosimy około 70 koordynatorów. Podział na konferencje pokrywa się z podziałem sieci, a zatem wszystkie szkoły z danej sieci będą miały konferencję w tym samym miejscu – lista znajduje się tutaj. Na konferencjach przewidujemy prezentacje eksperckie oraz warsztaty – będą one trwały 5 godzin, planowane są trzy oddzielne sesje.

      PROGRAM

      10:00 – 11:00  Rejestracja uczestników

      11:00 – 12:15  Moduł 1: TIK w szkole podstawowej – panel prowadzony przez ekspertów-praktyków

      12:15 – 12:30  Przerwa kawowa

      12:30 – 13:45  Moduł 2*: Problemy zgłaszane w trakcie konferencji otwierających – sesje z ekspertami Polskiego Towarzystwa Informatycznego

      13:45 – 14:00  Przejście do sal warsztatowych

      14:00 – 15:15  Moduł 3: Spotkania i praca w sieciach

      15:15 – 16:00  Obiad

       

       *  – W trakcie modułu 2 koordynatorzy mogą zdecydować się na wzięcie udziału w dwóch z pięciu bloków tematycznych.

      Lista zagadnień:

      1. Administracja szkolną siecią i sprzętem

      2. Sieć w szkole

      3. Problemy techniczne ze sprzętem

      4. Dzieci w sieci

      5. Umiejętności nauczycieli

      SPOTKANIA LOKALNE

      Dwa pięciogodzinne lokalne spotkania sieci współpracy planowane w tym semestrze mają na celu wymianę doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie wykorzystywania TIK na lekcjach. Spotkania odbędą się w jednej ze szkół, wybranych przez koordynatorów w ramach swojej sieci, w ustalonym przez nich i moderatora spotkania terminie. Ramowy scenariusz spotkania zostanie przygotowany przez CEO. Na spotkania zapraszamy koordynatorki/koordynatorów szkół uczestniczących w programie oraz chętne nauczycielki, jednak nie więcej, niż dwie z jednej szkoły. Proponujemy dwa spotkania między 1 marca a 29 maja 2013 roku. Trzecie, we wrześniu 2013 roku.

      Zdjęcia: jscreationzs, digitalart, rete astratta colorata za zgodą FreeDigitalPhotos

      Zuzanna Michalska / Antonina Rysiewicz