• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Spotkanie zespołu nr 21

      Kiedy: 13 marca 2015
      Gdzie: Szkoła Podstawowa nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Jarosławiu
      Typ zespołu: dyrektorzy
       

      Jednym zdaniem:

      "Wychodzę bogatsza o ogromne doświadczenia", "Jestem zombardowana nową wiedzą, która musi się poukładać" - to przykładowe wypowiedzi uczestniczek.

      Relacja ze spotkania (fragmenty):

      (...) uczestnicy w parach zapisywali zasoby sprzętowe, jakie posiadają, i opis tego, co z nimi robią. Ponieważ było nas mało, na forum wypowiadał się każdy z dyrektorów. Rozpoczęła się bardzo ciekawa dyskusja na temat wykorzystywania posiadanego sprzętu, jak również możliwości jego pozyskiwania.  W tym miejscu podałam również swoją propozycję na wykonanie taniej tablicy multimedialnej - pomysł znałam z forum moderatorów z ubiegłego roku, jest sprawdzony, gdyż "moi kursanci" z ubiegłego roku - koordynatorzy przedmiotowi przetestowali go (nauczyciel jednej z maleńkich wiejskich szkół wykonał kilka takich tablic). Podałam wszystkim link do strony z polską wersją instruktażową i wspólnie obejrzeliśmy ten film. Jan Drajewicz, dyrektor informatyk, zgodził się, iż w przypadku braku zasobów sprzętowych wykonanie takiej tablicy jest doskonałym pomysłem. Co więcej, ocenił na bieżąco możliwość realizacji tego projektu. Następnie wspólnie podczas dyskusji sporządziliśmy listę sprzętu, który się sprawdza, a który nie. Dyrektorzy wskazali jednogłośnie na przykład, że podczas zajęć z klasą nie sprawdzają się tablety. Przyznali jednak, że ich wykorzystanie na zajęciach pozalekcyjnych jest wysokie.
      Po zaplanowanej przerwie dyrektorzy charakteryzowali nauczycieli pracujących w szkole pod kontem wykorzystania TIK. To, co nas wszystkich zaskoczyło, to dość niski procent pasjonatów TIK - wahał się od 20 do 30%. Następnie wspólnie wypisali powody, dla których nie dotyczy to innych nauczycieli. Znalazły się wśród nich m. in.: brak umiejętności i  tym samym ryzyko utraty autorytetu nauczyciela na forum klasy, brak przekonania do nowatorskich metod nauczania, brak czasu na szkolenia, niechęć do szkoleń, wypalenie zawodowe. Następnie wspólnie zastanawialiśmy się, co zrobić, by zwiększyć zainteresowanie TIK-iem w szkołach. W tym miejscu wykorzystałam swoje ubiegłoroczne doświadczenie w pracy z koordynatorami przedmiotowymi i opowiedziałam dyrektorom o oczekiwaniach nauczycieli. Podpowiedziałam również ze swojego doświadczenia kilka rozwiązań realnych do realizacji, między innymi: organizowanie spotkań TIK-owych w małych grupach, gdzie mogą się nauczyciele czuć swobodnie - w małym gronie łatwiej podzielą się doświadczeniem i nauczą nowych umiejętności, dodatkowo lekcje otwarte z zastosowaniem TIK i również lekcje odwrócone, podczas których to sami uczniowie będą prezentowali swoje umiejętności. 

      Omawiane narzędzia i zasoby:

      • Arkusz organizacyjny szkoły Vulcan
      • Plan lekcji Vulcan
      • Dziennik elektroniczny Mobireg
      • Dziennik elektroniczny Librus
      • Pakiet MS Office
      • Corel Draw
      • Learning Apps
      • Awatary - www. voki.com
      • Prezentacje - www.swiatprezentacji.pl
      • www.didakta.pl
      • Platforma edukacyjna Librus
       
      Oprac. CSG

      na podstawie sprawozdania Agaty Inglot