• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Spotkanie zespołu nr 25

      Kiedy: 17 marca 2015
      Gdzie: Zespół Szkół nr 12 w Zabrzu
      Typ zespołu: dyrektorzy
       

      Jednym zdaniem:

      Wszyscy zgodnie stwierdzili, że sporo im ten warsztat dał. Podstawowe korzyści, to sposoby motywowania nauczycieli do TIK, usystematyzowanie i poszerzenie umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnych wraz z umiejętnością szybkiego tworzenia i edytowania albumu oraz ciekawe adresy stron internetowych, które warto poznać.

      Relacja ze spotkania (fragmenty):

      Najpierw w parach, a potem na forum odbywały się rozmowy i dyskusje o zasobach sprzętowych, sposobach ich zdobycia oraz wykorzystania. Wśród sposobów pozyskiwania ciekawym wydaje się dotarcie do instytucji, które systematycznie, co kilka lat wymieniają sprzęt komputerowy (np. banki) i określenia dogodnych warunków na przejęcie ich od nich. Innym sposobem jest pozyskiwanie środków własnych i przeznaczanie ich na sprzęt. Wykorzystanie sprzętu w każdej szkole jest inne i dyrektorzy mają różne doświadczenia. Jedno z nich to takie, że najlepiej sprawdza się w praktyce rzutnik multimedialny w każdej sali lekcyjnej oraz laptopy (już  niekoniecznie, bo nauczycie często chętniej korzystają z własnych). Oczywiście musi być dostęp do internetu. Druga część tego ćwiczenia to dyskusje o postawach nauczycieli związanych z wykorzystaniem TIK. Okazało się, że to bywa różnie. Problemem jest "starzejące się" grono nauczycielskie, "bojące się" TIK . Wspólnie dyrektorzy uznali, że kluczem do sukcesu jest dokładna analiza swojego grona i dostosowanie działań pod ich potrzeby.  Najważniejsze jest postawienie im zadań do wykonania oraz współpraca, wzajemna pomoc koleżeńska. Potrzebne są szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne oraz "podpowiedzi", np. gdzie można samemu znaleźć pomoc i się douczyć (samouczki na stronach CEO). Bardzo ważna jest również dostępność sprzętu i jego sprawne funkcjonowanie. Jeśli sprzętu jest mało, warto tworzyć harmonogramy wykorzystania, tak, aby każdy nauczyciel mógł/musiał z niego korzystać.

      Omawiane narzędzia i zasoby:

      Wśród stosowanych przez dyrektorów aplikacji znalazły się programy:

      • Vulcana,  

      • MS Word,

      • MS Excel,

      • Power Point,

      • e-dziennik - Librus,

      • SIO,

      • BIP,

      • Rekrutacja elektroniczna,

      • drukowanie arkuszy ocen i świadectw,

      • sekretariat Expert,

      • poczta elektroniczna.  

      Są to wszystko aplikacje wykorzystywane w pracy organizacyjnej i zarządczej dyrektora, a takich obowiązków ma on najwięcej.

      Pojawiły się ciekawe praktyki, które warto rozpowszechnić:

      • pozyskiwanie środków na planowane zakupy sprzętu;

      • pozyskiwanie sponsorów;

      • pozyskiwanie sprzętu od instytucji, która go wymienia;

      • maraton nocny rozwiazywania zadań gimnazjalnych (z wykorzstaniem TIK);

      • maraton filmowy;

      • szkolne nocki z TIK;

      • programy Erasmus (połączenie języka obcego, TIK i rekreacja);

      • aktywizacja uczniów do wykorzystania TIK w przygotowaniu imprez szkolnych, archiwizowaniu  działań szkoły, promocji szkoły, itp.;

      • kółka zainteresowań, np. filmowe, dziennikarskie, fotograficzne.

       
      Oprac. CSG

      na podstawie sprawozdania Jolanty Hepner