• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Aktywna edukacja

      Cyfrowa ścieżka – role w programie

       

      Zależnie od pełnionej funkcji uczestnicy kursu Cyfrowa ścieżka prowadzonego w ramach Aktywnej edukacji mają różne zadania. Uczestnicy zajmują różne miejsce w strukturze wsparcia i wymiany doświadczeń w programie. Poniżej znajdziesz opis poszczególnych ról.

      Przeczytaj o zadaniach:

      1. Koordynatora przedmiotowego ►
      2. Koordynatora szkolnego ►

      3. Dyrektora ►
      4. Moderatora ►
      5. Trenera ►

       

      ► Koordynatorzy przedmiotowi
      To najliczniejsza grupa uczestników. Ich rola polega na wprowadzaniu TIK w nauczaniu przedmiotowym. Ich celem jest wypracowanie, wymiana i upowszechnianie najlepszych praktyk związanych z użyciem TIK w metodyce danego przedmiotu. Wraz z dyrektorami i koordynatorami szkolnymi tworzą szkolny zespół TIK.
      Koordynator przedmiotowy otrzymuje wsparcie od:

      • moderatora, który jest jego mentorem podczas kursu e-learningowego.

      Koordynator przedmiotowy wspiera:

      • innych nauczycieli tego samego lub pokrewnych przedmiotów we wprowadzaniu TIK do praktyki szkolnej.

      Koordynator przedmiotowy współpracuje z :

      • koordynatorem szkolnym i dyrektorem w opracowaniu planu wdrażania TIK w szkole.

      Zadania koordynatora przedmiotowego to:

      • udział w odpowiednim kursie e-learningowym,
      • udział w stacjonarnych warsztatach wymiany doświadczeń (dwa 5-godzinne spotkania na żywo).
      • Koordynator przedmiotowy ma również prawo do:
      • udziału w jednej z konferencji programu Aktywna edukacja, które odbędą się w Warszawie.

       

      ► Koordynatorzy szkolni
      W każdej szkole biorącej udział w programie jest koordynator szkolny. Wraz z dyrektorem oraz koordynatorami przedmiotowymi tworzy szkolny zespół TIK. Jego zadaniem jest rozpoznanie potrzeb szkoły w zakresie TIK, optymalizacja wykorzystania sprzętu już posiadanego oraz planowanie dalszych etapów wprowadzania nowych technologii.
      Koordynator szkolny otrzymuje wsparcie od:

      • moderatora, który jest jego mentorem podczas kursu e-learningowego.

      Koordynator szkolny wspiera:

      • dyrektora szkoły w opracowaniu planu wdrażania TIK w szkole,
      • innych nauczycieli w zakresie skutecznego stosowania TIK w nauczaniu.

      Koordynator szkolny współpracuje z :

      • koordynatorami przedmiotowymi w ramach szkolnego zespołu TIK

      Zadania koordynatora szkolnego to:

      • udział w odpowiednim kursie e-learningowym,
      • udział w stacjonarnych warsztatach wymiany doświadczeń (dwa 5-godzinne spotkania na żywo).

      Koordynator szkolny ma również prawo do:

      • udziału w jednej z konferencji programu Aktywna edukacja, które odbędą się w Warszawie. 

       

      ► Dyrektor
      Dyrektor zgłasza szkołę do udziału w programie, jednak na tym jego rola się nie kończy. Mimo że wiemy, jak bardzo zajętą jest osobą, chcemy, żeby aktywnie uczestniczył w procesie zmian, jaki zachodzi w jego szkole.

      Dyrektor otrzymuje wsparcie od:

      • moderatora, który opiekuje się platformą wymiany doświadczeń dyrektorów oraz prowadzi stacjonarne warsztaty wymiany doświadczeń,
      • koordynatora szkolnego, który pomaga mu w wyborze sprzętu komputerowego oraz w zarządzaniu nim.

      Dyrektor wspiera:

      • nauczycieli ze swojego zespołu szkolnego w wykonywaniu zadań w programie.

      Dyrektor współpracuje z :

      • innymi dyrektorami podczas stacjonarnych warsztatów wymiany doświadczeń oraz na internetowej platformie wymiany doświadczeń.

      Zadania dyrektora to:

      • nadzór nad nauczycielami ze szkoły zgłoszonymi do udziału w kursie Cyfrowa ścieżka,
      • udział w stacjonarnych warsztatach wymiany doświadczeń (dwa 5-godzinne spotkania na żywo).

      Dyrektor ma również prawo do:

      • udziału w jednej z konferencji programu Aktywna edukacja, które odbędą się w Warszawie. 

       

      ► Moderator
      Moderator to nauczyciel doświadczony w zakresie wprowadzania i wykorzystania TIK w szkole, który dzieli się swoją wiedzą z innymi uczestnikami programu.

      Moderator otrzymuje wsparcie od:

      • trenera opiekującego się nim podczas kursu e-learningowego oraz szkoleń stacjonarnych.

      Moderator wspiera:

      • koordynatorów przedmiotowych i szkolnych oraz dyrektorów podczas kursu e-learningowego i stacjonarnych warsztatów wymiany doświadczeń, jeśli opiekuje się taką grupą.

      Moderator współpracuje z :

      • innymi moderatorami, jeśli jest taka potrzeba.

      Zadania moderatora to:

      • udział w kursie e-learningowym dla moderatorów,
      • udział w dwóch 3-dniowych szkołach moderatorów oraz warsztatach i konferencjach,
      • organizowanie i moderowanie dwóch stacjonarnych warsztatów wymiany doświadczeń, jeśli zostanie mu przydzielona grupa,
      • koordynacja wymiany informacji między szkołami,
      • wspieranie nauczycieli w zbieraniu, wymianie i gromadzeniu dobrych praktyk.

       

      ► Trener
      Trenerzy zostali wybrani spośród uczestników Aktywnej edukacji oraz innych programów prowadzonych przez CEO. Są to więc praktycy ze sporym doświadczeniem w nauczaniu i wdrażaniu TIK w szkołach. Ich podstawowym zadaniem jest upowszechnianie wiedzy o skutecznym wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji oraz wspieranie innych nauczycieli.
      Trener otrzymuje wsparcie od:

      • zespołu programu Aktywna edukacja.

      Trener wspiera:

      • moderatorów podczas szkoły moderatorów oraz kursu e-learningowego,
      • pozostałych uczestników programu, np. podczas konferencji Aktywnej edukacji.

      Trener współpracuje z :

      • innymi trenerami oraz pracownikami programu Aktywna edukacja.

      Zadania trenera to:

      • udział w szkole trenerów w trybie stacjonarnym i e-learningowym,
      • prowadzenie prezentacji i warsztatów podczas konferencji Aktywnej edukacji,
      • prowadzenie zajęć podczas szkoły moderatorów,
      • mentorowanie w kursie e-learningowym dla moderatorów,
      • moderowanie sieci współpracy koordynatorów.

       

      Oprac. FM

      Grafika Rozmowa została zaprojektowana przez Hedie Assadi Joulaee z The Noun Project. Licencja CC BY 3.0.