• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Filmoteka szkolna. Akcja!

      Materiały dodatkowe- Konkursy Filmoteki Szkolnej

      fot. by Brice Reul_flickr_CC BY-NC-SA 2.0

      Film i prawa autorskie - pytania i odpowiedzi


       

      1. Czy mogę opublikować na stronie internetowej film ucznia?

      Gdy mamy w planach opublikowanie wideo, musimy posiadać do niego prawa. Jeśli chcemy działać zgodnie z przepisami, to czeka nas sporo zachodu. Prawa do wideo nakręconego przez uczniów mają uczniowie, ale jeśli są w wieku 13–18 lat, nie dysponują pełnią praw i należy uzyskać zgodę od rodziców/opiekunów prawnych. Wzór umowy o udzielenie licencji na wykorzystanie utworu nastolatka można znaleźć na stronie Koalicji Otwartej Edukacji (Licencja nieodpłatna CC BY dla osób w wieku 13–18 lat).

       

      2. Skąd wziąć muzykę do mojego filmu?

      Wykorzystanie utworu muzycznego znalezionego w sieci bez jasnej zgody autora jest łamaniem prawa, dlatego warto upewnić się, że autor wybranego fragmentu muzycznego czy sampla nie ma nic przeciwko temu, lub nagrać muzykę samodzielnie. W internecie można znaleźć także repozytoria muzyki z domeny publicznej bądź udostępnianej na licencji Creative Commons.

      • www.legalna kultura.pl-Na stronie znajduje się baza legalnych źródeł czyli miejsce, gdzie zaprezentowane są serwisy, które udostępniają zasoby kulturalne z poszanowaniem praw twórców. To doskonałe źródło np. legalnej muzyki do filmu!

       

      3. Chcę w swoim filmie wykorzystać fragmenty innych filmów. Czy to dozwolone?

      Tworząc film, często mamy ochotę wpleść krótki fragment cudzego utworu, np. z Filmoteki Szkolnej. Niestety, prawo autorskie w tym zakresie jest bardzo niejasne.

      Teoretycznie można wykorzystać krótki fragment cudzego filmu w zakresie dozwolonego użytku edukacyjnego, jednak taki materiał nie może być publikowany i musi zostać wykorzystany jedynie w celach edukacyjnych. Możemy także skorzystać z prawa do cytatu, ale istnieje ryzyko, że np. wykorzystany przez nas fragment jest zbyt długi w stosunku do całości pracy, nie oznaczymy go właściwie itp. Musimy także pamiętać, że cytat musi być uzasadniony analizą krytyczną, wyjaśnianiem, nauczaniem lub prawem gatunku twórczości.

      Najbezpieczniej jest wykorzystywać filmy, do których prawa autorskie majątkowe już wygasły. Informacje na temat utworów z domeny publicznej można znaleźć w Wikipedii.

       

      4. A czy mogę nakręcić parodię filmu?

      Parodia to rodzaj stylizacji. Wolno parodiować, co i jak chcemy, nie ma tu ograniczeń prawnych.

       

      5. W jaki sposób podać źródło udostępnionych w sieci materiałów?

      Bardzo ważne jest, aby wykorzystując legalne zasoby z domeny publicznej lub publikowane na licencji Creative Commons, zawsze wskazać źródło takiego materiału i jego adres bibliograficzny lub internetowy (URL). Podajemy też nazwę licencji, na której utwór został nam udostępniony np. fot. avoiretc, źródło: Flickr, CC BY.

       

      6. A jak oznaczyć licencję do mojego filmu?

      Jeśli mamy pełnię praw majątkowych do naszego utworu i chcemy zezwolić innym na jego swobodne wykorzystanie, możemy udostępnić go na licencji Creative Commons, podając tę informację w napisach końcowych. Wyboru dogodnej dla nas licencji można dokonać na stronie Creative Commons Polska.

      • Poznaj licencje Cerative Commons- Dzięki licencjom CC  autor może samodzielnie określić zasady, na których chce dzielić się swoją twórczością z innymi. Poznaj oznaczenia licencji i sprawdź, czy wybrane do filmu materiały nie łamią zasad wykorzystywania narzuconych przez autora.

       

      7.W jaki sposób mam zadbać o prawa do wizerunku osób pokazanych w moim filmie?

      Tworząc film, należy również pamiętać o prawie każdego do ochrony wizerunku. Oznacza ono, że nie wolno wykorzystać i rozpowszechniać, bez jasnej zgody danej osoby, jej charakterystycznych cech zewnętrznych:

      • obrazu fizycznego konkretnej osoby;
      • głosu (tzw. wizerunek dźwięczny);
      • wszelkich innych elementów umożliwiających zidentyfikowanie określonej jednostki jako konkretnej osoby fizycznej, m.in. zdjęcia podpisanego nazwiskiem, pseudonimu artystycznego, charakterystycznej fryzury itp.

      Wyjątkiem są osoby stanowiące szczegół większej całości, uwiecznione w trakcie zgromadzeń, na tle krajobrazu oraz podczas imprez publicznych. Jeśli ich obraz nie jest zindywidualizowany, nie mogą one dochodzić swoich praw do ochrony wizerunku.

      Fragment tekstu Prawo autorskie i wolne licencje w szkole. Tworzenie materiałów filmowych oraz korzystanie z utworów filmowych i audiowizualnych na lekcjach. Zamieszczonego w publikacji Filmoteka Szkolna Materiały pomocnicze dla nauczycieli cz. II

      Autor: Katarzyna Sawko

       

      Recenzja, videorecenzja i etiuda filmowa- materiały pomocnicze


       

      • Jak napisać dobrą recenzję filmową ?
      • Jak zrobić własny film? Praktyczny przewodnik dla uczniów "Jak zrobić film"  zaprowadzi każdego młodego twórcę od pomysłu do gotowego filmu. Kurs podzielony został na 8 działów tematycznych.
      • Filmów do szuflady robić nie wolno. Dlaczego warto pokazać swój film innym i jak młodym reżyserom może się przydać 150 uczniowskich etiud nadesłanych na Filmowe Konkursy Filmoteki?
      • Film w sześciu krokach. Na takie pytanie musieli znaleźć odpowiedź uczestnicy projektu Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "ę". Przez 6 dni biegali z kamerami po Piszu, pracując nad remakiem "Gadających głów" Krzysztofa Kieślowskiego. Śledząc ich pracę dowiesz się wiele praktycznych rzeczy o robieniu filmów
      • Jak zrobić film?-książka
      • Książka "Jak zrobić film" poprowadzi najmłodszych filmowców i ich opiekunów prosto do celu. Autorem książki jest reżyser filmowy i telewizyjny – Radivoje Andrić, wielokrotnie nagradzany na festiwalach międzynarodowych
      • Poradnik krytyka- seria krótkich artykułó z poradami dla piszących recenzje i kręcących videorecenzje opracowane podczas akcji Skrytykuj!
      • Videorecenzje- przykłady nagranych w konkursie :Skrytykuj" videorecenzji filmowych

      ZG