• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek

      Eko-kino w legionowskim klubie filmowym

       

      Z okazji Dnia Ziemi klub filmowy działający w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Legionowie zorganizował projekcję filmów o tematyce ekologicznej.  Spotkaliśmy się w dniu 24 kwietnia. Jako pierwszy obejrzeliśmy film „Nowoczesny transport”.  Opowiada on o tym, jak w Paryżu - ogromnej europejskiej aglomeracji miejskiej- stworzono system publicznej komunikacji rowerowej. Po obejrzeniu filmu odbyła się dyskusja na temat zalet i wad używania rowerów w ruchu miejskim. Wśród zalet wymieniliśmy m.in.: zmniejszenie ilości spalin w atmosferze, zdrowy ruch fizyczny dla rowerzystów, przebywanie przez rowerzystów bliżej natury i lepsza możliwość poznania miasta, gdyż z roweru więcej widzimy. Zwróciliśmy także uwagę na to, że publiczny transport rowerowy sprzyja rozwojowi kontaktów społecznych.  Wadami tego systemu może być fakt, ze rowerzyści często jeżdżą wśród samochodów i wdychają spaliny wytworzone przez te pojazdy. Dobrze byłoby tworzyć więcej ścieżek rowerowych oddalonych od głównych arterii komunikacyjnych. 

      Kolejnym filmem, który obejrzeliśmy była animowana „Opowieść o rzeczach”.  Film w sposób niezwykle sugestywny ukazuje mechanizmy rządzące konsumpcją. Mówi o sprawach, które obserwujemy codzienne, ale nie zawsze sobie je uświadamiamy. Styl życia, proponowany nam przez koncerny, które dążą do wzrostu konsumpcji, powoduje, że pojedynczy człowiek staje się trybikiem w wielkiej ogólnoświatowej machinie marketingu i sprzedaży. Gimnazjaliści mieli wiele ciekawych refleksji, do których pobudziło ich obejrzenie tego filmu.

      Na zakończenie mini przeglądu filmów dotyczących problemów ekologii obejrzeliśmy film „Żywnościokilometry”. Film opowiada o tym, jak wielką odległość przebywa jedzenie, które spożywamy i jak duży negatywny wpływ na środowisko ma taka sytuacja. Pokazuje również pewne, możliwe do zastosowania rozwiązania tego problemu. Po zakończeniu projekcji klubowicze dyskutowali o tym, w jaki sposób gospodarka żywnościowa wpływa na środowisko naturalne. Wykonali mapę mentalną dotyczącą tego zagadnienia. Uwzględnili na niej wpływ transportu, sposób nawożenia pól, zużycie energii w procesie produkcji i przechowywania żywności oraz pogarszanie się zdrowia ludzi na skutek niewłaściwej diety. Zastanawiali się, w jaki sposób w swoich decyzjach konsumenckich mogą poprawiać stan środowiska naturalnego.

      Opiekunka klubu-  Beata Szczepura