• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Koduj z Klasą

      Kilka słów o projekcie

      Celem projektu jest przełamanie stereotypu, że informatyka i nauki matematyczno-przyrodnicze (STEM, czyli Science, Technology, Engineering, Maths) to domena przede wszystkim chłopców, zaś dziewczynki powinny sprawdzać się głównie w przedmiotach humanistycznych.

      Wierzymy, że zmiana tego przekonania może nastąpić tylko wtedy, gdy zaczniemy rozwijać w dziewczynkach otwartość na nauki ścisłe już w pierwszych latach szkoły.

       

      Nasz projekt kierujemy przede wszystkim do nauczycieli/nauczycielek informatyki i innych przedmiotów ścisłych. To od nich najbardziej zależy na ile uczennice rozwiną zainteresowanie tymi przedmiotami a także swoją samoocenę w tej dziedzinie. Będziemy zatem wspólnie zastanawiać się, jak prezentować dziewczynkom wiedzę z matematyki, chemii czy fizyki, aby je polubiły i rozwinęły w sobie pasję oraz chęć rozwoju w tych obszarach?*

      Projekt “Ściśle dla Dziewczyn” realizujemy we współpracy z firmą SAS Institute - światowym liderem w zakresie analityki biznesowej oraz największym niezależnym dostawcą oprogramowania Business Intelligence. Projekt wspiera również Polskie Towarzystwo Informatyczne.

       

      Na świecie

       

      Projekt wpisuje się w ogólnoświatowy trend różnorodnych kampanii i ruchów społecznościowych, których celem jest zmiana postawy dziewcząt wobec nauk ścisłych. W Polsce od kilku lat prężnie działa kampania “Dziewczyny na Politechniki”, która ma już konkretne rezultaty. Na świecie jedne z największych kampanii to: akcja firmy Google - “Made with Code” oraz “Girls who code”, którą wspierają m.in. Twitter, e-Bay, Amazon, Microsoft.

      Problemem tym zajmuje się również Komisja Europejska. W marcu 2014 rozpoczęła kampanię, w której mentorzy (zarówno kobiety jak i mężczyźni) zachęcają dziewczęta do rozwoju kariery w nowych technologiach. Na facebooku można śledzić działania akcji na: Every Girl Digital.

       

      Stereotyp i jego skutki

       

      W domu

      Przeświadczenie, że nauki ścisłe nie są dla dziewcząt oraz, że pewne obszary zainteresowań są tylko dla chłopców, uwidacznia się często w zachowaniach i komunikacji rodziców wobec dzieci, a także w decyzjach dotyczących wyboru ich zajęć lub zabaw. Rodzice zachęcają chłopców częściej niż dziewczynki do majsterkowania, sportu, eksplorowania świata czy ćwiczenia sztuk walki.

      Dobrym przykładem skutków podobnych przekonań jest poniższy filmik: 

       

      Wyniki badań na temat postawy dziewcząt wobec ICT (Information and Technology) są dość intrygujące. ** 90% uczennic szkół ponadgimnazjalnych twierdzi, że lubi informatykę, ale tylko 43% wiąże z tą dziedziną swoje plany zawodowe.  Jednym z powodów takiego stanu rzeczy, może być duży wpływ matek na rozwój zainteresowań córek. To głównie mamy kształtują postawę dziewcząt wobec IT.** Generalnie w Polsce umiejętności “cyfrowe” kobiet w średnim wieku nie są na zbyt wysokim poziomie - w konsekwencji nei zachecają swoich córek do rozwoju w tym obszarze.

       

      W szkole

      Sterotypowe myślenie przejawia się również w zachowaniach nauczycieli w szkołach. Nierzadko można usłyszeć z ich ust komunikaty, które zniechęcają dziewczynki do uczenia się przedmiotów ścisłych: “Jak na dziewczynę, to nieźle”, “No i znowu nasi chłopcy byli szybsi”, “Tobie Kasiu dużo lepiej wychodzi strojenie się niż programowanie…”, “Informatyka to męska branża”.

       

      Na studiach i na rynku pracy

      Efekt powyższych zachowań i przekonań jest najbardziej widoczny na uczelniach oraz na rynku pracy. Na polskich uczelniach w grupie kierunków inżynieryjno technicznych jest tylko 19% kobiet; na informatyce – tylko 13% .

      Choć praca w branży nowych technologii lub inżynierii jest atrakcyjna i dobrze płatna niestety niewiele kobiet decyduje się na taką ścieżkę kariery. Tylko 9 proc. z nich pracuje jako programistki, niewielki ich odsetek pełni też kierownicze funkcje w branży teleinformatycznej.

      Te statystyki można jednak zmienić! To od nas - nauczycieli, rodziców, opiekunów zależy czy kolejne pokolenia dziewcząt a potem młodych kobiet otworzą się na możliwość rozwoju w ścisłych dyscyplinach i tym samym złamią ograniczający je stereotyp.

      Zachęcając uczennice do eksploracji świata nauki czy nowych technologii zapewniamy im również lepszą przyszłość. Już teraz specjaliści informują, że w ciągu najbliższych lat zapotrzebowanie na pracowników w sektorze IT (przede wszystkim programistów) – będzie stale rosnąć. Do 2020r. powstanie około miliona miejsc pracy w tym sektorze! Branże te oferują stabilną i ciekawą pracę, w której również kobiety mogą odnieść sukces. Potwierdza to między innymi ranking najbardziej wpływowych kobiet na świecie w IT według CNN. 

       

      Co będzie się działo w projekcie?

       

      Materiały na stronie “Koduj z Klasą”

      Na stronie programu “Koduj z Klasą” udostępniamy Wam bazę wiedzy i inspiracji, w której zamieszczamy artykuły i prezentacje wokół tematyki naszego projektu. Znajdziecie tam m.in. materiały, które można pobrać i wykorzystać na przykład podczas zajęć z uczniami.

       

      Wrota Wiedzy

      Zapraszamy Was również do odwiedzania Wrót Wiedzy, gdzie znajdziecie zbiór linków do ciekawych portali dotyczących tematyki naszego projektu - od ciekawostek i filmów, po kampanie edukacyjne, ruchy społecznościowe czy strony, na których będziecie mogli poczytać np. o sukcesach kobiet w nauce.

       

      Przewodnik

      W kolejnych miesiącach planujemy opracować przewodnik/poradnik online dla nauczycieli, w którym zamieścimy konkretne, wypracowane wspólnie z Wami wskazówki i porady jak zachęcić dziewczęta do nauki przedmiotów ścisłych? Jak prezentować im wiedzę, by polubiły matematykę czy chemię? W poradniku znajdą się konkretne ‘case studies’ zainspirowane doświadczeniami nauczycieli i edukatorów nie tylko z gruntu polskiego, ale również z amerykańskiego czy brytyjskiego.

       

      Forum

      Zachęcamy Was również do wymiany refleksji, doświadczeń czy pomysłów dotyczących naszej idei na Forum, które już wkrótce będzie uruchomione na stronie programu “Koduj z Klasą”.

       

      Prezentacja
       
      Zapraszamy Was również do obejrzenia prezentacji, w której podsumowujemy najważniejsze założenia naszego projektu:
       

       

       

       * Sylvie Kerger, University of Luxemburg, odkryła, że dziewczęta są bardziej zainteresowane uczeniem się w zakresie nauk ścisłych, jeśli tematy są przedstawiane w bardziej przyjazny dla nich sposób.

      ** Raport “Women and ICT. Why are girls still not attracted to ICT studies and careers”, autorstwa A. Gras-Velazquez, A. Joyce & M. Debry.

       

       

       

       

      Projekt "Ściśle dla Dziewczyn" wspiera  SAS Institute Polska.