• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)

      Kilka wskazówek na dobry początek

      Integralnym elementem obu podręczników „KOSS” i „KOSS podstawowy” są wskazówki dotyczące prowadzenia edukacyjnych projektów uczniowskich na lekcjach wiedzy o społeczeństwie. Każdemu rozdziałowi podręcznika KOSS towarzyszy „Projektownik”, tzn. poradnik zawierający pomysły na projekty odnoszące się do danego działu, oraz przykłady podobnych przedsięwzięć uczniowskich podejmowanych w różnych programach CEO.

       

      Jeśli zdecydujecie się na KOSS-owy projekt, pamiętajcie, że:

      • projekt edukacyjny to zespołowe, planowe działanie uczniów, które ma na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod;
      • zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści;
      • projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

        - wybranie tematu projektu edukacyjnego;

        - określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;

        - wykonanie zaplanowanych działań;

        - publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego. 

       

      Teraz przypomnijcie sobie tematy i problemy omawiane w działach tematycznych KOSS.

       

      Wybierzcie temat/problem i zaplanujcie swoje działania:

      I. Podstawowe umiejętności obywatelskie »


      W tym rozdziale tematów doprawdy nie brakuje. Wasz projekt może np. dotyczyć porozumiewania się w małych grupach - klasie czy grupie znajomych albo podejmowania decyzji grupowych (np. pomalowania klasy na weselsze kolory).

      II. Człowiek w społeczeństwie »


      Tym razem zapraszamy do projektów na temat życia społecznego, w tym także szkolnego! Może zainteresowały was role społeczne dziewcząt i chłopców oraz wynikające z nich kłopoty? 

      III. Samorząd lokalny »


      Ten dział wyjątkowo dobrze nadaje się do uczniowskiego projektu! Dotyczy spraw, które są na wyciągnięcie ręki: ludzi, których znacie, ulic, którymi codziennie chodzicie, waszych szkół, parków i wysypisk śmieci.

      IV. Zasady demokracji »


      Tym razem zapraszamy do projektów na temat demokracji. Żyjący w demokratycznym państwie młodzi ludzie mają skłonność do traktowania zasad demokracji jako czegoś oczywistego, równie naturalnego jak powietrze.

      V. Aktywność obywatelska »


      Ten rozdział to wielka pochwała obywatelskiej aktywności. Świat jest nazbyt skomplikowany, by można było liczyć na to, że władza uwolni nas od wszystkich problemów.

      VI. Naród i patriotyzm »


      Naród, patriotyzm i nacjonalizm - sprawy, o których mowa w tym rozdziale, do dziś budzą silne emocje. Nie są to wcale problemy abstrakcyjne, ale bardzo bezpośrednio związane z naszym życiem.

      VII. Ustrój demokratyczny w Polsce »


      Zasady konstytucyjne są dla ustroju demokratycznego tym, czym fundamenty dla budynku - to od nich zależy trwałość całej konstrukcji. Właśnie dlatego poświęcamy im w tym rozdziale tyle miejsca.

      VIII. Parlament, prezydent, rząd i sądy »


      W tym rozdziale przyglądamy się, jak w praktyce funkcjonuje demokracja i jaką rolę odgrywają w niej instytucje trzech gałęzi władzy. Jest to mechanizm dość skomplikowany, ale ktoś, kto chce być świadomym i aktywnym obywatelem, musi to rozumieć.

      IX. Polska w świecie, Polska w Europie »


      Trudno dziś rozmawiać o sprawach Polski, jeśli abstrahuje się od kontekstu międzynarodowego. Właśnie dlatego ten rozdział, poświęcony miejscu Polski w polityce światowej i europejskiej, ma ogromne znaczenie, a projekty z nim związane mogą być dla was szczególnie ciekawe.

      X. Jeden świat, wiele problemów »


      Współczesny świat stoi przed wieloma wyzwaniami. Jednak bez inicjatyw i wsparcia zwykłych ludzi żaden z wielkich problemów nie zostanie rozwiązany. Wasz projekt nie zlikwiduje problemu braku dostępu do wody pitnej w Afryce, może jednak wspomóc budowę studni...

      XI. Człowiek w gospodarce rynkowej »


      Ten rozdział to coś w rodzaju ekonomicznego elementarza. Ma pomóc wam pojąć, jak to wszystko działa - gospodarka, rynek, pieniądz, budżet. Jak zrozumieć, o co w tym chodzi? I dlaczego warto? Odpowiedź jest jasna - najlepiej zrobić na ten temat własny projekt!

      XII. Ekonomia w twoim życiu »


      W tym rozdziale najlepiej widać, jak bardzo nasze życie jest zależne od ekonomii. Takie tematy, jak: funkcjonowanie przedsiębiorstwa, marketing, koszty i zyski, nie wszystkich was na razie interesują, ale gdy się ich zupełnie nie rozumie, trudniej jest odnaleźć się na rynku pracy.