• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)

      Program KOSS ma 20 lat!

      KOSS, najstarszy program CEO, jest nadal jednym z naszych najbardziej popularnych  i najszerzej znanych działań. Dwadzieścia lat temu zaczęliśmy od szkoleń dla kilkudziesięciu, a potem kilkuset nauczycielek i nauczycieli wiedzy o społeczeństwie z całej Polski, w tym aż 250 z Warszawy. Wielu z nich nadal uczy w szkołach, są też tacy, którzy w tym czasie zostali dyrektorami szkół, urzędnikami samorządowymi, burmistrzami, a nawet pracownikami ogólnopolskich instytucji oświatowych. Wszystkich naszych KOSS-wców serdecznie pozdrawiamy!

      Scenariusze lekcji KOSS były na tamte czasy rewolucyjne – gry edukacyjne, symulacje, praca w zespołach, wywiady i badania terenowe, drzewa decyzyjne, debaty i projekty edukacyjne… Uczniowie organizowali w szkołach debaty o wolności słowa, badali opinie mieszkańców swojej miejscowości o najpilniejszych problemach do rozwiązania, spierali się o demokratyczne wartości, uczyli o ochronie praw dziecka i ucznia – w praktyce, nie tylko w ustawach. KOSS był pierwszym mocno interaktywnym programem edukacyjnym w Polsce, a może nawet naszej części Europy. Musiał zresztą być innowacyjny, bo stare podręczniki i formy pracy na lekcjach WOS trzeba było wyrzucić do kosza. Co ciekawe i trudne dziś do wyobrażenia, nauczyciele i eksperci pisali pierwsze wersje scenariuszy lekcji zanim powstała podstawa programowa, według własnych programów nauczania.

      Przez te 20 lat KOSS kilka razy przeobrażała się. Zmieniał formułę – od zbioru scenariuszy lekcji, przez materiały pomocnicze dla nauczycieli i uczniów, aż po podręcznik z ćwiczeniami i kompletną obudową dydaktyczną, także w wersji online. Zmieniała się też szata graficzna, wygląd, format, a przede wszystkim treść, w odpowiedzi na rozwijające się potrzeby nauczycielek i nauczycieli, oczekiwań uczennic i uczniów, wyzwań polskiej edukacji w ogóle. W 1999 r. za wprowadzanie KOSS do gimnazjów Centrum Edukacji Obywatelskiej otrzymało nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.

      Jedno się natomiast nie zmieniło – KOSS nie tylko uczy, co to jest demokracja i jakie daje prawa obywatelom, ale przede wszystkim zachęca nauczycieli do dialogu z młodymi ludźmi, a ich samych do samodzielnego myślenia i obywatelskiego działania. Ta nasza CEO-wska  filozofia  edukacji obywatelskiej przebiła się do szerszego grona odbiorców, a nawet – decydentów. Nikt już dziś nie myśli o edukacji obywatelskiej jako zestawie informacji do zapamiętania – wszyscy wiemy, że równie ważne, a czasem ważniejsze są umiejętności i postawy, czyli szeroko rozumiane kompetencje obywatelskie i społeczne. Tak jakbyśmy na początku lat 90-tych przewidzieli zapisy Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2006 r. o kompetencjach kluczowych w uczeniu się przez całe życie. Kompetencje społeczne rozumiane są tu jako „kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań, przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, szczególnie w społeczeństwach charakteryzujących się coraz większą różnorodnością, a także rozwiązywania konfliktów w razie potrzeby”. Kompetencje obywatelskie „przygotowują osoby do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych i politycznych oraz poczuwanie się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa”.

      Tę zmianę sposobu myślenia o edukacji młodych obywateli coraz wyraźniej widać w szkołach, programach nauczania i innych podręcznikach. Jesteśmy dumni, że mogliśmy być ich pionierami. Nawet zadania egzaminacyjne z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum i na maturze próbują badać kompetencje. A szkoły z KOSS-em chętnie angażują i inspirują swych uczniów do rzeczywistego działania!

      Młodzi Głosują, Solidarna Szkoła, Samorząd Uczniowski, Młodzi Przedsiębiorczy, Opowiem ci o wolnej Polsce, Ślady Przeszłości, Młody Obywatel – to tylko niektóre z projektów Centrum Edukacji Obywatelskiej, w które włączają się uczennice i uczniowie. Korzystając z okazji, chcielibyśmy serdecznie wszystkim Państwu podziękować za zaangażowanie w nasze projekty i nie zawsze łatwą pracę z gimnazjalistami, w czym mamy nadzieję nasze podręczniki nie przeszkadzają.

      Zespół programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej