• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)

      Rozdział VI. Naród i patriotyzm

      Lekcje online


      Ćwiczenia online                                                           


      Nasze miejsce na ziemi

      Weźcie udział w naszej ankiecie i odpowiedzcie na zawarte w niej pytania. Zapiszcie wyniki na tablicy i je skomentujcie. Co was zaskoczyło? Porównajcie wyniki ankiety przeprowadzonej w klasie z wynikami badań CBOS-u (Centrum Badań Opinii Społecznej).
       

      Kiedy są łamane prawa mniejszości?

      Przeczytaj uważnie zdania, a następnie wskaż, które z praw przysługujących mniejszościom narodowym zostały w poniższych sytuacjach złamane. 

      Weź udział w klasowej debacie: Czy mniejszościom narodowym powinno się przyznawać szczególne prawa, aby wyrównać ich szanse wobec większości?

       

      Symbol Polski

      Zastanówcie się, z czego jako Polacy możemy być dumni, a czego powinniśmy się wstydzić. Zapiszcie te elementy na tablicy, a następnie je zilustrujcie.

       

      Jaki to naród?

      Na podstawie podanych informacji odgadnij, o jakich narodach jest mowa. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Podpowiedzią będą flagi ich państw.

       

      Człowiek, który próbował zatrzymać Holokaust

      Jan Karski, kurier i emisariusz Polskiego Państwa Podziemnego, dwukrotnie przewoził na Zachód informacje o sytuacji Żydów w okupowanej Polsce. Wejdźcie na stronę programu Muzeum Historii Polski i poznajcie jego historię.

       

      Trzy pytania

      Przeczytaj trzy listy uczniów nadesłane na konkurs Fundacji „Znak” Dlaczego Auschwitz? Dlaczego Kołyma? Dlaczego Kosowo? Zastanów się, co ty byś napisał na ten temat swojej koleżance lub koledze.

      Projektownik

      Projekt dla każdego

      KOSS-teka

      Polecane strony www

      Szkoła współpracy polsko-ukraińskiej

      Jak przełamać stereotyp Ukraińców, najliczniejszej grupy imigranckiej w Lublinie, nazywanych często „Ruskimi”? Gimnazjaliści ze szkoły nr 9 pod opieką nauczycielki powołali do życia „Szkołę Współpracy Polsko-Ukraińskiej”. 

      Etapy projektu

      Naród, patriotyzm i nacjonalizm - sprawy, o których mowa w tym rozdziale, do dziś budzą silne emocje. Nie są to wcale problemy abstrakcyjne, ale bardzo bezpośrednio związane z naszym życiem. Zanim zdecydujecie się na któryś z tematów, skorzystajcie z naszej pomocy. 

      Słowniczek młodego obywatela

      Na podstawie podręcznika i własnej wiedzy krótko wyjaśnij następujące pojęcia: getto, Holokaust, nazizm (hitleryzm), Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, Yad Vashem. Dopiero gdy przygotujesz własne objaśnienia, skonfrontuj je z tymi, które zamieszczono w słowniczku. 

      Ucz się z internetem!

      Jak znaleźć w internecie wiadomości, o które naprawdę nam chodzi? Jak nie zagubić się w sieci? Wejdź na polecane strony i ucz się z internetem!

      oprac. Dorota Nawalany