• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Mamy prawo

      Edukacja obywatelska w szkole podstawowej

      Szanowni Państwo,

      Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej bierze udział w międzynarodowym projekcie ENGAGE! BUILDING TOGETHER EUROPEAN LEARNING MATERIAL ON EDUCATION FOR CITIZENSHIP. Celem naszych działań jest stworzenie nowoczesnego narzędzia, które pomoże nauczycielom i uczniom szkół podstawowych skuteczniej osiągać cele edukacyjne w zakresie edukacji obywatelskiej. By stworzyć narzędzie odpowiadające potrzebom i oczekiwaniom zainteresowanych, prowadzimy badanie ankietowe wśród nauczycieli szkół podstawowych. Bardzo prosimy o udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania ankiety. Zapewniamy, że będą one przez nas wykorzystywane w sposób gwarantujący zachowanie Państwa  anonimowości. Udzielone odpowiedzi posłużą do stworzenia łącznych zestawień i analiz, na podstawie których wypracowane zostaną  narzędzia edukacyjne dostosowane do rzeczywistości polskich szkół.

      6. Jakie kompetencje społeczne i obywatelskie powinna Pana/Pani zdaniem przede wszystkim kształtować szkoła podstawowa? Proszę wymienić maksymalnie pięć kompetencji.

      NigdyKilka razy w rokuRaz w miesiącuKilka razy w miesiącuNa każdych zajęciach
      Wykład, praca z książką
      Praca indywidualna uczniów
      Praca w parach
      Praca w grupach
      Lekcje w terenie
      Praca metodą projektu
      Dyskusja, debata
      Korzystanie z technik komunikacyjno-informacyjnych
      Gry dydaktyczne
      Odgrywanie scenek
      Uwzględnianie sugestii uczniów co do przebiegu lekcji
      Uwzględnianie zdania uczniów przy ustalaniu treści nauczania
      12345
      EO to przede wszystkim zadanie nauczycieli takich przedmiotów jak historia i społeczeństwo oraz etyka.
      EO to przede wszystkim zadanie nauczycieli szkół ponadpodstawowych.
      EO to przede wszystkim zadanie rodziców.
      EO w zbyt małym stopniu realizowana jest w szkołach podstawowych.
      Poprzez EO w szkołach podstawowych uczniom trzeba przede wszystkim przekazać wiedzę o tym, czym jest państwo demokratyczne i na jakich zasadach funkcjonuje.
      EO w szkołach podstawowych powinna dać uczniom podstawowe kompetencje, by być świadomym i aktywnym członkiem swojej społeczności.
      Uczniowie w szkołach podstawowych powinni mieć prawo współdecydowania o organizacji i przebiegu życia szkoły.
      Uczniowie w szkołach podstawowych są za mali, by współdecydować o organizacji i przebiegu życia szkoły.
      W szkole podstawowej w EO podstawowe znaczenie ma, by dzieci nauczyć reguł, które muszą zachowywać w życiu społecznym.
      Ważniejsze niż nauczenie reguł życia społecznego jest wskazanie uczniom, że mogą mieć na nie wpływ.
      Uważam, że edukacja obywatelska nie należy do moich zadań w szkole.
      12345
      Poprzez samorząd szkolny każdy z uczniów ma realny wpływ na życie naszej szkoły.
      Samorząd szkolny to martwa struktura, niewykorzystywana w życiu naszej szkoły.
      W naszej szkole funkcjonuje rada szkoły, która ma realny wpływ na funkcjonowanie placówki.
      Nasza szkoła współpracuje systematycznie z samorządem lokalnym w taki sposób, że uczniowie są w to włączeni.
      Nasza szkoła współpracuje z organizacjami pozarządowymi w taki sposób, że uczniowie są w to włączeni.
      Nauczyciele w naszej szkole współpracują ze sobą i wspólnie dyskutują sprawy ważne dla szkolnej społeczności.
      W naszej szkole realny wpływ na organizację życia społeczności szkolnej mają rodzice uczniów.
      W naszej szkole realny wpływ na organizację życia społeczności szkolnej mają uczniowie.
      W naszej szkole tworzy się przestrzeń do wyrażania opinii i ceni się szczerość i odwagę cywilną pedagogów, uczniów i ich rodziców w wypowiadaniu własnych przekonań.
      Dyrekcja naszej szkoły zazwyczaj podejmuje decyzje bez konsultacji i uwzględniania opinii zainteresowanych stron.
      Nasza szkoła stosuje metody pracy skutecznie aktywizujące uczniów i motywujące ich do działania.
      Uczniowie naszej szkoły w ramach zajęć angażują się w działania na rzecz okolicznej społeczności.
      Uczniowie naszej szkoły w ramach zajęć angażują się w działania na rzecz otaczającego środowiska (przyrody).
      Nauka w naszej szkole koncentruje się na przekazaniu uczniom wiedzy z zakresu podstawy programowej. Na wprowadzanie innowacyjnych metod nie ma czasu.

      14. Co mogłoby pomóc w rozwoju EO w Pana/ Pani szkole? Proszę wybrać pięć kluczowych form wsparcia, przyznając im rangę od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najbardziej potrzebną formę wsparcia.

      Dziękujemy bardzo za wypełnienie ankiety!