• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Włącz się. Młodzi i media

      Dynamiczna tożsamość a edukacja medialna

      W projekcie "Dynamiczna Tożsamość" chcemy, aby młodzież i dorośli lepiej rozumieli swoje otoczenie w ruchu jak i siebie samych. Ten projekt chce być programem, który merytorycznie celuje w rozwinięcie umiejętności świadomego, krytycznego i twórczego korzystania z Internetu. Projekt traktuje świat młodzieży i dorosłych online nie jako miejsce zagrożeń, jak to obecnie jest normą w curriculum szkół, a raczej jako ramę, w której młodzież i dorośli mogą budować swoje tożsamości, równolegle jako nadawca i jako odbiorca.

      Każdy ma możliwości emancypować się online poprzez autoprezentację. Nowe media umożliwiają dostęp wykluczonym społecznie. Online każdy jest w stanie promować się z refleksją i etyką. To wszystko pod warunkiem, że każdy wie jak.

       

      Zobaczcie zwiastun filmowy projektu. To dobry wstęp do rozmowy z uczniami na temat obecności mediów w ich życiu i relacji: człowiek - media. Film został zrealizowany z udziałem uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Gdańsku.

       

       

      Więcej o projekcie:

      W ramach projektu "Dynamiczna Tożsamość" prowadzone są interdyscyplinarne warsztaty. Warsztaty mają wywoływać refleksję jak świadomie „być online” i jak interpretować innych online. Poprzez konfrontacje ze sobą, dyskusję, prezentację tematów takich jak tożsamość, komunikacja i publikacja, strategie etyczne, uczestnicy rozwijają umiejętności świadomego, krytycznego i twórczego korzystania z Internetu. Używane metody dydaktyczne budują nową formę edukacji medialnej. Prawo, filozofia, gramatyka języka filmowego, psychologia społeczna – to ważne dla projektu teoretyczne dziedziny, które tworzą jego merytoryczną oś.

      Projekt Dynamiczna Tożsamość o interdyscyplinarno-badawczym charakterze wykorzystuje najnowsze międzynarodowe badania w dziedzinie obecności online oraz nową technologię (Augmented Reality) i film, zdjęcia jako narrację obrazem. Program warsztatów skupia się na Internecie jako środku społecznego przekazu.

       

       

       

       

       

       

      Przebieg warsztatów. Uczniowie Gimnazjum nr 6 w Gdańsku. zdj. Jakub Kownacki

       

      W ramach edycji projektu DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ – WARSZTATY INTERDYSCYPLINARNE 2012 organizowane były trzy rodzaje pilotażowych warsztatów i szkoleń:

      • dla uczniów gimnazjum
      • nauczycieli gimnazjum
      • otoczenia szkoły

      Metody dydaktyczne warsztatów projektu w sześcio 90-minutowych sesjach składają się z:

      • Wykładów (o różnych aspektach i poziomach tożsamości i tożsamości online; o warunkach, skutkach, śladach i interpretacjach bycia online; o publikacji i komunikacji online; o teorii gramatyki języka filmowego)
      • Dialogów (na te same tematy)
      • Ekspresji artystycznej oraz konfrontacji ze sobą poprzez aktywności (robić sobie kreowane zdjęcia o swojej tożsamości; wypowiadać się do kamery odpowiadając na pytanie: „Kim jesteś do teraz” i potem oglądać wyniki w grupie w formie technologii Augmented Reality i w formie pokazu filmowego)
      • Analiz tej ekspresji artystycznej
      • Gry Augmented Reality „IDentifEYE”, która pokaże w magicznym lustrze jak decyzje online zmieniają naszą digitalną tożsamość
      • Ankiet ewaluacji wyników aktywności, które monitorują rozwój uczestników

      Wszystkie metody dydaktyczne mają wywoływać refleksję jak świadomie „być online” i jak interpretować innych online. Im więcej młodzież i dorośli rozumieją dynamiczne tożsamości, tym bezpieczniej będą czuć się online. Negatywne zdarzenia będą ich mniej dotykać.

      Materiały dydaktyczne dla nauczycieli:

      Wynikiem Projektu Dynamiczna Tożsamość edycji 2012 będzie polsko-angielska publikacja w formie książki (500 egz.) oraz w formie digitalnej pod licencją CC, która zawierać będzie wszystkie materiały potrzebne dla nauczycieli, aby mogli samodzielnie prowadzić warsztaty:

      • Pakiet materiałów dydaktycznych
      • Instrukcja dla prowadzących warsztaty (scenariusze warsztatów, szczegółowe opisy każdego dnia, opis stosowanych metod, opis możliwości modyfikacji scenariuszy do potrzeb i warunków w indywidualnych szkołach)
      • Dokumentacja – tekstowa i obrazowa przebiegu warsztatów

       

      Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o projekcie "Dynamiczna tożsamość" i skorzystać z oferty warsztatów i materiałów Fundacji Citizens Project przejdż na fanpage projektu na Facebooku

      oraz na stronę internetową projektu.

       

      Partnerami projektu w Polsce są: Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w Gdańsku, Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, Komenda Miejska Policji w Gdańsku, Prezydent Miasta Gdańska – Pan Paweł Adamowicz, Wydział Edukacji Urzędu Miasta Gdańska. Nawiązaliśmy również współpracę opartą na wymianie doświadczeń, udostępnianiu naszych materiałów i gotowości dalszej współpracy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, Narodowym Centrum Kultury i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

      Patronat honorowy nad Projektem objęły:

      Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

      Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

      Partnerem merytorycznym projektu jest: Fundacja Ezzez http://ezzev.wordpress.com/



      Autorami projektu są: Beata Staszyńska i Onno Hansen.

       

      Projekt "Dynamiczna tożsamość" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.