• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Rozmawiajmy o uchodźcach!

      Rozmawiajmy i zrozummy się nawzajem!

      Rozmawiajmy i zrozummy się nawzajem!

       

      Zachęcamy szkoły i nauczycieli do prowadzenia zajęć z uczniami, umożliwiających rozmowę na temat uchodźców oraz ważnych wartości, które ten temat uruchomił.

      Konflikt zbrojny toczący się na obrzeżach Europy, który w Polsce wydawał się odległy i abstrakcyjny, jak się nieoczekiwanie okazało – bezpośrednio dotyczy i nas. W ciągu ostatnich miesięcy europejskie i polskie społeczeństwo, w tym nasi uczniowie, stanęli w obliczu konfrontacji z wyzwaniami – jak oddzielić fakty od opinii, jak się odnosić do przybyszów i do siebie nawzajem, jakim państwem chce być Polska.

      Materiały dostępne na stronie „Jak rozmawiać o uchodźcach?” pomogą Wam przygotować się do prowadzenia rozmów na ten trudny temat. Rozmów opartych na rzetelnych informacjach i umożliwiających przedstawienie swoich wartości w atmosferze szacunku.

      Dlaczego rozmowa?

      Jako formę szkolnych zajęć na ten temat proponujemy rozmowę moderowaną przez nauczyciela. Kwestia uchodźców pokazała powszechną trudność wymiany opinii na kontrowersyjne tematy. Wyraźnie brakowało dobrych wzorców rzetelnej debaty, służącej zrozumieniu odmiennych stanowisk. W społeczeństwie – zarówno w kręgach politycznych, publicznych, jak i w rodzinach czy grupach znajomych, zarówno na ulicach, jak i w internecie – trwają spory dotyczące problemu migracji i uchodźców. Uwaga mediów jest skoncentrowana przede wszystkim na antagonizmach i przedstawiania ich w sposób polaryzujący opinię publiczną i sprzyjającą radykalizmowi. Brak jest przestrzeni do rozmowy o wartościach, które stoją za konkretnymi postawami. Okres wyborów politycznych nie sprzyja klimatowi zrozumienia i porozumienia.

      Celem dobrej rozmowy nie zawsze musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji. Uczestnicy powinni mieć jednak przestrzeń do wyrażenia tego, co dla nich ważne i wysłuchania siebie nawzajem. Uczmy się prowadzić takie rozmowy.

      Młodzież wobec kryzysu uchodźczego

      Świadkami, a często uczestnikami debaty społecznej i politycznej na temat uchodźców w Polsce – jest młodzież. Poglądy wyrażane w ich domach młodzi ludzie konfrontują z poglądami swoich rówieśników oraz doniesieniami z  internetu. Podobnie jak dorosłym, młodzieży także trudno się odnaleźć w zalewie budzących skrajne emocje doniesień. W wieku, w którym szczególnie ważna jest aprobata grupy odniesienia, trudno o krytycyzm i własne zdanie, a szczególnie pociągające bywają radykalizmy.

      Uważamy, że to, czego najbardziej brakuje w rozmowie o uchodźcach, to oparcie na rzetelnych informacjach i przestrzeń na wyrażenie własnych wartości.

      Rzetelne informacje

      Obecna sytuacja nie sprzyja rzetelnemu przedstawianiu problemów związanych z migracją. Docierają do nas chaotyczne, często tendencyjnie przedstawiane informacje. Sensacyjność mediów i polaryzacja poglądów zawiązana z okresem wyborczym utrudniają uzyskanie wyważonego obrazu wydarzeń związanych z migracją i ocenę ich skutków. Dotarcie do wiarygodnych informacji może być dla uczniów dużym wyzwaniem. Jednak jest to niezbędna podstawa dobrej rozmowy.

      Nasze wartości

      Sprawa uchodźców dotyczy podstawowych wartości, takich jak tożsamość, osobiste bezpieczeństwo, obowiązek pomocy potrzebującym, tolerancja. Rozmowa o wartościach przygotowuje do świadomych wyborów, daje szansę rozpoznać, co jest dla nas ważne, i uczy to wyrażać. Dzięki słuchaniu, co jest istotne dla innych, możemy ich zrozumieć, a często dostrzec, co nas łączy i poczuć wspólnotę wartości. Wysłuchanie z szacunkiem drugiej strony jest podstawą do zrozumienia wyborów rozmówcy i buduje możliwość dalszego porozumienia.

       

       

       

      Zachęcamy do skorzystania 

      ze scenariuszy zajęć i,

      wypróbowania ich w swojej klasie.        

      Przed przeprowadzeniem

      scenariusza zachęcamy

      do zapoznania się z

      materiałami metodycznymi, które przygotowaliśmy.  

         

                                                

       

       

      Napiszcie do nas, jak udała Wam się ta rozmowa. Informacje od Was będą dla nas cenną wskazówką przy tworzeni kolejnych materiałów edukacyjnych na ten temat.