• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Rozmawiajmy o uchodźcach!

      Opis projektu

       

      Projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” to inicjatywa Centrum Edukacji Obywatelskiej mająca na celu zachęcenie szkół i nauczycieli do prowadzenia zajęć z młodzieżą, umożliwiających rozmowę na temat uchodźców oraz ważnych wartości, które ten temat uruchomił.

       

      Konflikt zbrojny toczący się na obrzeżach Europy, który w Polsce wydawał się odległy i abstrakcyjny, jak się nieoczekiwanie okazało – bezpośrednio dotyczy i nas. W ciągu ostatnich miesięcy europejskie i polskie społeczeństwo, w tym nasi uczniowie, stanęły w obliczu konieczności zmierzenia się z wyzwaniami i odpowiedzenia na pytanie, co oznacza perspektywa przybycia uchodźców do Polski, jak się odnosić do przybyszów i do osób, które w tej sprawie mają inne poglądy, jakim państwem w tej sytuacji chce być Polska.

      Materiały dostępne na stronie „Rozmawiajmy o uchodźcach” pomogą Wam przygotować się do prowadzenia na ten temat rozmów z uczniami i uczennicami. Rozmów prowadzonych w klimacie szacunku i chęci wzajemnego zrozumienia się, opartych na rzetelnych informacjach i umożliwiających przedstawienie ważnych dla młodzieży wartości oraz wyrażenie obaw.

      W ramach projektu oferujemy szerokie wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek: kurs internetowy połączony ze spotkaniami stacjonarnymi (rekrutacja w Społeczności CEO od 18 stycznia do 29 lutego; kurs trwa od 30 marca do 20 czerwca), materiały edukacyjne (w tym min. scenariusz rozmowy o uchodźcach), oraz wskazówki merytoryczne i metodyczne.  

       

      Dlaczego rozpoczynamy od rozmowy?

      Jako formę szkolnych zajęć na temat uchodźców proponujemy rozmowę moderowaną przez nauczyciela/nauczycielkę. Kwestia uchodźców pokazała powszechną trudność wymiany opinii na kontrowersyjne tematy. Wyraźnie brakuje w społeczeństwie, a w szczególności w szkole, dobrych wzorców rzetelnej debaty, służącej zrozumieniu odmiennych stanowisk. Problem ten nasila uwaga mediów skoncentrowana przede wszystkim na stanowiskach poszczególnych stron i często ich skrajnym i upraszczającym przedstawieniu. Brak jest przestrzeni do rozmowy o wartościach, które stoją za konkretnymi postawami.

      Celem dobrej rozmowy nie musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji – młodym ludziom także jest potrzebne, aby mogli wyrazić to, co dla nich jest ważne, i aby nawzajem się zrozumieli. Aby prowadzić w szkole takie rozmowy, potrzeba odpowiednich ram rozmowy i nauczycielskich umiejętności, aby nią pokierować.

      W obecnie prowadzonych rozmowach na temat uchodźców brakuje oparcia w rzetelnych informacjach, przestrzeni na wyrażenie własnych poglądów i dobrego słuchania, które prowadzi do wzajemnego zrozumienia się.

       

      Rzetelne informacje

      Obecna sytuacja nie sprzyja rzetelnemu przedstawianiu problemów związanych z migracją. Docierają do nas chaotyczne, często tendencyjnie przedstawiane informacje. Sensacyjność mediów i polaryzacja poglądów utrudniają uzyskanie wyważonego obrazu wydarzeń związanych z migracją i ocenę ich skutków. Dotarcie do wiarygodnych informacji może być dla uczniów dużym wyzwaniem. Jednak jest to niezbędna podstawa dobrej rozmowy.

       

      Wartości

      Sprawa uchodźców dotyczy podstawowych wartości, takich jak tożsamość, osobiste bezpieczeństwo, obowiązek pomocy potrzebującym, tolerancja. Rozmowa o wartościach przygotowuje do świadomych wyborów, daje szansę rozpoznać, co jest dla nas ważne, i uczy to wyrażać. Dzięki słuchaniu, co jest istotne dla innych, możemy ich zrozumieć, a często dostrzec, co nas łączy i poczuć wspólnotę wartości. Wysłuchanie z szacunkiem drugiej strony jest podstawą do zrozumienia wyborów rozmówcy i buduje możliwość dalszego porozumienia.

       

      Zachęcamy do korzystania z proponowanych przez CEO scenariuszy zajęć i wypróbowania ich w swojej szkole. Zapraszamy także do przesyłania do nas Waszych komentarzy i relacji z tego, jak udała Wam się ta rozmowa. Informacje od Was będą dla nas cenną wskazówką przy tworzeniu kolejnych materiałów edukacyjnych na ten temat. Piszcie na adres: migracje[at]ceo.org[dot]pl.

       

      Projekt "Rozmawiajmy o uchodźcach" jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Centrum im. Prof. Bronisława Geremka i Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej i Oświaty

       

      Współpraca www.blueskysystem.pl