• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Mistrzowie kodowania

      Materiały

      Scenariusze zajęć w Scratchu

      Materiały dla nauczycieli,  udostępnione na licencji CC BY-SA-NC, dostępne są na stronie www.mistrzowiekodowania.pl.  W materiałach znajdą Państwo scenariusze zajęć z programowania w języku Scratch, które każdy nauczyciel będzie mógł przeprowadzić ze swoimi uczniami. 

       

      Jak uczą programowania na świecie - dobre praktyki z zagranicy

      Jak uczą programowania na świecie? – to pytanie, na które odpowiedzi poszukują autorzy publikacji dot. dobrych praktyk programowania na świecie, przytaczając przykłady interesujących inicjatyw związanych z programowaniem oraz identyfikując trendy w nauczaniu programowania, jakie się z tego zestawienia dobrych praktyk wyłaniają. Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej omawiamy popularne lub zyskujące na znaczeniu trendy, które zauważalne są w inicjatywach związanych z nauką programowania, w tym zwłaszcza programowania dla dzieci, w innych krajach. Drugą część stanowi katalog dobrych praktyk. Wybrane do tej części dobre praktyki zostały uporządkowane w zależności od tego, czy stanowią przykład programu edukacyjnego wspierającego naukę programowania w szkole, inicjatywy edukacyjnej w czasie pozaszkolnym (edukacja nieformalna) czy działania o charakterze promocyjnym, zachęcającym do zainteresowania się kodowaniem. Osobno omówiliśmy dobre praktyki dot. metodyki wykorzystywanej do nauki programowania.

       

      Dobre praktyki z blogów nauczycieli uczestniczących w Mistrzach Kodowania

      Dobre praktyki z blogów cz. 1 i Dobre Praktyki z blogów cz. 2 to katalogi dobrych praktyk, które wypracowali nauczyciele biorący udział w Programie. Czytając ich relacje na blogach znaleźliśmy wiele inspirujących przykładów, jak w niebanalny i skuteczny sposób zachęcić uczniów do nauki kodowania. Dobre praktyki podzielono na 4 kategorie tematyczne:

      1. Czas na programowanie w szkole - Gdzie i kiedy uczyć podstaw programowania. Pomysły na to, jak zrealizować scenariusze na zajęciach w szkole i poza nimi.
      2. Programowania uczymy inaczej - Metodyka. Narzędzia i metody, które warto wykorzystywać na zajęciach z podstaw programowania. Metody aktywizujące, gry, zabawy.
      3. Programujemy nie tylko dla siebie - Przykłady praktycznych zastosowań Scratcha. O tym, że nawet znajomość podstaw programowania może być użyteczna. Frajda ze zrobienia czegoś pożytecznego.
      4. Wyzwania w realizacji programu - Trudności, które napotykają nauczyciele biorący udział w Programie i przykłady tego, jak można sobie z nimi radzić.

       

      Myślenie komputacyjne - umiejętności i nawyki

      Tym, czego naprawdę chcemy uczyć młodzież nie jest samo programowanie, ale umiejętności, jakich ono wymaga (i w związku z tym rozwija) np. analityczne i logiczne myślenie, rozwiązywanie skomplikowanych problemów. Nie chcemy bowiem kształcić wszystkich na przyszłych programistów, ale rozwijać w nich nawyki myślowe ułatwiające funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sądzimymy, że programowanie to  w gruncie rzeczy systemowe rozwiązywanie problemów (przy lub bez pomocy komputera) i dlatego posługujemy się pojęciem myślenia komputacyjnego. Jak uczyć myślenia komputacyjnego? Rozwijając umiejętności i nawyki opisane w załączonym dokumencie. 

       

      Programowanie dla najmłodszych - zestaw gier i zabaw (bez komputera)

      Zestaw gier i zabaw przeznaczony jest dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ale sprawdzi się również na zajęciach ze starszymi uczniami. Celem opisanych ćwiczeń jest rozwijanie w uczniach umiejętności około programistycznych, które ułatwią naukę programowania w późniejszym wieku. Każda gra trwa ok. pół godziny i może zostać wykorzystana zarówno na lekcjach w szkole, jak i na zajęciach pozalekcyjnych. Opisane gry odpowiadają wyszczególnionym we wprowadzeniu umiejętnościom oraz postawom około programistycznym, które składają się na „myślenie komputacyjne” w rozumieniu przyjętym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Mamy nadzieję, że zabawy rozbudzą w najmłodszych uczniach zainteresowanie działaniem nowych technologii a nauczycieli zainspirują do rozwijania własnych gier, przybliżających najmłodszym podstawowe zagadnienia informatyczne.