• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny

      Białoruscy nauczyciele chcieliby więcej

      Białoruscy nauczyciele - mentorzy kursu oceniania kształtującego prowadzonego na Białorusi od kilku lat ponownie przyjechali do Polski na wizytę studyjną. Odwiedzili kilka szkół, zarówno publicznych, jak i prywatnych, obserwowali jak w Polsce pracuje się z ocenianiem kształtującym (aktywną acenką).

      Nastawnicy, czyli nauczyciele byli zachwyceni tym co zobaczyli u nas. Spotkałam się nimi pod koniec ich wizyty w Polsce. Zapytałam, co by chcieli z tego co widzieli przenieść na Białoruś. Trudno było im wybrać jedną rzecz, przeważało: wolność wyboru przez nauczyciela oraz partnerskie stosunki w szkole.

      Podczas spotkania zastanawialiśmy się jakie pytanie lub polecenie powinnam im zadać, aby przekonać się, że cele wizyty studyjnej zostały osiągnięte. Była to niezwykle twórcza część spotkania.

      Odpowiadałam również na pytania, które nauczyciele przygotowali wcześniej. Były podobne do tych, które zadają polscy nauczyciele.

      • Jaki procent nauczycieli w Polsce pracuje z OK?. Czy wzrasta ten procent?
      • Czy OK wpływa na jakość nauczania w Polsce? Czy są jakieś badania na ten temat?
      • Jaki jest odbiór OK w Polsce?
      • Jak OK zmienił się w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat? Czy OK jest dostosowany do polskich realiów nauczania?
      • Największe trudności z wprowadzaniem OK do praktyki pedagogicznej.
      • Dla jakich uczniów: słabych, średnich czy dobrych OK jest najbardziej efektywny?
      • Czy można wykorzystywać pojedyncze elementy OK, a nie cały system?
      • Jak zaoszczędzić czas przy informacji zwrotnej?
      • Czy trzeba układać NacoBeZu do ćwiczeń podczas lekcji dla uczniów?
      • Jak odróżnić pytanie kluczowe od problemowego? Jak prawidłowo formułować/układać pytania kluczowe?
      • Prośba o przykłady pytań kluczowych do konkretnego tematu.
      • Jeśli uczeń prosi o konkretną ocenę pracy czy można ją mu wystawić?
      • Jakie są perspektywy rozwoju OK na Białorusi biorąc pod uwagę opór ze strony osób decyzyjnych w systemie edukacji w tym kraju?

       

      Nastawincy, czyli nauczyciele białoruscy potrafią też z siebie żartować. Dostaliśmy od nich lalkę z komentarzem, że jest to wizerunek nastawnicy białoruskiej.

       

      Na Białorusi prowadzony jest program eksperymentalny w 10 szkołach pracujących zgodnie z ideę OK. Jeden z nauczycieli uczących w takiej szkole i jednocześnie prowadzący seminaria dla nauczycieli na uniwersytecie został w poprzednim roku - nauczycielem roku.

      Uczestnicy programu eksperymentalnego napisali książkę o stosowaniu OK. Ma ona 230 stron i jest pełna dobrych nauczycielskich przykładów.

      Bardzo miło jest gościć takich wspaniałych nauczycieli i dyskutować z nimi na temat dobrego nauczania.Białoruscy nauczyciele odwiedzili Niepubliczną SP 97 w Warszawie, SP nr 1 w Piastowie, Akademię Aktywnej Edukacji w Konstancinie Jeziornej oraz ZS nr 1 w Konstancinie Jeziornej.

       

      Danuta Sterna