• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny

      Dobre praktyki nauczycielskie OK

      Szukasz dobrych praktyk OK? Przestawiamy dobre praktyki nauczycielskie, którymi dzielą się z nami nauczyciele i dyrektorzy szkół. Są tu tylko sprawdzone w praktyce pomysły. Zachęcamy do zapoznania się, może któreś z pomysłów będą pasowały również do Waszej szkoły?

      Pogrupowliśmy je w kilka działów, aby ułatwić ich wyszukiwanie. Z rozwijanej listy znajdującej się pod opisami wybierz dział aby wyświetlić materiały.

      Praca z celami: ustalanie i podawanie celów, nabudowywanie wiedzy, nawiązywanie do celów w czasie procesu nauczenia się, sposób sprawdzania i podsumowywania celów.
      Kryteria sukcesu: ustalanie kryteriów, praca z kryteriami w czasie procesu uczenia się, sprawdzanie i podsumowywanie.
      Informacja zwrotna: formy i przykłady informacji zwrotnej, sposoby rozdzielanie OK i OS, pozyskiwanie informacji od ucznia, korzystanie przez uczniów z informacji zwrotnej od nauczyciela.
      Pytania w OK: przykłady pytań kluczowych, sposoby zadawania i pozyskiwania odpowiedzi w OK, oceny poziomów pytań i poleceń, stymulowanie dialogu na lekcji.
      Rodzice: informowanie rodziców o OK, współpraca z rodzicami.
      Ocena koleżeńska i samoocena:  Przygotowywanie uczniów do oceny koleżeńskiej i samooceny, praktyka, różne sposoby
      Różne praktyki OK: techniki i ich modyfikacje, współpraca nauczycieli w OK

      Wybierz, jakie dobre praktyki Cię interesują

      Piłeczka pomocna przy celach i kryteriach

      Nauczyciel rzuca piłką. Kto ją złapie, podaje nacobezu. Albo zadaje pytanie dotyczące celów lekcji. Tę metodę stosują nauczyciele języków obcych w Gimnazjum Miejskim im. Jana Pawła II w Jedlinie-Zdroju.

      Systemowe wdrażanie celów i kryteriów

      Wypracowaliśmy spójny sposób  wdrażania nacobezu – informuje Elżbieta Lewicka z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Ornontowicach, gdzie nacobezu zawarte jest w planach dydaktycznych.

      Techniki  OK wypróbowane w liceum w Brodnicy

      Prezentacja, przygotowana przez lidera OK  z III LO w Brodnicy adresowana do całej Rady Pedagogicznej i wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką. Zawiera opis wybranych technik stosowanych w OK takich jak tarcza strzelnicza, pieczątka i wyjściówki.

      Pociąg z celami

      Informowanie uczniów  ze Szkoły Podstawowej nr 27 im. gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu o osiągniętych celach za pomocą pociągu jadącego od stacji do stacji. Metoda graficzna stosowana w klasie pierwszej.

      Cel w temacie

      Zalety zapisywania celu lekcji sformułowanego w języku ucznia w temacie lekcji. Dobra praktyka wypracowana na lekcjach języka polskiego w klasie IV – VI. 

      Zdania podsumowujące

      Technika zdań podsumowujących na każdym poziomie szkoły w Zespole Szkół nr 24 im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy.

      O celach lekcji i tarczy

      Uczniowie klasy pierwszej uczą się dostrzegać powoli to czego się naprawdę nauczyli, a co jeszcze muszą doskonalić - relacjonuje D. Wicher i M. Przebinda.

      Podawanie uczniom celu lekcji

      W Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kotowiecku, hasła związanych z celami lekcji w klasach I- III, podawane są uczniom w formie zabawy: cele odgadywane są przez uczniów.

      „Przeddzwonek” - metoda na podsumowanie celów

      „Przeddzwonek” jest naszym patentem na usprawnienie podsumowania zajęć. Sygnałem do refleksji nad przebiegiem lekcji. Na stałe zapisał się do kanonu dobrych praktyk w Gimnazjum nr 18 w Lublinie.

       

       

      Nacobezu w edukacji wczesnoszkolnej

      W Zespole  Szkolno- Przedszkolnym w Słowiku klasach młodszych jest maskotka „Nacobezu”, w starszych karteczki. Nacobezu jest do lekcji, pracy domowej i kartkówki.

      Stałe kryteria sukcesu  i „światełkowa” IZ

      Ustalanie stałych kryteriów oceniania w klasach I – III oraz komunikacja nauczyciela z uczniami przy pomocy „świateł"  w Szkole Podstawowej nr 10 w Koszalinie im. Stefana Żeromskiego.

      Nacobezu w wychowaniu

      Uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kątach Wrocławskich, mieszkający w internacie dostają nacobezu dotyczące zachowania. Zaczęli od zasad higieny i porządku wokół siebie.

      Piłeczka pomocna przy celach i kryteriach

      Nauczyciel rzuca piłką. Kto ją złapie, podaje nacobezu. Albo zadaje pytanie dotyczące celów lekcji. Albo na nie odpowiada. Metoda stosowana przez nauczycieli języków obcych w Gimnazjum Miejskim w Jedlinie-Zdroju.

      Praca w szkole podstawowej z Nacobezu

      Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 14 w Bydgoszczy poznali chłopca o imieniu Nacobezu, który był strażnikiem zajęć: pilnował, żeby cele lekcji zostały osiągnięte.

      Nacobezu razem z uczniami

      Tworzenie przez uczniów Nacobezu do prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek.

      Nacobezu dla uczniów i rodziców

      Systematyczna praca z Nacobezu w szkole podstawowej zaowocowała większym skupieniem uczniów na konkretnym celu oraz większą motywacją do nauki.

      Pytamy o Nacobezu

      Nauczyciel przyrody - Sławomir Turzyński z Zespołu Szkół w Cedrach Wielkich przedstawia uczniom różne sposoby na sprawdzenie kryteria sukcesu.

      Nacobezu na lekcji WF

      Uczniowie z Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 w Trzebnicy chętnie sami wskazują Nazobezu podczas lekcji WF, co pomaga łatwiej zapamiętać i przyswoić sportowe umiejętność.

      OK i lepsze wyniki dydaktyczne

      Poprzez wprowadzenie Informacji Zwrotnej uczniowie sami dokształcają się wyrównując braki w nabytych umiejętnościach co przekłada się na wyniki. Informacja pokazuje uczniom dobre strony ich pracy.

      Systemowe wdrażanie celów i kryteriów

      Wypracowaliśmy spójny sposób  wdrażania nacobezu – informuje Elżbieta Lewicka z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Ornontowicach, gdzie nacobezu zawarte jest w planach dydaktycznych.

      Wspólnie ustalamy nacobezu

      W naszej szkole wykorzystujemy tę metodę ustalania nacobezu, aby aktywizować uczniów do świadomego uczenia się informują nauczycielki z Gimnazjum Nr 1 im. Św. Jadwigi Królowej w Biłgoraju

      Nacobezu przez internet

      Nacobezu w e-dzienniku skraca czas, dociera do uczniów nieobecnych na lekcji, a także do rodziców – informuje Szkoła Podstawowa nr 92 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Gdańsku.

       

       

      Światła: do uzyskania informacji zwrotnej od uczniów

      Jeśli chcę sprawdzić, czy osiągnęliśmy cel lekcji albo czy uczniowie rozumieją moje polecenia, proszę ich o podniesienie karteczki w odpowiednim kolorze – pisze Beata Tuchalska z Gimnazjum nr 2 w Brodnicy.

      Patyczki/karteczki z imionami: nie czekam na odpowiedź, losuję

      Stosuję patyczki, aby oszczędzić czas który traci się na czekanie aż ktoś się zgłosi do odpowiedzi  i poprawić skupienie uczniów na lekcji - pisze Beata Tuchalska z Gimnazjum nr 2 w Brodnicy.

      Koleżeńska informacja zwrotna

      Uczniowie Gimnazjum nr 2 w Brodnicy udzielają sobie koleżeńskiej informacji zwrotnej. Metoda wzbudziła duże zainteresowanie uczniów i okazała się bardzo przydatna w codziennej pracy w szkole.

      Wprowadzanie informacji zwrotnej

      Uczniowie z Zespołu Szkół Publicznych nr 2 w Kościerzynie otrzymują wskazówki od nauczyciela, według których sami poprawiają swoją pracę.

      Informacja zwrotna z tyłu zeszytu

      Uczniowie I LO im. Karola Miarki w Mikołowie zapisują informacje zwrotne z tyłu zeszytu - mogą korzystać z nich w każdym momencie.

      Informacja zwrotna w teście próbnym sprawdzianu szóstoklasisty.

      Zespół ds. diagnozy w Szkole Podstawowej  imienia Marii Konopnickiej w Droszewie analizuje pracę uczniów podczas próbnego sprawdzianu i przygotowuje informację zwrotną dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

       

       

      Praca w parach

      Jak wykorzystać pracę w parach do planowania, organizowania i oceniania uczenia się, skutecznego porozumiewania, efektywnego współdziałania w grupie i rozwiązywania problemów w twórczy sposób. 

       

       

      Dlaczego OK jest dla waszych dzieci ok?

      Jak przeprowadzić spotkanie z rodzicami na temat OK w gimnazjum? Propozycja planu spotkania na którym  nauczyciel wyjaśni idee i cele oceniania kształtującego oraz przeprowadzi krótkie ćwiczenia warsztatowe.

      Lekcja otwarta z OK dla uczniów i rodziców

      Zaprośmy rodziców na lekcję, podczas której przekonają się najlepiej, na czym polega OK. Taką lekcję zorganizowaław gimnazjum i dla nas opisała Ewa Jurkiewicz.

      List do rodziców

      Propozycja listu do rodziców o wprowadzaniu w szkole oceniania kształtującego. List krótko informuje o wprowadzanych zmianach i zapowiada szerszą informację, która przekazana będzie na spotkaniu z wychowawcą.

      Ćwiczenie dla rodziców

      Scenariusz ćwiczenia na spotkanie z rodzicami. Pokażmy rodzicom przykłady dobrych i złych informacji zwrotnych i poprośmy, by wczuli się w rolę własnych dzieci, które są w taki sposób oceniane.

      Mamy rodziców na warsztacie

      Spotkanie z rodzicami ma sens tylko wówczas, gdy sami jesteśmy przekonani do oceniania kształtującego. Po prostu tylko wtedy będziemy przekonujący. Wskazówki autorstwa Ewy Borgosz.

      Dlaczego ocena kształtująca?

      Jak przekonać rodziców do ograniczenia w szkole oceny sumującej na rzecz oceny kształtującej radzi Klaudia Lakwa, nauczycielka kształcenia zintegrowanego.

      Jak uzyskać wsparcie rodziców">

      ">Zespół Szkół w Żelistrzewie przygotował warsztat dla rodziców, aby zapoznać ich z ideą oceniania kształtującego i uzyskać ich pomoc. Wszyscy rodzice otrzymali też poradnik przygotowany specjalnie dla nich.

      O OK-eju dla rodziców

      Chyba jakąś bajkę pani nam tu serwuje! Do szkoły trzeba chodzić i trzeba się uczyć, za naszych czasów uczyliśmy się i było dobrze.  Nie obawiając się takich komentarzy, o tym, jak zapoznać i zachęcić rodziców do OK.

      Wdrożenie OK w szkole podstawowej

      Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 14 im. gen broni Stanisława Maczka w Lubinie wypracowali własny system przekazywania informacji zwrotnej, czytelny dla ucznia i dla rodziców.

      OK i lepsze wyniki dydaktyczne

      Poprzez wprowadzenie Informacji Zwrotnej uczniowie sami dokształcają się wyrównując braki w nabytych umiejętnościach co przekłada się na wyniki. Informacja pokazuje uczniom dobre strony ich pracy.

       

      Techniki  OK wypróbowane w liceum w Brodnicy

      Prezentacja, przygotowana przez lidera OK  z III LO w Brodnicy adresowana do całej Rady Pedagogicznej i wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką. Zawiera opis wybranych technik stosowanych w OK takich jak tarcza strzelnicza, pieczątka i wyjściówki.

      Koleżeńska informacja zwrotna

      Uczniowie Gimnazjum nr 2 w Brodnicy udzielają sobie koleżeńskiej informacji zwrotnej. Metoda wzbudziła duże zainteresowanie uczniów i okazała się bardzo przydatna w codziennej pracy w szkole.

      OK na lekcji angielskiego

      Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 31 w Lublinie po ukończeniu ćwiczenia na zajęciach angielskiego losują, czyją pracę będą sprawdzać (zgodnie ze wzorem zapisanym na tablicy).

      Techniki podsumowujące zajęcia

      W Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Gogolewie, w klasach I-III nauczyciele stosują takie techniki jak: światła drogowe, termometr, rysunki ( buźki), tarcza strzelnicza, skala (od 1 do 10).

      Stałe kryteria sukcesu  i „światełkowa” informacja zwrotna

      Ustalanie stałych kryteriów oceniania w klasach I – III oraz komunikacja nauczyciela z uczniami przy pomocy „świateł  w Szkole Podstawowej nr 10 w Koszalinie im. Stefana Żeromskiego.

      Ocena koleżeńska: Bawimy się w nauczycieli

      W Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Chojnie nauczyciele spróbowali oceny koleżeńskiej.  Miało to być jednorazowe działanie, ale wszystkim się spodobało. Nastąpiła decyzja o kontynuacji.

      Ocena koleżeńska zgodna z kryteriami w klasie maturalnej

      W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Somoninie na zajęciach z przedmiotów maturalnych uczniowie oceniają prace kolegów. Mają większą świadomość kryteriów oceny oraz zasad egzaminu maturalnego.

       

       

      Światła: do uzyskania informacji zwrotnej od uczniów

      Jeśli chcę sprawdzić, czy osiągnęliśmy cel lekcji albo czy uczniowie rozumieją moje polecenia, proszę ich o podniesienie karteczki w odpowiednim kolorze – pisze Beata Tuchalska z Gimnazjum nr 2 w Brodnicy.

      Patyczki/karteczki z imionami: nie czekam na odpowiedź, losuję

      Stosuję patyczki, aby oszczędzić czas który traci się na czekanie aż ktoś się zgłosi do odpowiedzi  i poprawić skupienie uczniów na lekcji - pisze Beata Tuchalska z Gimnazjum nr 2 w Brodnicy.

      Kolorowe karteczki i patyczki zamiast metodników

      Stosujemy kolorowe karteczki i duże patyczki w zastępstwie gotowych metodników – to metoda nauczycieli ze szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach.

      Współpraca nauczycieli

      W Szkole Podstawowej im. Marii Skłodowskiej - Curie w Wojkowicach Kościelnych lekcje z elementami OK stały się dla uczniów atrakcyjne i zajmujące; nauczyły ich współodpowiedzialności za wykonywane zadanie.

      OK i lepsze wyniki dydaktyczne

      Poprzez wprowadzenie Informacji Zwrotnej uczniowie sami dokształcają się wyrównując braki w nabytych umiejętnościach co przekłada się na wyniki. Informacja pokazuje uczniom dobre strony ich pracy.

      Mini portfolio na lekcjach przyrody

       

      Dorota Gąsior ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Biskupicach Ołobocznych na lekcjach przyrody wprowadziła skoroszyty zamiast zeszytów.  A w nich  m.in. karty pracy z celami lekcji i nacobezu.

       

      Cykl lekcji koleżeńskich prowadzonych według OK

       

      Pomysł na lekcje otwarte skierowane do zespołu nauczycieli uczących według zasad Oceniania Kształtującego oraz  wszystkich nauczycieli zainteresowanych nowym kierunkiem nauczania.

       

      Współpraca nauczycieli w systemowym wdrażaniu celów i kryteriów

       

      Wypracowaliśmy spójny sposób  wdrażania nacobezu – informuje Elżbieta Lewicka z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Ornontowicach, gdzie nacobezu zawarte jest w planach dydaktycznych

       

      OK w szkole specjalnej

       

      Pomyślnie i z dobrym skutkiem wprowadziliśmy elementy takie jak: cele w języku ucznia, nacobezu, sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości na lekcji, informacja zwrotna (w formie uproszczonej) – informują nauczycielki ze Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Krasnymstawie.

       

      Techniki podsumowujące zajęcia

       

      W Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Gogolewie, w klasach I-III nauczyciele stosują takie techniki jak: światła drogowe, termometr, rysunki ( buźki), tarcza strzelnicza, skala (od 1 do 10).

       

      Systemowe poprawianie pracy

      W Szkole Podstawowej w Broczynie nacobezu stosują wszyscy nauczyciele. A uczniowie kierując się nacobezu i korzystając z informacji zwrotnej mogą poprawiać swoje prace tak długo, aż będą z nich zadowoleni.

       

       

      tutaj napisz, czego chciałbyś dowiedzieć się o dobrych praktykach z OK