• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny

      Kostki metodyczne

      Przedstawiamy Państwu pomoc dla nauczyciela. Są to dwie kostki z napisami. Jedną z nich polecamy do wykorzystania na początku lekcji, gdy wprowadzamy dany temat, a drugą do jej podsumowania. Kostki można stosować w różny sposób, my rekomendujemy następujący:

      • prosimy jednego z uczniów, aby rzucił kostką, i odczytał na głos pytanie (jeśli wypadnie logo, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać);
      • polecamy uczniom, aby zastanowili się nad odpowiedzią na to pytanie w parach;
      • wybieramy losowo kilkoro uczniów do udzielenia odpowiedzi.

       

      Kostka niebieska – DOBRY POCZĄTEK

      Pytania na ściankach kostki:

      1. Co cię zainteresowało w tym temacie?
      2. Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
      3. O czym, twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
      4. Jakie masz pytania związane z tym tematem?
      5. Co już wiesz na ten temat?
      6. Logo Szkoły Uczącej Się

       Kostka na dobry początek pomaga nauczycielowi w nadbudowywaniu wiedzy na tym, co już uczniowie wiedzą (konstruktywistyczne nauczanie). Uczniowie nie są białą kartą na której nauczyciel zapisuje nowe treści. Mają już pewną wiedzę, własne preferencje i zainteresowania. Warto je poznać, aby zacząć temat w odpowiednim miejscu, skorzystać z nabytej wcześniej wiedzy  uczniów i „dokleić” nowy temat do tego, co już uczniowie wiedzą. Nabudowywanie wiedzy jest niezbędnym warunkiem efektywnego procesu uczenia się uczniów.

      Kostka czerwona – PODSUMOWYWANIE

      Pytania na ściankach kostki:

      1. Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
      2. Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś  tego tematu?
      3. Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
      4. Jak zastosujesz ten temat  w życiu?
      5. Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?
      6. Logo Szkoły Uczącej Się

      Podsumowanie lekcji  razem z uczniami wspomaga proces uczenia się uczniów i nadaje mu sens. Okazja do refleksji dotyczącej osiągnięć sprawia, że rosną szanse, iż uzyskana wiedza zostanie w głowie ucznia. Podsumowanie buduje odpowiedzialność ucznia za uczenie się oraz zwiększa jego satysfakcję z tego procesu. Z doświadczenia wiemy, że nauczycielom często nie wystarcza czasu na podsumowanie lekcji. Mamy nadzieję, że nasza kostka podsumowująca pomoże.

      Uwagi:

      • Warto, aby to uczeń rzucał kostką, a nie nauczyciel. Warto również, aby uczeń rzucał kostką na forum klasy, a nie np. na ławce.
      • Trzeba losować ucznia, który rzuca kostką, aby każdy miał okazję to kiedyś zrobić.
      • Nie zalecamy zmieniania wylosowanego pytania. Każde z zamieszczonych pytań może pobudzić uczniów do refleksji. W przypadku wylosowania loga uczeń może sam wybrać pytanie z proponowanych na kostce lub wymyślić swoje własne.
      • Można nakleić na kostkę inne pytania i używać jej w innych celach, nie tylko na początku lub na końcu lekcji.

      Kostka może być używana również w trakcie lekcji, gdy nauczyciel uzna, że warto poznać, co już uczniowie wiedzą lub czy cele lekcji są realizowane.

      Gotowa kostka nie jest konieczna do rozpoczynania i kończenia lekcji, każdy z nauczycieli może sam wykonać podobną kostkę dla własnych potrzeb.

      Kostki można kupic w księgarni internetowej Civitas.