• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny

      Ocenianie bieżące w statucie szkoły

      Wspólnie z dyrektorkami szkół skupionych wokół programu Szkoła Ucząca Się, przygotowalismy wstępne propozycje wpisów do statutu szkoły, zgodnych z wymogami ustawy o ocenianiu. Wypracowalismy wstępne propozycje zapisów w statucie szkoły o ocenianiu bieżącym w czterech wariantach do wyboru.

      Prosimy o przysyłanie do nas (sus[at]ceo.org[dot]pl) innych propozycji, tak byśmy mogli wspólnie wypracować dobre pomysły dla naszych szkół. 

      Natomiast na końcu tego artykułu znajdą Państwo link do informacji Ministerstwa Edukacji Narodowej na temat przepisów mówiących o udostępnianiu prac uczniów.

      Wstępna propozycja rozdziału  o ocenianiu bieżącym

      W ocenianiu bieżącym nauczyciele przekazują uczniom ustnie lub pisemnie informacje o osiągnięciach edukacyjnych pomagające w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć. Informacje te mogą również pochodzić od innego ucznia -ocena koleżeńska lub być wynikiem samooceny.

      Na początku roku szkolnego nauczyciel informuje ucznia, które z form sprawdzania wiedzy i umiejętności będzie oceniał opisowo, a które sumująco (stosując stopień zgodny ze skalą przyjętą w szkole).

      Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje kryteria do pracy, czyli – co będzie podlegać ocenianiu. W komentarzu do pracy ucznia  nauczyciel odnosi się do wcześniej ustalonych kryteriów.

      Szczegółowe zasady przedmiotowego oceniania zawarte są w …… (do wyboru przez szkołę: statucie szkoły w paragrafie …./przedmiotowym ocenianiu/ regulaminie szkoły/ kontrakcie szkolnym)

      Dalszy ciąg wpisów o ocenianiu bieżącym (cztery warianty do wyboru) oraz cztery propozycje zapisów do rozdziału o klasyfikacji śródrocznej i rocznej można znaleźć w załączniku do pobrania na dole strony.

       

      W pracach nad propozycjami wpisów do statutu szkoły uczestniczyli:

      • dyrektorki szkół:
        Bogumiła Wiatrak, Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Warszawie,
        Dorota Pintal, Zespół Szkół nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu,
        Jolanta Kuropatwa, Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej,
        Agnieszka Modlińska, Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej,
        Izabela Wojtycka, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 12 we Wrocławiu,
      • przedstawicielki Szkoły Uczącej Się: Danuta Sterna i Iwona Kluge.

       

      Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienia dotyczące zasad udostępniania prac - uczniom i ich rodzicom. Przeczytaj.