• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Opowiem ci o wolnej Polsce

      Zasady uczestnictwa

      Opowiem ci o wolnej Polsce - spotkania młodzieży ze świadkami historii

      Zasady uczestnictwa w programie


      Projekt krok po kroku

      • Uczniowie biorą udział w zajęciach, przygotowując się do spotkań ze świadkami historii – zajęcia mają na celu rozbudzenie zainteresowań młodzieży, wprowadzenie w kontekst historyczny, zapoznanie z metodologią pracy.
      • Uczniowie opracowują pytania dotyczące wydarzenia, w którym świadek uczestniczył.
      • Uczniowie przeprowadzają wywiady ze świadkiem lub świadkami. Wywiady są prowadzone i nagrywane według zasad pozwalających na usystematyzowanie materiału - rejestracja opowieści zawiera zapis audio, transkrypcję zapisu audio.
      • Uczniowie robią transkrypcję całości lub wybranej części wywiadu (z zachowaniem wszystkich elementów wypowiedzi świadka).
      • Uczniowie opracowują transkrypcję wywiadu, przekształcając go w dowolną formę literacką.
      • Uczniowie zbierają dokumenty – rodzinne fotografie, listy (za zgodą świadka), przygotowują dokumentację fotograficzną związaną z osobami i wydarzeniami.
      • Uczniowie prowadzą działania, które mają upamiętnić wydarzenia i upowszechniać wiedzę o nich w swoich lokalnych społecznościach.
      • Każdy zespół projektowy powinien opracować sprawozdanie z projektu.
      • Sprawozdanie przesłane do CEO powinno zawierać:
      - formularz sprawozdania,
      - nagranie wywiadu, wystarczy link zamieszczony w serwisie video np. youtube
      - transkrypcję wywiadu,
      - dodatkowe elementy (teksty, prezentacje, filmy)
      - skany zgód świadków.
       
       
      Termin nadesłania dokumentów ze sprawozdaniem mija 31 maja danego roku kalendarzowego
      Sprawozdanie proszę wysyłać mejlowo na adres:
       
       
      tytułem: "Sprawozdanie z projektu - Opowiem ci o wolnej Polsce"
      • Uczniowie publikują na portalu internetowym www.edutuba.pl zebrane materiały (teksty, nagrania audio i video).
      • Opracowane przez uczniów materiały archiwizowane będą przez organizatorów programu, wykorzystywane w publikacjach edukacyjnych i naukowych.


      Zadania uczniów

      Młodzież - uczestnicy projektu pracują w zespołach (minimum 4 - osobowych). Dzielą się zadaniami w zależności od własnych zainteresowań, pomysłów, możliwości. Uczestnicy projektu ponadto:

      • Samodzielnie ustalają plan pracy.
      • Przygotowują się do spotkania ze świadkiem – poznają lektury, uczestniczą w zajęciach tematycznych, oglądają filmy.
      • Opracowują pytania do wywiadu.
      • Przeprowadzają wywiad ze świadkiem historii.
      • Przygotowują transkrypcję wywiadu – spisują wywiad w dosłownym jego brzmieniu.
      • Opracowują historię świadka w dowolnej formie literackiej (opowiadanie, kronika, pamiętnik).
      • Zbierają zdjęcia, dokumenty, mapy itp.
      • Przygotowują dokumentację projektu.

      Młodzież uczestnicząca w projekcie organizują działania, które przypomną historię osoby i wydarzenia takie jak:

      • publikacja artykułu w prasie lokalnej,
      • przygotowanie wystawy, na której prezentowane są zdjęcia, fragmenty wywiadu, dokumenty, pamiątki,
      • przygotowanie filmu dokumentalnego lub fabularnego,
      • przygotowanie inscenizacji teatralnej,
      • nagranie audycji radiowej i emisja w szkolnym radiowęźle,
      • uporządkowanie i opieka nad miejscem, które było świadkiem minionych wydarzeń,
      • zorganizowanie wieczoru wspomnień z udziałem rodziców, nauczycieli, kolegów,
      • przygotowanie strony internetowej projektu

      Zadania nauczyciela

      • Koordynowanie prac uczniów.
      • Wsparcie merytoryczne młodzieży – zajęcia wprowadzające, konsultacje, analiza zebranego materiału.
      • Wsparcie organizacyjne młodzieży – ustalenie harmonogramu pracy, podział zadań, pomoc w organizacji kolejnych etapów pracy nad projektem.
      • Kontakt z organizatorami projektu.


      Zadania organizatorów

      • Opracowywanie materiałów pomocniczych do realizacji projektu.
      • Organizowanie szkoleń dla nauczycieli i młodzieży wspierających prace nad projektem.
      • Merytoryczną i metodologiczną pomoc w pracy nad projektem.
      • Prowadzenie strony internetowej projektu www.ceo.org.pl/opowiem
      • Zorganizowanie ogólnopolskiego finału projektów.
      • Archiwizację zebranych przez uczniów materiałów i wykorzystywanie w ewentualnych publikacjach naukowych i edukacyjnych.
      • Po zakończeniu projektu nauczyciele otrzymają zaświadczenia, zespoły młodzieży dyplomy

      Kalendarium projektu 2014/15


      sierpień – listopad rekrutacja uczestników 

      listopad – maj realizacja projektów szkolnych

      luty - marzec – druga tura przyjmowania zgłoszeń do programu

      maj – nadsyłanie sprawozdań końcowych

      maj/czerwiec – Konferencja podsumowująca program

      czerwiec – wystawianie zaświadczeń i dyplomów

      Cały czas trwania projektu – obsługa strony internetowej

      Niezbędne dokumenty - do pobrania poniżej.