• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Opowiem ci o wolnej Polsce

      Jak nakręcić film?

      Uczniowie Gimnazjum im. Powstania Warszawskiego przygotowali film „Marionetki”. Projekt i film dotyczyły historii PRL, działań cenzury i propagandy. Scenarzystami, reżyserami oraz aktorami tego fabularnego obrazu byli sami uczniowie. Czarno-biały film jest  efektem wielomiesięcznej pracy oraz innych publicznych i artystycznych działań – happeningów i tworzenia plakatów.

       

      WYBÓR TEMATU

       

      Projekt “TOP SECRET – propaganda i cenzura w PRL” był naszym kolejnym przedsięwzięciem w ramach programu. Jego zakres oraz działania w nim podjęte to wynik wspólnej pracy uczniów oraz ich pomysłów.

      Jesteśmy we wszystkich edycjach od początku trwania programu. Chcemy poznawać świadków historii, upamiętnić to co przeżyli, zapisać to i opracować. Do projektu historycznego zaczęło ‘ściągać’ coraz więcej osób.

      Celem projektu było poznanie mechanizmów propagandy i manipulacji stosowanych przez totalitarne reżimy oraz wpływ tych działań na życie ludzi.

       

      DZIAŁANIA

       

      Praca nad projektem odbywała się dwutorowo. Jednym zadaniem była rozmowa ze świadkiem historii, kolejnym - zainteresowanie uczniów naszej szkoły tematyką historyczną okresu PRL-u. Stąd „prowokacje”, happeningi i filmy (scenariuszem i realizacją zajęli się sami uczniowie). Działaniom towarzyszyła oprawa „plakatowa” - parafraza haseł z okresu PRL-u (ze wskazaniem na specyficzny język i styl).

      Przez cały czas trwania projektu pracowaliśmy nad filmem „Marionetki”. Samo tworzenie scenariusza w grupie uczniów było bardzo burzliwe.  Za oknem ciemno, a dzieci w klasie. Powstał bardzo trudny scenariusz… jeden z tych, który trzeba czytać między wierszami. Pytanie, które towarzyszyło grupie brzmiało: „Jak oddać stan zniewolenia podczas panowania cenzury i propagandy?” Jak to pokazać i zachęcić widza do tego, aby sam „wyczytał”, to co ukryte? Jak powiedzieć i jednocześnie ‘nie-do-powiedzieć’?

      Po pierwszych etapach pracy nad filmem dokonaliśmy weryfikacji materiału i opracowaliśmy wskazówki do dalszej pracy:

      - szukaliśmy „starych podłóg” i wnętrz mniej „dudniących” - chodzi o akustykę

      - zmieniliśmy ustawienia w scenach zbiorowych…. Nie stawaliśmy tuż przed kamerą i uwaga na „śmiech radosny”

      - jako nauczycielka „trzymam się boków” bez biegania między aktorami :)

      - praca kamerą – ujęcia z różnych stron – perspektyw – wzbogaci obraz…

      - improwizacja jest super  INWENCJA TWÓRCZA! Rewelacja:)

      Nasze działania uzupełnialiśmy też o akcje angażujące społeczność szkolną. Przygotowaliśmy happening i wystawę „Dom w Peerelu”. Do szkoły na chwilę wróciła rzeczywistość PRL – była kuchnia, sklep z ubraniami, można było obejrzeć „bajkę” i skorzystać ze sprzętu RTV AGD. Wszyscy byli w strojach z epoki i „paputkach”.

       

      PREZENTACJA

       

      Przygotowany przez nas film można obejrzeć online.

      Przez cały czas trwania projektu prowadziliśmy też jego bloga, na którym zamieszczaliśmy wszystkie informacje dotyczące planowania oraz wykonania działań związanych z poznawaniem historii PRL, przygotowywaniem happeningów, rozmowami ze świadkami, czy z pracą nad filmem.

      W czasie pracy nad projektem – przygotowując happeningi – przygotowaliśmy plakaty, ulotki, robiliśmy zdjęcia. Wszystkie materiały zaprezentowaliśmy w czasie ogólnopolskiej prezentacji projektów programu „Opowiem ci o wolnej Polsce”.

      Zdjęcia z naszej relacji znajdują się na blogu.

       

      Oto kilka słów uczestników i autorów projektu:

      Maja: Dzięki projektowi poznałam PRL jakby od podszewki i w końcu dotarło do mnie, że powinniśmy cenić wolność jaką mamy teraz, bo nie zawsze tak było i pewnie nie zawsze tak będzie. Zrozumiałam też, że powinniśmy się cieszyć nawet z najmniejszych rzeczy – tak jak było to w jednej ze scen filmu o marionetkach – cukier czy nowa płyta, niby taka zwykła rzecz, a cieszyła wtedy niesamowicie! Udział w projekcie dał mi tę satysfakcje, że poza moim poznawaniem „tamtego świata” przyczyniałam się do tego, by także inni mogli tę rzeczywistość poznać – myślę, że to jedna z tych rzeczy, z których jestem najbardziej dumna. Nie byłam kolejną uczennicą, która codziennie rano przychodzi do szkoły, odbębnia lekcje i idzie dalej. Nie, starałam się robić też coś poza tym, by dawać korzyści nie tylko sobie, ale i innym.

      Kasia: Nauczyłam się realizacji planów, pracy w grupie, próbowania nowych technik, eksperymentowania i wielu innych pożytecznych umiejętności. Jestem bardzo zadowolona z możliwości uczestniczenia w tym projekcie. Zarówno nasze happeningi jak i filmy są niezwykle treściwe, pozwalają przenieść się właśnie w okres PRL-u. Teraz PRL nie jest mi obcy. Jestem dumna z tego, że mogłam wziąć udział w takim projekcie. Dziękuję!!!:)

      Miśka: Udział w projekcie dał mi poczucie odpowiedzialności ,że trzeba działać nie tylko na własną korzyść, a dla dobra całej grupy. Można powiedzieć, iż projekt pomógł mi otworzyć drzwi do świata, gdzie pasja i dobra zabawa ma duże znaczenie. Najbardziej cieszę się z docenienia naszych pomysłów słysząc od najlepszych, że są bardzo dobre. Jest to dla nas czymś bezcennym, bo wiemy ,że to co robimy może jakoś wpłynąć na kogoś. PRL zawsze postrzegałam jako złe czasy - teraz też tak uważam, tylko jeszcze bardziej nauczyłam się szanować wszelaką wolność –słowa, czynów. Nie zdajemy sobie sprawy co mogłoby być, gdyby PRL powrócił – karygodne byłoby spojrzeć się jakoś „inaczej” na policjanta, władzy także nie moglibyśmy się sprzeciwić, więc myślę, że powinniśmy szanować naszą władz,ę kraj i walczyć o wolność dla siebie i swoich dzieci. Nie powinniśmy być obojętni na dyktaturę innych państw - powinniśmy działać w ich obronie !:)

       

      red. Małgorzata Leszko