• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Opowiem ci o wolnej Polsce

      Jak rozplanować pracę nad projektem?

      Przykładem służy grupa z Zespołu Szkół im. gen. Sylwestra Kaliskiego w Górze. W pracy nad projektem „Szli na zachód osadnicy” uczniowie wykazali się doskonałą organizacją czasu pracy. Być może dzięki temu, że to ich trzeci projekt w ramach programu „Opowiem Ci o wolnej Polsce”. Tym razem owocem ich trudu była prezentacja multimedialna i film złożony z fragmentów wywiadów przeprowadzonych z mieszkańcami Góry, którzy pamiętają przesiedlenia ze Wschodu.

       

      Wybór tematu

      Uczniowie postanowili zająć się tematem bardzo sobie bliskim, bo bezpośrednio związanym z historiami własnych rodzin. Wybór tak osobistego tematu zapewnił duże zaangażowanie uczestników. Piszą:

       

      „Postanowiliśmy dowiedzieć się, w jaki sposób nasi najbliżsi znaleźli się na Ziemiach Odzyskanych. Wiedzieliśmy, że przed II wojną światową te tereny należały do Niemiec. Mieliśmy też świadomość, że nasi dziadkowie i pradziadkowie mieszkali kiedyś na polskich Kresach Wschodnich. Postanowiliśmy porozmawiać ze swoimi najbliższymi i dowiedzieć się jak wyglądała ich podróż na Dolny Śląsk, co tutaj zastali i jak wyglądały pierwsze miesiące w nowym miejscu. (…) Musimy się śpieszyć, bo żyje już niewielu świadków tamtych wydarzeń.”

       

      Działania

      Dzięki dobremu rozplanowaniu działań, uczniowie zdążyli zrealizować wszystkie pomysły przed podsumowującą konferencją w maju. W sprawozdaniu opisują chronologię swoich przygotowań:

       

      „Nasza praca nad projektem była wieloetapowa.

      We wrześniu szukaliśmy osób chętnych do podzielenia się z nami swoimi wspomnieniami. Opracowaliśmy też listę pytań do wywiadów.

      Od października zaczęliśmy rozmowy z naszymi krewnymi i sąsiadami.

      Rozmowy trwały do grudnia. W tym czasie też przeglądaliśmy zdjęcia i dokumenty archiwalne.

      Od stycznia spisywaliśmy relacje i myśleliśmy nad scenariuszem filmu, który łączyłby w sobie różne fragmenty wypowiedzi.

      W lutym pracowaliśmy nad opracowaniem broszury z wiadomościami o Kresach Wschodnich i repatriantach, z którymi udało nam się porozmawiać.

      W połowie marca wszystko było gotowe. Publiczna prezentacja filmu odbyła się na Szkolnym Festiwalu Nauki. Uczestniczyli w niej uczniowie naszej szkoły i gimnazjaliści odwiedzający naszą szkołę.

      Na przełomie kwietnia i maja przygotowywaliśmy się do wyjazdu na konferencję podsumowującą program. Szykowaliśmy dekoracje i zbieraliśmy materiały promocyjne o naszej szkole, gminie i powiecie, które później rozdawaliśmy osobom odwiedzającym nasze stoisko.

      W maju braliśmy udział w konferencji podsumowującej program. Rozmawialiśmy z panią ekspert, udzielaliśmy wywiadów, pozowaliśmy do zdjęć. Częstowaliśmy odwiedzających nasze stoisko chlebem kresowym, który wszystkim smakował.”

       

      Prezentacja

      Owocem projektu był film oraz prezentacja multimedialna, którymi grupa projektowa podzieliła się na forum.

      Pracę nad filmem uczniowie podjęli przed podsumowująca konferencją w Warszawie. Oto jak opisuje ją Teresa Witkowska, nauczycielka opiekująca się projektem:

      „Wspólnie wybraliśmy zdjęcia, fragmenty wywiadów i opracowaliśmy scenariusz filmiku. Warto dodać, że jeden z uczniów, Andrzej Bakacz, ukończył wcześniej kurs internetowy „Filmoteki Szkolnej” i bez problemu poradził sobie z opracowaniem scenariusza. Staraliśmy się w nim przybliżyć sylwetki naszych bohaterów, pokazać jak wyglądała podróż na Ziemie Odzyskane. Podpowiedzią był film „Sami swoi” Sylwestra Chęcińskiego. (…) Fragmenty naszego filmiku zostały zaprezentowane na konferencji w Muzeum Powstania Warszawskiego. Cały filmik pokazaliśmy nauczycielom na radzie pedagogicznej i wybranym klasom. Będzie on też pokazany w przyszłym roku szkolnym na Szkolnym Festiwalu Nauki.”

       

      Obok filmu, kolejnym sposobem na zaprezentowanie swojej pracy była prezentacja multimedialna. Powstała ona po powrocie z konferencji, aby przedstawić projekt nauczycielom na radzie pedagogicznej.

       „Podobne prezentacje powstają po każdym powrocie z podsumowania projektu „Opowiem ci o wolnej Polsce” lub innych realizowanych projektów, dlatego uczniowie są do tego przyzwyczajeni. Jeszcze przed wyjazdem na konferencję podzielili się zadaniami. Jeden z nich miał zadanie robienia zdjęć w czasie całego pobytu w Warszawie (zrobił ich bardzo dużo). Zadaniem drugiego było po powrocie ze stolicy opracowanie wzoru prezentacji, treści poszczególnych slajdów i dobranie odpowiednich zdjęć” – pisze opiekunka projektu.

       

      Prezentację można obejrzeć poniżej.

      Red. Paulina Skrzecz