• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek

      Rozpakowaliśmy „Paczki solidarności”

      To był intensywny weekend dla uczniów z Gdańska, Warszawy, Miedzeszyna, Góry, Tychów, Topoli Królewskiej, Ostrzeszowa, Nowej Rudy, Łodzi, Jędrzejowa i Doruchowa.  To właśnie uczniowie tych miejscowości zaangażowali się w program „Paczki solidarności”, znaleźli świadków historii, spisali ich wspomnienia i postanowili się nimi podzielić.

      Program "Paczki solidarności" to warta uwagi propozycja na lekcje historii, WOS-u, języka niemieckiego czy godzinę wychowawczą. Uczniowie pracują w programie metodą projektu edukacyjnego, wykorzystując elementy historii mówionej. Samodzielnie poszukują bohaterów wydarzeń, zaczynając od swojej rodziny, znajomych, sąsiadów. Przeprowadzają wywiady z osobami prywatnymi lub przedstawicielami organizacji udzielających wsparcia. Wspomnieniami o tamtych wydarzeniach dzielą się z nimi księża, urzędnicy, działacze „Solidarności” oraz zwykli ludzie korzystający z pomocy z Zachodu. Realizując zadania programu, uczestnicy używają nowoczesnych technologii i komunikatorów internetowych. Działania w programie stają się inspiracją nie tylko do rozmów o przeszłości, ale także do refleksji na temat solidarności międzyludzkiej, braterstwa, wrażliwości, potrzeby niesienia bezinteresownej pomocy. Uczniowie uczestniczący w programie poznają doświadczenia swoich rodziców i dziadków, trudy codziennego życia w PRL-u, a także zmagania z brakiem wolności słowa i wolności wyboru. 

       

       

      Podczas spotkania swoją premierę miała także publikacja „Paczki solidarności. Spotkania młodzieży ze świadkami historii”, która opisuje fenomen zjawiska wysyłania "paczek solidarności" m.in. poprzez wywiady uczniów ze świadkami historii; zawiera również scenariusz zajęć z wykorzystaniem dołączonego filmu o tym samym tytule w reż. L. Hohmanna oraz refleksje uczniów dotyczące zarówno niesienie bezinteresownej pomocy, jak i wynikające z realizacji programu.

      Choć każdy miał inny pomysł na szukanie bohaterów: młodzież z Łodzi rozmawiała z nauczycielami swojej szkoły, uczniowie z Jędrzejowa zamieścili ogłoszenie w lokalnej telewizji, a gimnazjaliści z Topoli Królewskiej zorganizowali specjalne spotkanie dla mieszkańców gminy, to każdy z nich może pochwalić się zdobyciem nietuzinkowych wspomnień z tamtego okresu.

      Aby lepiej się poznać, uczniowie wzięli udział w warsztatach integracyjnych i ewaluacyjnych, na których dzieli się opowieściami o swoim projekcie. Wymieniali rzeczy, którymi warto się chwalić, dzielili się pomysłami na prezentację zdobytego materiału, a  także wyciągali wnioski z przeprowadzonych działań. W tym samym czasie nauczyciele podsumowali swoje półroczne doświadczenie pracy z uczniami przy tym programie. Rozmawiali ze sobą o tym co ich najbardziej zaskoczyło, jak wspierali i jak oceniali swoich podopiecznych oraz jak zamierzają wykorzystać zebrany materiał w dalszej pracy dydaktycznej.

      Po wyczerpujących warsztatach młodzież - wraz z nauczycielami -  spędziła miło czas podczas projekcji filmu „Komitet na Piwnej” w reż. M. Bukojemskiego.

      Prawdziwe wyzwanie czekało na uczniów w sobotę, 18 stycznia. W murach Muzeum Techniki odbyła się konferencja podsumowująca program, którą prowadziła Anna Mirska-Czeriwńska – szefowa działu programów „Kultura i Media” CEO. Wydarzenie swoją obecnością uświetnili: Joachim Bleicker – minister pełnomocny z ambasady Niemiec, Cornelius Ochman – dyrektor Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Paweł Mors – dyrektor zarządzający z  Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży, Joanna Gwiazdecka – dyrektor Fundacji im. Róży Luksemburg, Barbara Cöllen – prezeska Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Niemczech, Maria Jarmoszuk – dokumentalistka, producentka, menagerka kultury oraz Alicja Pacewicz – wiceprezeska CEO.

      Punktem kulminacyjnej konferencji były targi projektów, podczas których uczestnicy mieli za zadanie zaaranżować atrakcyjne stoiska prezentujące ich bohatera oraz całą drogę w projekcie. Zespoły wieszały plakaty, przypinały zdjęcia, rozkładały ulotki i podłączały sprzęt do pokazów materiałów multimedialnych. Wielu uczestników przywiozło również atrakcje specjalne, np. gadżety swojej szkoły lub swojego miasta. Eksperci przyglądali się uczniowskim projektom, rozmawiali z ich autorami, oglądali zgromadzony materiał, dopytywali o szczegóły.

      Jednocześnie odbywała się Bingo - gra, w której uczniowie musieli znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące projektów swoich kolegów i koleżanek i jak najszybciej zgłosić się z wypełnionymi kartami do organizatorów. W międzyczasie każdy z uczestników konferencji mógł sobie zrobić przypinkę z wybranym przez siebie motywem oraz zdjęcie polaroid przy swoim stoisku. Uczniowie częstowali pomarańczami, wyrobami czekoladopodobnymi, wodą z saturatora. Uczyli się wzajemnie grać w gumę i w klasy.

      W sali konferencyjnej eksperci podsumowali działania uczniów i nauczycieli. Zwracali uwagę na lokalny wymiar programu, dzięki któremu uczniowie poznają dzieje własnej miejscowości i regionu. Poznają także relacje jakie panowały między społeczeństwami w latach ’80. Zwracają uwagę na „dary z serca” od zwykłych ludzi, które wiele znaczyły dla obywateli Polski.

      Ostatnim punktem sobotniego spotkania było rozdanie dyplomów i zaświadczeń. Uczniowie dostali także gry integracyjne oraz upominki od ministra pełnomocnego z Ambasady Niemiec. Po zakończonej konferencji była możliwość zwiedzania Muzeum Techniki dla chętnych.

       

      Agata Janeczek

      Koordynator programu