• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Samorząd uczniowski

      Kursy internetowe dla nauczycieli

      Samorząd uczniowski jest świetnym narzędziem, poprzez które młodzi ludzie mogą zaangażować się w życie szkoły i realizować swoje pomysły. Uczniowie, poprzez działanie w samorządzie, mogą przekonać się, że mają realny wpływ na otoczenie i tak naprawdę wiele zależy od nich samych. Niestety jednak samorządy uczniowskie często działają słabo. By to zmienić, proponujemy kurs „Aktywny samorząd uczniowski – kurs dla opiekunów”. To właśnie opiekun samorządu pełni niezwykle ważną rolę jeśli chodzi o zachęcenie uczniów do zaangażowania w pracę na rzecz szkoły.

      Aleksandra Balcerska, nauczycielka fizyki z Gimnazjum nr 2 w Zgierzu, napisała na forum:

      "Uważam, że rola opiekuna jest bardzo ważna na każdym z etapów projektu. Na początku opiekun wspiera, pomaga, później delikatnie nadzoruje, a na końcu pomaga podsumować i wyciągnąć wnioski. Praca metodą projektu polega głównie na pracy uczniów, uważam jednak, że muszą wiedzieć że mają kogoś takiego, do kogo zawsze mogą przyjść i powiedzieć „Potrzebuję pomocy..., nie wiem jak mam to zrobić żeby...” I tu nie chodzi żeby nauczyciel powiedział danej osobie jak ma to zrobić, tylko żeby nakierował daną osobę na odpowiedni trop, a może przedstawił kilka rozwiązań do wyboru."

      W trakcie kursu nauczyciele dowiadują się, na czym powinna polegać rola opiekuna samorządu, jakich metod można używać, by uczniowie mogli w największym stopniu rozwijać swoje kompetencje i czerpać satysfakcję z pracy na rzecz społeczności szkolnej. Agnieszka Gibasiewicz, nauczycielka religii w Szkole Podstawowej w miejscowości Kowale Polskie zauważa:

      "Myślę, że należałoby częściej brać pod uwagę pomysły uczniów. Większość realizowanych projektów jest narzucanych i wykonywanych na przymus – musisz, bo… Ważne, by dać uczniom możliwość decydowania, ponoszenia konsekwencji własnych wyborów. Trzeba podać jasne kryteria oceny i wyjaśnić, co ich czeka, gdy nie zrealizują zadań. Ustalić jak najbardziej szczegółowy harmonogram, by każdy wiedział kiedy?, co? i kto?."



      Opis kursu:

      Samorząd uczniowski to świetne, lecz często słabo wykorzystywane narzędzie rozwijania u młodych ludzi umiejętności społecznych, nauki samodzielnego działania oraz poczucia współodpowiedzialności za otoczenie.



      Wszystkich nauczycieli, którzy chcą dowiedzieć się, jak wspierać uczniów w samorządności i dopingować ich do podejmowania ciekawych działań na rzecz szkoły, zapraszamy na kurs internetowy „Aktywny samorząd uczniowski - kurs dla opiekunów”. W trakcie kursu uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności dotyczące m.in.:

      • prawnych podstaw funkcjonowania i finansowania SU
      • roli opiekuna w animowaniu i wspieraniu działań SU
      • metod motywujących uczniów do działania
      • pozyskiwania sojuszników i współpracy w ramach rady pedagogicznej i społeczności lokalnej
      • udziału w programach organizacji pozarządowych, UE, współpracy międzynarodowej.



      Uwaga: kurs skierowany jest do nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.



      Jak zorganizowany jest kurs?

      Kurs składa się z ośmiu modułów. W każdym module uczestnik zapoznaje się z materiałem dydaktycznym na temat danego zagadnienia. Następnie poznane metody sprawdza w praktyce, wspólnie z uczniami wykonując takie zadania, jak: zorganizowanie spotkań, przeprowadzenie diagnozy potrzeb i zasobów SU, zaplanowanie projektu.



      Wnioski z działań praktycznych są omawiane z mentorem i innymi uczestnikami kursu. Platforma kursu pozwala na poznanie relacji z działań innych uczestników, komentowanie ich, wymianę pomysłów na forum.



      Zakładane efekty kursu:

      Uczestnicy kursu poznają i wykorzystają pomysły na działania SU przedstawione lub wypracowane w kursie oraz w praktyce wypróbują techniki motywowania uczniów do pracy w ramach SU. Korzyści z zainicjowanych działań uczniowskich odniesie cała społeczność szkolna.



      Adresaci kursu:

      Kurs skierowany jest do nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy są opiekunami samorządów uczniowskich.



      Od uczestników kursu nie jest wymagane regularne prowadzenie zajęć z uczniami, bowiem opieka nad samorządem nie wymaga bycia nauczycielem przedmiotu.



      Czas trwania kursu:

      Kurs odbywa się w ciągu jednego roku szkolnego, trwa od października do maja.



      Zaświadczenie:

      Uczestnicy otrzymają zaświadczenie o ukończeniu 120-godzinnego kursu.