• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Sejm Dzieci i Młodzieży

      Dyskutowanie metodą "akwarium"

      Na czym polega akwarium? 

       
      W metodzie "akwarium" kilka osób siedzi w kręgu i prowadzi dyskusję na wybrany wcześniej temat. Reszta osób zajmuje miejsca dookoła dyskutujących i obserwuje przebieg debaty. Ich obowiązkiem jest analizowanie przebiegu dyskusji pod kątem doboru i skuteczności argumentacji, respektowania zasad regulaminowych, zachowań oraz ogólnego przebiegu dyskusji. Rola moderatora jest bardzo ograniczona, nie powinien ingerować w przebieg dyskusji. Przy tej metodzie warto określić ściśle czas trwania.
       
      Po zakończeniu dyskusji na jeden temat, sytuację można odwrócić. Dotychczasowi obserwatorzy przejmują dyskusję (moga dyskutowac na ten sam temat, mogą na inny), dyskutujący zaś odgrywają rolę obserwatorów.
       
      Do czego służy akwarium?
       
      Intencją dyskusji typu "akwarium" jest wzajemne uczenie się i doskonalenie umiejętności dyskutowania. Samo omówienie tematu, dojście do konkretnych wniosków schodzi w tej metodzie na drugi plan. Bardziej istotne są umiejętności debatowania, formułowania argumentów, wyrażania opinii i trzymania się tematu.
       
      Materiały o debatach udostępnione dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Spotkania dla Edukacji i Kultury. Powstały w ramach programu "Free2choose - debaty dylematy" organizowanego ze wsparciem partnerów: