• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • Młodzi przedsiębiorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
        • Noc bibliotek
      Klasna Shkola

      Targi 2.0 w ukraińskich Szkołach z klasą

      Już trzy szkoły biorące udział w pilotażowej edycji Szkoły z Klasą w Ukrainie przeprowadziły w swoich murach Targi 2.0! Fotoelacje z tych wydarzeń możemy znaleźć na platformie blogowej klasnashkola.eu.

      Targi 2.0 są dobrowolnym dodatkowym zadaniem dla chętnych szkół, które przeprowadziły u siebie debaty uczniowskie, w ramach których wypracowały Szkolne Kodeksy. Warto zauważyć, że żadna szkoła w Ukrainie nie przeprowadziła dotąd takiego wydarzenia, nie było więc na kim się wzorować. Jedyne wskazówki na których szkoły się oprzeć, to te zawarte w naszych materiałach zaczerpniętych z polskiej edycji programu i przetłumaczone na język ukraiński. Od momentu oficjalnego zakończenia pilotażu w listopadzie 2015, odwagą wykazały się:

      • Zespół Szkół Ogólnokształcących  w Dubecznem
      • Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Margańcu
      • Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Kozowej

      Każdą zamieszczoną na blogu relację z Targów nagradzamy specjalną odznaką.

      Ludmila Machun, szkolna koordynatorka z  Zespołu Szkół Ogólnokształcących  w Dubecznem pisze na szkolnym blogu, że uczniowie nie mogli doczekać się przeprowadzenia Targów już od chwili rozpoczęcia szkolnych debat. Na potrzebę Targów zaadaptowano obszerną salę informatyki, w której zebrali się uczniowie, nauczyciele, a nawet rodzice. Szkolny Zespół Nauczycielski opowiedział zebranym o realizowanych kolejno etapach projektu i Szkolnym Kodeksie, a uczniowie podzielili się swoimi wrażeniami i opowiedzieli, jakie elementy projektu wydały im się najciekawsze i czego się nauczyli dzięki udziałowi w programie. Podczas dyskusji powróciły tematy, które najbardziej absorbowały młodych ludzi podczas prac nad Kodeksem – gdzie leży granica wykorzystywania narzędzi TIK podczas zajęć, w jaki sposób skutecznie sprawdzać wiarygodność znalezionych w sieci informacji oraz które narzędzia najlepiej się do tego nadają. Uczniowie dwóch najstarszych klas (10-11) przedstawili młodszym koleżankom i kolegom możliwości, jakie w szkolnej codzienności dają programy graficzne, pokazali jak stworzyć prezentację multimedialną oraz jak można wykorzystać w codziennej pracy arkusze kalkulacyjne. Ponadto, uczniowie przeprowadzili też warsztaty z posługiwania się Internetem dla początkujących. Udział wzięli w nich rodzice oraz dziadkowie uczniów. Targi w Dubecznem zakończyły się dyskusją nad wyposażeniem szkoły w bezpłatną, dostępną dla wszystkich sieć Wi-Fi. 

       

      Na Targi 2.0 zorganizowane przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Margańcu, oprócz rodziców i dziadków, przyszła nawet przewodnicząca regionalnego kuratorium oświaty. Na gości czekało kilka stanowisk, przy których uczniowie prezentowali wybrane przez siebie zagadnienia nawiązujące do Szkolnego Kodeksu. Zebrani, wraz z uczniami klasy 5-A „podróżowali” po świecie za pomocą aplikacji Google Earth. Czwartoklasiści przeprowadzili dla wszystkich warsztaty z programowania w środowisku Scratch. Jeden z uczniów 10 klasy samodzielnie przygotował doświadczenie w autorskim „wirtualnym laboratorium”. Uczniowie ostatniej, 11 klasy, są obecnie na etapie gorących przygotowań do matury. W związku z tym pokazali, jak wykorzystują nowoczesne technologie, by lepiej przygotować się do egzaminu dojrzałości. Całość zwieńczyła prezentacja przygotowana przez uczniów 6-A. Uczniowie przedstawili w niej projekt dotyczący bezpieczeństwa w Internecie – tematu, który ważny jest zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. 

       

      Uczniom i nauczycielom z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Kozowej zależało na dotarciu do jak największej liczby mieszkańców miasta, w związku z czym Targi 2.0 przeprowadzili nie w szkole, a w miejscowej bibliotece publicznej, będącej ważnym miejscem dla lokalnej społeczności. W Kozowej zawisły przygotowane przez uczniów plakaty zapraszające mieszkańców na Targi. Zaproszenie przyjęli także przedstawiciele lokalnego samorządu oraz kuratorium oświaty. Wśród gości znaleźli się również dziennikarze miejscowej gazety „Vilne slovo”, która zamieściła na swoich łamach obszerny reportaż z wydarzenia

       

      Zespół Nauczycieli wykorzystał tę okazję do przeprowadzenia  i nagłośnienia dyskusji na temat najważniejszych wyzwań edukacyjnych XXI wieku. Początek Targów przeistoczył się w prawdziwą debatę publiczną, niezwykle istotną z punktu widzenia lokalnej społeczności. „Vilne slovo” podaje, że zebrani wspólnie zastanawiali się, jak w proces budowy nowoczesnej szkoły zaangażować lokalną społeczność, władze samorządowe oraz przedstawicieli środowiska biznesowego. Autor reportażu zwraca uwagę na to, że dyskusja ta jest przeniesieniem debaty rozpoczętej podczas naszej wrześniowej konferencji „Ukrainian education reform in European perspective. Change begins in school” na grunt lokalny. Po burzliwej debacie młodzi ludzie zaprezentowali zebranym swoje dotychczasowe osiągnięcia umieszczone na szkolnym blogu. Zespoły uczniowskie podzieliły się zdobytymi w projekcie umiejętnościami posługiwania się narzędziami TIK. Uczniowie klasy 10-B zaprosili publiczność do odwiedzenia wirtualnego laboratorium chemicznego za pomocą programu Chemlab 2.0. Uczennice 11-B przedstawiły kilka webinariów oraz udzieliły praktycznych porad, jak się nimi posługiwać i zdobyć na ich podstawie przydatne certyfikaty. Uczniowie z klasy 9-A zaprezentowali e-dziennik, ciekawą metodę organizacji pracy z wykorzystaniem TIK. Porównując go z papierowym, „analogowym” odpowiednikiem, zwrócili uwagę na – ważny ich zdaniem – aspekt ekologiczny. Siódmoklasiści z kolei pokazali możliwości, jakie daje znajomość podstaw programowania komputerowego w Scratchu. Przy stanowisku przygotowanym przez uczniów 9-B wszyscy chętni mogli dowiedzieć się, jak najskuteczniej pozbyć się wirusów i szkodliwego oprogramowania ze swoich komputerów. Podobnie jak ich koleżanki i koledzy z Dubecznego, społeczność szkoły w Kozowej zainspirowana możliwościami, jakie dają nowoczesne technologie w codziennej nauce, na zakończenie Targów powróciła do tematu założenia ogólnodostępnej sieci Wi-Fi. Jak zauważyła na szkolnym blogu Natalia Markus, koordynatorka zespołu, przedstawicielom lokalnego samorządu Targi bardzo się podobały. Po zakończeniu spotkania, obiecali wyjść naprzeciw potrzebom uczniów i dołączyc się do zbiórki środków na założenie w szkole bezprzewodowej sieci Wi-Fi.

       

      Iwo Magierski