• Szkoła Ucząca Się
    • Ocenianie Kształtujące - serwis edukacyjny
    • Nauczyciel 1. klasa
    • Solidarna Szkoła
    • Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej (KOSS)
    • Konkurs Wiedzy Obywatelskiej i Ekonomicznej
    • Szkoła z klasą 2.0
    • WF z klasą
    • Koduj z Klasą
    • Klasna Shkola
    • MÅ‚odzi przedsiÄ™biorczy
    • Szkoła tolerancji
    • Cyfrowa Akademia
    • Rozmawiajmy o uchodźcach!
    • Samorząd uczniowski
    • Młody Obywatel
    • Weź oddech
    • Edukacja globalna
    • Zgodnie z naturą
    • Kulthurra!
    • Filmoteka szkolna. Akcja!
    • Włącz się. Młodzi i media
      • Nienawiść. Jestem przeciw!
      • Wrota Wiedzy
      • Młodzi głosują
      • Nagroda im. Ireny Sendler
      • Mamy prawo
      • Gimnazjalny Projekt Edukacyjny
      • Opowiem ci o wolnej Polsce
      • W świat z klasą
      • Ślady przeszłości - uczniowie adoptują zabytki
      • Czytam sobie w bibliotece
      • Mistrzowie kodowania
      • Działasz.pl
      • Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Sejm Dzieci i Młodzieży
        • Akademia uczniowska
        • Aktywna edukacja
      WF z klasą

      Zadania szkół

      Semestr letni 2013/14

      1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – zadanie obowiązkowe dla nowych szkół w programie. 

      Fot. Publiczna Szkoła Podstawowa w Lubichowie

      Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na temat lekcji wychowania fizycznego. Zastanówcie się, jak wyglądają teraz, a jak mogłyby wyglądać. Porozmawiajcie o tym, jakie oczekiwania mają uczniowie, a jakie nauczyciele. Przygotujcie uczniów do debaty przeprowadzając mniejsze dyskusje w klasach. Podczas SOS-u powinniście wspólnie wybrać zadanie do realizacji w ramach programu WF z Klasą z listy przygotowanej przez CEO i opublikowanej na stronie programu. Możecie dostosować je do potrzeb i doświadczeń Waszej szkoły.

       

       

       

       

       

      Fot. Publiczna Szkoła Podstawowa w Lubichowie

       

      2. Lokalna Akcja Sportowa (LAS) – zadanie obowiązkowe dla szkół kontynuujących program i dla nowych szkół.

      Istotą LAS-u jest włączenie do działań społeczności lokalnej: rodziców, sąsiadów, mieszkańców gminy, uczniów i nauczycieli innej placówki etc. Lokalną Akcją Sportową nie są więc popularne rozgrywki wewnątrzszkolne(międzyklasowe). Możecie sami zorganizować jakieś sportowe wydarzenie (rajd turystyczny lub rowerowy, zawody wspinaczkowe, konkurs tańca, turniej piłkarski, turniej tenisa stołowego czy turniej siatkarski) lub aktywnie włączyć się w większą akcję ogólnopolską czy lokalną (Polska biega, Polska na rowery etc.). Wspólnie z uczniami zmobilizujcie jak największą liczbę uczestników. Pomyślcie o wcześniejszych treningach zarówno dla bardziej, jak i mniej sprawnych. Poszukajcie sojuszników (animatorów sportu, pracowników samorządu) i włączcie do działań nawet tych, którzy na co dzień się nie ruszają.

      Fot. Szkoła Podstawowa nr 24 w Krakowie

       

      WAŻNE:
      Jeśli Wasza szkoła kontynuuje program, koniecznie zaproście do udziału w LAS inną, zaprzyjaźnioną szkołę (lub szkoły). Pamiętajcie, że jesteście teraz ambasadorami programu WF z Klasą.
      Jeśli Wasza szkoła jest nowa  w programie, możecie zrealizować LAS z udziałem dowolnie wybranej grupy: rodziców, sąsiadów, mieszkańców gminy, uczniów i nauczycieli z innej szkoły etc.

       

       
       

      3. Zadania do wyboru. Szkoła wybiera i dostoswuje do swoich potrzeb przynajmniej jedno zadanie z puli zaproponowanej przez CEO. Szkoły kontynuującym program sugerujemy wybrać nowe zadanie na semestr letni. 

       

       MiniFit – Test Sprawności Fizycznej dla Małych i Dużych.

      Skok z miejsca, zwis na drążku i bieg długi – te ćwiczenia pamiętają nawet najstarsi absolwenci. Zamieńcie tradycyjne notowanie wyników w zeszycie na zabawę z kalkulatorem MiniFit i przekonajcie się, w którym centylu populacji jesteście jeśli chodzi o sprawność. Jeśli uczniom spodoba się kalkulator, wkrótce sami zaczną śledzić swoje sportowe postępy. To zadanie realizowane jest we współpracy merytorycznej i technologicznej z Narodowym Centrum Badania Kondycji Fizycznej.

       

       

       

      Fot. Mariola Godlewska

       

      Nowe zajęcia pozalekcyjne.
      Jak wynika z naszego ogólnopolskiego sondażu, większość sportowych zajęć pozalekcyjnych to gry zespołowe lub ćwiczenia szkolnej reprezentacji przed zawodami. Pomyślcie o zorganizowaniu zajęć pozalekcyjnych, w których mógłby wziąć udział każdy uczeń, niezależnie od predyspozycji sportowych. Przeprowadźcie ankietę, która pokaże Wam, jaka forma ćwiczeń cieszyłaby się największym zainteresowaniem: taniec, zumba, futbol flagowy, unihokej, sztuki walki, joga, pilates, badminton a może zupełnie coś innego? Niezależnie od tego jak bogata jest już Wasza oferta zajęć pozalekcyjnych, wybór tego zadania zakłada, że musicie zorganizować coś nowego.

       

       

      Fot. Gimnazjum w Stawie

       

       

      WF dla mniej wysportowanych.

      Nie pozwólcie, żeby w Waszej szkole uczniowie byli dyskryminowani ze względu na mniejszą sprawność. Uważajcie, żeby podświadomie nie planować lekcji „pod najzdolniejszych”. Nie ma sensu bić się o medale, jeśli pół klasy w ogóle nie chce ćwiczyć. Wprowadźcie do programu takie formy ruchu, które nie zniechęcą uczniów słabszych kondycyjnie. Może dobrym pomysłem będzie zmniejszenie rywalizacji, a może wręcz przeciwnie – należałoby włączyć do reprezentacji klasy też słabsze/ych zawodniczki/ków. Opracujcie strategię pasującą do potrzeb Waszych uczniów, zacznijcie ją stosować, a następnie  obserwujcie, czy zadziała. Metodami i wnioskami koniecznie podzielcie się na blogu szkoły.

       

       

      Fot. Szkoła Podstawowa w Jordanowie

       

       

      Lekcje poza szkołą.

      Zachęcamy Was do większego i częstszego wykorzystywania Orlików, basenów, ścieżek rowerowych, parków, tras biegackich etc. Może uda się Wam uzyskać wsparcie lokalnych fanów sportu i turystyki. W semestrze letnim dodatkowym sprzymierzeńcem zajęć na powietrzu będzie pora roku. Pamiętajcie, że nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednie stroje.  Napiszcie, w jaki sposób zorganizowaliście takie wyjście: kto brał w nich udział, o dzięki temu osiągnęliście, jakie były wrażenia uczniów?

       

       

       

      Fot. Szkoła Podstawowa w Przedborzu

       

      Ocenianie opisowe. 
      Każdy nauczyciel przyzna, że w ocenie z WF-u nacisk powinien być położony na zaangażowanie i indywidualne postępy. Trudniej przełożyć to na rzeczywiste ocenianie, zwłaszcza jeśli klasa domaga się wystandaryzowanej skali. Jeśli zawsze wydawało się Wam, że nie oceniacie wyabstrahowanych wyników, ale uczestnictwo w zajęciach, wysiłek i postępy, zastanówcie się, czy Wasi uczniowie są tego świadomi. Być może wprowadzenie regularnej cząstkowej oceny opisowej pozwoli nie tylko Wam, ale przede wszystkim klasie docenić nie tyle najsprawniejszych, ile tych, którzy wykonali największą pracę. Podzielcie się opiniami uczniów, pierwszymi reakcjami na wprowadzenie tego typu ocen, a także Waszymi refleksjami (łatwiej? trudniej?).

       

       

       

       

       

      Zdrowe odżywianie.
      Czy wiecie, jak się odżywiają Wasi podopieczni? Zapytaliśmy uczniów biorących udział w programie WF z Klasą o ich nawyki  żywieniowe. Średnio troje na dziesięcioro uczniów nie jada śniadań. Jedna trzecia nie jada regularnie warzyw i owoców. Co drugi pije napoje gazowane. Jeśli chodzi o fast-foody i słodycze, sami możecie zobaczyć, jaką cieszą się popularnością, bo są w wielu szkolnych sklepikach. I właśnie od sklepików radzimy zacząć. W porozumieniu z rodzicami, uczniami i radą pedagogiczną dokonajcie „rewolucji” w sklepiku. Zastanówcie się, czy stołówka szkolna lub catering serwuje odpowiednio zbilansowaną dietę. Włączcie rodziców w akcję „Zdrowa kanapka na drugie śniadanie”. Zwróćcie uwagę na dzieci w znacznym stopniu otyłe lub zagrożone anoreksją. Włączcie do współpracy wychowawców lub nauczycieli biologii. Przystosujcie lekcje WF-u do uczniów mających problemy z nadwagą, sprawcie żeby wreszcie polubili wychowanie fizyczne, pomóżcie im dbać o zdrowie.

       

       

       

       

      Fot. Szkoła Podstawowa w Iwoniczu

       

       

       

      Poprawa frekwencji.

      Jeśli problem niskiej frekwencji dotyczy Waszej szkoły, zorientujcie się (np. dzięki anonimowej ankiecie), jakie są powody opuszczania zajęć WF. Uczniowie są niepotrzebnie zwalniani z ćwiczeń przez rodziców czy sami unikają lekcji? Przyczyny niechęci do WF-u mogą być różne: od braku łatwo dostępnego prysznica, przez zbyt jednostajne zajęcia, po nadmierną rywalizację i mobbing rówieśniczy.  Poprawa frekwencji jest zadaniem wymagającym namysłu i czasu. Wyciągnijcie wnioski z wypowiedzi uczniów podczas Sportowego Okrągłego Stołu. Wprowadzajcie w życie zarówno rozwiązania doraźne, np. szkolną wypożyczalnię strojów sportowych dla zapominalskich, jak i długofalowe, np. włączenie rodziców w kampanię „Stop zwolnieniom z WF-u”; zmiana profilu lekcji; przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej; więcej czasu na mycie i przebieranie się po zajęciach. Postarajcie się opisać wszystkie doświadczenia w tym temacie na blogu, tak aby inni nauczyciele mogli skorzystać z Waszych rad i ewentualnie uczyć się na Waszych błędach (co się udało, co było trudne, co warto kontynuować?).

      Fot. ZS nr 1 w Limanowej

       

       

      TIK na WF-ie.

      Chcemy, żeby nauczyciele wychowania fizycznego chętniej sięgali po nowe technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK). Cykl lekcji z wykorzystaniem kamery pozwoli lepiej nauczyć techniki określonych gier. Będziecie mogli pokazać uczniom ich umiejętności i błędy. Pamiętajcie, że dziś uprawianiu sportu towarzyszy szereg aplikacji ułatwiających pomiar wyników (od klasycznych liczników rowerowych po aplikacje na telefony komórkowe). Nie bójcie się z nich skorzystać. Dla uczniów to prawdziwa frajda. Z doświadczenia nauczycieli wychowania fizycznego biorących udział w Szkole z Klasą (inny program CEO), wiemy, że TIK na WF-ie się sprawdza.

       

      Fot. Szkoła Podstawowa nr 2 w Bochni

       

       

       

      Wsparcie dla nauczyciela/ki edukacji wczesnoszkolnej.

      Studia pedagogiczne w znikomym stopniu przygotowują przyszłych nauczycieli do prowadzenia zajęć sportowych dla najmłodszych, dlatego lekcje WF są dużym wyzwaniem dla wychowawczyń klas I-III. Pomoc ze strony nauczyciela/ki WF może wiele zmienić. Jeśli w Waszej szkole podstawowej zajęcia w klasach I-III są prowadzone przez wychowawcę, może warto, aby od czasu do czasu włączył się w nie WF-ista? Nie aby wyręczyć nauczyciela prowadzącego, ale udzielić wsparcia, pomóc w asekuracji uczniów, podzielić się pomysłami na zajęcia. Pamiętajcie, że najwięcej możecie się nauczyć od siebie nawzajem. Następnie opiszcie Wasze formy współpracy, wzajemne spotkania i ich efekty.

       

       

      Fot. Szkoła Podstawowa nr 10 w Dąbrowie Górniczej

       

       

      Rozruszanie rodziców.

      Nawet najbardziej ambitny nauczyciel nie wpoi uczniowi nawyku regularnego uprawiania sportu, jeśli zabraknie zaangażowania ze strony rodziców. Wiemy z badań, że aktywność fizyczna dziecka będzie tym większa, im większa aktywność fizyczna matki. Ale nawyki sportowe ojca też mają ogromne znaczenie. Zachęćcie rodziców do uprawiania sportu  wspólnie z dziećmi. To zadanie niełatwe i długofalowe, ale jeśli Wam się uda, zysk będzie podwójny. Pamiętajcie, że jeszcze 10 lat temu dużo trudniej byłoby namawiać rodziców do aktywności fizycznej. Dziś możecie wykorzystać różne kampanie i akcje społeczne promujące sport powszechny. Zorganizujcie sportowy festyn rodzinny, przeprowadźcie akcję informacyjną na zebraniach z rodzicami, a może zrealizujcie specjalne, pozalekcyjne aktywności dla uczniów i ich opiekunów – pomysłów jest mnóstwo!

      Fot. Szkoła Podstawowa nr 7 w Ciechanowie

       

       

      Ruch na przerwach i na innych lekcjach. 
      Kiedyś uczniowie mieli specjalne przerwy w lekcjach na rozruszanie... Zespół WF-u z Klasą zupełnie nie rozumie, czemu zrezygnowano z tego świetnego pomysłu. Teraz gimnastyka śródlekcyjna to raczej rzadkość. Realizacja tego zadania wymaga współpracy z innymi nauczycielami. Nie wystarczy przekonać grono pedagogiczne, że 5-minutowa przerwa na ćwiczenia podczas lekcji dobrze wpłynie na pracę uczniów. Trzeba też pokazać, jak prowadzić śródlekcyjną rozgrzewkę (np. na krótkim „szkoleniu” sportowym dla Waszych koleżanek i kolegów). Dobrze też w porozumieniu z całą radą pedagogiczną rozpisać, ile przerw na ruch powinni mieć uczniowie każdego dnia. Zapowiada się nie lada projekt, ale warto! Każdy jego etap opiszcie na blogu szkoły.

       

      Fot. Szkoła Podstawowa nr 12 w Rybniku

       

       

       

      WF dla dziewczyn.
      Z badań wynika, że dziewczyny częściej niż chłopcy zwalniają się z lekcji WF-u i mniej je lubią. Aby temu zaradzić, trzeba najpierw zdiagnozować przyczyny tej sytuacji. Uczennice unikają ćwiczeń, bo w szkole nie ma pryszniców i suszarek do włosów, a może brak czasu, by z nich skorzystać? Przeszkadzają lekcje koedukacyjne? Zajęcia profilowane są „pod chłopców”? Zastanówcie się, jak jest w Waszej szkole i postarajcie się wprowadzić zmiany. To zadanie na kilka miesięcy, dlatego efekty Waszej pracy możecie opisywać sukcesywnie.

       

       

       

      Fot. Fot. Edson Hong_flickr_(CC BY-NC-ND 2.0)

       

      Interdyscyplinarność na WF-ie.
      Wykorzystajcie gotowe interdyscyplinarne programy nauczania łączące treści wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa, edukacji zdrowotnej i przedsiębiorczości, jak np. „Plan Gry”. Jeśli możecie, poprowadźcie czasem zajęcia w języku obcym – kiedy uczniowie się ruszają, lepiej zapamiętują nowe słownictwo. Warto zaprosić do działania nauczycieli innych przedmiotów. Scenariusze takich zajęć możecie opublikować na blogu, dzięki temu baza dobrych praktyk będzie stale rosła!

       

       

       

      Fot. III LO w Kaliszu

       

       

      Dla szkół uczestniczących w akcji MEN:

      Akcja „Ćwiczyć każdy może”Jeśli Wasza szkoła uczestniczy w akcji „Ćwiczyć każdy może” organizowanej przez w ramach Roku Szkoły w Ruchu, opisujcie na blogu WF-u z Klasą wszystko, co wiąże się z realizacją poszczególnych zadań. Pamiętajcie, że WF z Klasą i „Ćwiczyć każdy może” to propozycje komplementarne.


       

       

       

      Dla szkół podstawowych:

      Przygoda „Muuvit – ruszaj się z klasą”. Skandynawski pomysł przeniesiony do Polski. Uczniowie zbierają punkty za każde 10 minut aktywności fizycznej (tak w szkole, jak i w domu), gromadzą mile i wspólnie wybierają się w wirtualną podróż po stolicach Europy. Klasa przy okazji ćwiczy liczenie i znajomość mapy, a także poznaje różne ciekawostki dotyczące innych kultur. Polecamy!